Cabrio eller Verdi ???

Sv: Cabrio eller Verdi ???

med tanke på ditt stos rygg, hennes mammas "problem" och även att ditt stos bror är borttaget pga bl a björnfot så hade jag inte vågat avla på henne.. Jag skulle ha bytt min ena unghäst mot ditt stos mamma för ett par år sedan, men jag ångrade mig. Vågade inte chansa då det kändes som om det kunde bli problem med hållbarheten på framtida föl..
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

med tanke på ditt stos rygg, hennes mammas "problem" och även att ditt stos bror är borttaget pga bl a björnfot så hade jag inte vågat avla på henne.. Jag skulle ha bytt min ena unghäst mot ditt stos mamma för ett par år sedan, men jag ångrade mig. Vågade inte chansa då det kändes som om det kunde bli problem med hållbarheten på framtida föl..

what? Du detta vill jag veta mer om...mamman till mitt sto hade fått en skada i hagen sa dom till mig...björnfot? Ingen har nämnt det...hur såg mamman ut? Antar att du sett henne
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

cardentosto_zps1a585833.jpg
[/IMG]

OJ! Har aldrig sett en sån rygg :eek: utöver avelsfunderingarna (som jag skulle lägga bort direkt) undrar jag bara -HUR hittar man en sadel till en sån häst (om man nu ska rida på den)?? Har sett hästar med lite karprygg innan och funderat på det där med sadlarna redan då, med tanke på hur besvärligt det kan vara med en "vanlig" rygg.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Har följt tråden på avstånd då jag inte har någon erfarenhet av hingstarna du ursprungligen frågade om.

Men jag undrar om du har fått svar från veterinären. Hade varit intressant att få veta hur dom bedömde ryggen?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

med tanke på ditt stos rygg, hennes mammas "problem" och även att ditt stos bror är borttaget pga bl a björnfot så hade jag inte vågat avla på henne.. Jag skulle ha bytt min ena unghäst mot ditt stos mamma för ett par år sedan, men jag ångrade mig. Vågade inte chansa då det kändes som om det kunde bli problem med hållbarheten på framtida föl..

Det har hor val egentligen inte till traden men jag sag pa blup att mamman ar ett selektionssto, kanske nagon kan forklara av vilken anledning hon blivit det? (med tanke pa det som namnts har om henne och tva av hennes tre avkommor):confused:
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Klass I på kvaliten, placerad msv hoppning. Är det konstigt tycker du??

Ok, men om hon ar klass 1 sa kan hon val inte ha 'lite karprygg' som nagon skrev tidigare? Funderade naml pa om exterioren har betydelse ocksa nar ett sto valjs ut.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Hon har 8 8 i början, dvs typ samt huvud-hals-bål. Så jag tror inte ryggen var så farlig.

Min treåring, som såg ut nästan som tokers när hon var 2, var bättre som treåring och fick 8 7 i början. Utan sin rygg hade hon nog fått 8 8.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

kl*

jag är så nyfiken på vad en veterinär som träffat hästen tycker om nuläget....samt vad röntgen säger.
jag har aldrig sett en sån rygg och har därför ingen som helst aning om vad man gör med/åt en sådan
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Tänkte uppdatera lite:) Har haft ut veterinär i dagarna bl.a för vaccinering. Passade på att fråga om ryggen. Sen har jag även pratat med dom på strömsholm som nu sett massor av bilder från olika vinklar.
Dom rekommendationer som jag fått är: Hitta en sadel som ligger bra ( luftstoppning?) rid in henne, visa
på 3årstest. Åk in till klinik och röntga i sommar. I dagsläget har hon inte ont och alla veterinärerna var överens om att OFTAST har en häst med karprygg starkare rygg än "normala" hästar.
Sen tar jag beslut om betäckning efter inridning o röntgen då det är svårt i dagsläget att säga hur/om ryggen kommer påverka henne.
Oftast hänger det på hur hästen tränas + sadeln o sånt sa vet, o det vet jag ju själv.
En häst kan ha defekter på röntgen som borde påverka men som inte gör det pga rätt träning m,m
sen finns hästar utan fel som HAR problem pga fel ridning, fel sadel m,m

Så nu ska vi påbörja inridning av damen och se vart det leder, vi tar ett steg i taget.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Helt otroligt att de (veterinärerna) vill ge dig sådan råd utan att ha sett hästen i verkligheten. Hur vet de att hon inte har ont? För att du säger det?
Ingen vettig domare kan ge godkänt betyg på huvud, hals och bål på 3-årstestet om hon ser ut som på bilderna. Och hon har inget i avel att göra.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Helt otroligt att de (veterinärerna) vill ge dig sådan råd utan att ha sett hästen i verkligheten. Hur vet de att hon inte har ont? För att du säger det?
Ingen vettig domare kan ge godkänt betyg på huvud, hals och bål på 3-årstestet om hon ser ut som på bilderna. Och hon har inget i avel att göra.

Ursäkta, men du läste nog inte hela mitt inlägg;) EN av veterinärerna HAR sett henne OCH känt igenom hennes rygg OCH sett henne röra sig. Sen har vi diskuterat med andra veterinärer som INTE sett henne live, bara på bilder. Har alltså fått utlåtande från olika veterinärer.

När det gäller 3årstest så blir det kul att höra deras utlåtande. Förhoppningsvis ser hon ännu bättre ut då. Den bilden som är i denna tråd ( annonsbilden) är 7 månader gammal och hon ser inte alls ut så nu, mycket bättre. Inte alls så markant längre.

hur som helst så har jag kontakt med veterinärer och har nu rådfrågat så jag inte gör något dumt. Sen så är det INTE klart att hon ska betäckas än. Vi ska avvakta tills i sommar
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Varför vänta med röntgen till sommaren?

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att börja rida in en häst innan jag vet att den inte kommer ta skada av det, och utan röntgenplåtar kan man ju bara gissa angående din häst.

Visst finns det hästar utan röntgendefekter som också har problem, men att ens jämföra det med att sätta sadel och ryttare på en häst med en sådan extrem karprygg utan att veta hur den ser ut på röntgen, det går inte.

Snälla, för hästens skull, röntga innan ni påbörjar inridning! Du kommer ju ändå få ta den kostnaden i sommar, varför inte ta den lite tidigare och med gott samvete rida in hästen?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Varför vänta med röntgen till sommaren?

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att börja rida in en häst innan jag vet att den inte kommer ta skada av det, och utan röntgenplåtar kan man ju bara gissa angående din häst.

Visst finns det hästar utan röntgendefekter som också har problem, men att ens jämföra det med att sätta sadel och ryttare på en häst med en sådan extrem karprygg utan att veta hur den ser ut på röntgen, det går inte.

Snälla, för hästens skull, röntga innan ni påbörjar inridning! Du kommer ju ändå få ta den kostnaden i sommar, varför inte ta den lite tidigare och med gott samvete rida in hästen?

hästen har inte ont. Jag har tillsammans med flera veterinärer kommit fram till att röntga senare. Det har inte med kostnad att göra. Hon har inte växt klart ännu och det går inte säga något i dagsläget enl vet. Det som avgör är ridningen sa dom. Hon har karprygg och det är inga problem att rida om jag hittar en ok sadel. När hon är riden ett tag o har växt klart så kan man röntga och ta ställning till allt som en helhet...röntgar man nu så säger det inget även om det inte ser normalt ut sa vet.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men nu har hon ju inte gått med någon belastning, då är det ju inte konstigt att hon inte har ont!!!

Jag har extremt svårt att tro att 6 månader skulle göra en sån stor skillnad på plåtarna, från att enligt din vet inte se någonting, till att helt plötsligt se tydligt nog för att ställa diagnos... Det låter helt enkelt skumt i mina öron!

Jag har träffat två hästar med karprygg under mina år. Båda två har haft ryggbesvär. Den sista hade riktigt, riktigt ont när man tog på ryggen... Så min lilla erfarenhet av karprygg stämmer inte alls med vad din vet hade sagt angående starkare ryggar, snarare tvärt om!
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men nu har hon ju inte gått med någon belastning, då är det ju inte konstigt att hon inte har ont!!!

Jag har extremt svårt att tro att 6 månader skulle göra en sån stor skillnad på plåtarna, från att enligt din vet inte se någonting, till att helt plötsligt se tydligt nog för att ställa diagnos... Det låter helt enkelt skumt i mina öron!

Jag har träffat två hästar med karprygg under mina år. Båda två har haft ryggbesvär. Den sista hade riktigt, riktigt ont när man tog på ryggen... Så min lilla erfarenhet av karprygg stämmer inte alls med vad din vet hade sagt angående starkare ryggar, snarare tvärt om!

Det vore ju tråkigt om det är så.
Nu har jag iallafall diskuterat detta med veterinär, och eftersom jag själv inte har nån erfarenhet av karprygg så gör jag enligt deras rekommendationer.
Jag återkommer med resultat i vår i denna tråd.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Det vore jätteintressant om du skrev initialerna på veterinären, så vet jag om den har sett även min (haha) karprygg :).
 

Liknande trådar

Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Tagliabue
·
Avel Då tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med val av hingst. "Min" veterinär seminerar inte med fryst sperma, men kyld. Till mitt sto...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp