Cabrio eller Verdi ???

Sv: Cabrio eller Verdi ???

Efter att ha sett bilderna, hade jag bokat tid på klinik omgående för en grundlig genomgång av ryggen. Jag hade inte låtit märren komma i närheten av vare sig spermie eller sadel utan ett veterinärutlåtande.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Efter att ha sett bilderna, hade jag bokat tid på klinik omgående för en grundlig genomgång av ryggen. Jag hade inte låtit märren komma i närheten av vare sig spermie eller sadel utan ett veterinärutlåtande.

sååå illa är det ju faktiskt inte. Hon har aldrig visat nån ömhet i ryggen (har kollat varenda dag) och jag tror faktiskt inte det är ärftligt. Veterinär har sett bilder på henne och sagt att det inte är nån fara mer än jävligt fult.

Jag ska absolut röntga ryggen på henne men det får vänta tills hon växt klart.

semineras ska hon i vår efter 3års och det blir troligen med Verdi om jag inte får ett bättre förslag
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

sååå illa är det ju faktiskt inte. Hon har aldrig visat nån ömhet i ryggen (har kollat varenda dag) och jag tror faktiskt inte det är ärftligt. Veterinär har sett bilder på henne och sagt att det inte är nån fara mer än jävligt fult.

Jag ska absolut röntga ryggen på henne men det får vänta tills hon växt klart.

semineras ska hon i vår efter 3års och det blir troligen med Verdi om jag inte får ett bättre förslag

Allvarligt?! Det är den värsta karprygg jag någonsin sett :confused: Kanske inte smärta visar sig i muskelsmärta? Kom ihåg att hon ska bära ett föl med den ryggen. Hästen har ju självklart nån sorts deformation och att avla (och att ens tänka på att den ska ridas:eek::eek::eek:) är vansinnigt!! Vet du hur mammahäst ser ut? Hur kom det sig att du ens köpte en häst som ser ut som din gör? Om den såg värre ut som ettåring?? Tokigt Token......
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag tycker inte att hon ser bättre ut, liten skillnad syns men jag tror att det är för att hon står med hvudet sänkt, tyvärr.

Jag håller fast vid min tidigare åsikt att den där inte bör betäckas!
Håller med Sushmeister ang att den varken bör komma i närheten av sadel eller spermie innan den är ordentligt veterinärundersökt med röntgen och hela baletten.

Tråkigt om hon nu hoppar så bra men defekter ska inte avlas på och den ryggen funkar inte till ridning alls i dagsläget.

Det vimlar av dåliga hästar nu som inte går att sälja, gör inte en till! Vill du ha ett föl så köp ett "färdigt", då vet du vad du får och det blir nästan billigare...
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag tycker inte att hon ser bättre ut, liten skillnad syns men jag tror att det är för att hon står med hvudet sänkt, tyvärr.

Jag håller fast vid min tidigare åsikt att den där inte bör betäckas!
Håller med Sushmeister ang att den varken bör komma i närheten av sadel eller spermie innan den är ordentligt veterinärundersökt med röntgen och hela baletten.

Tråkigt om hon nu hoppar så bra men defekter ska inte avlas på och den ryggen funkar inte till ridning alls i dagsläget.

Det vimlar av dåliga hästar nu som inte går att sälja, gör inte en till! Vill du ha ett föl så köp ett "färdigt", då vet du vad du får och det blir nästan billigare...

jag är verkligen sån som vill ge hästarna en chans. Känns så jäkla fel att INTE göra det nu. Köpte henne efter att Jonas Tornell sagt att det inte var nån fara, att det mesta troligtvis växer bort.
Jag ska maila bilder till veterinär o höra igen....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Maila?!? Ställ kusen i kärran och kör dit och ta bilder. Vad jag förstått av det du skrivit så är den aldrig röntgad, ingen kan säkert veta hur det ser ut utan röntgen. Det är stor risk att den har sammanväxningar i ryggkotorna utifrån hur hon ser ut.
Så dyrt är det inte att röntga ryggen, kostar inte mer än att hålla henne i två månader. Bättre att kolla upp det nu med en gång innan du lägger mer tid och pengar på henne.

Jag är också sån som vill ge dem chansen och tar på mig många hästar som andra gett upp om, men man har en skyldighet att kolla så att de verkligen är friska och faktiskt har en chans till ett bra liv. Annars är det bättre att ta bort än att förlänga lidandet. Nu säger du att hon inte har ont men hur blir det när hon ska bära upp fölmagen? Eller ridas? DET verkar helt galet!

Tycker att du sticker huvudet i sanden ang det här, du har en STOR defekt på ditt sto och vägrar kolla upp det innan hon vuxit färdigt. Det är inte att ge henne en chans! Röntga NU så kanske du får svar på om det finns en chans för henne och om det är nåt man kan göra för att underlätta/förbättra.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Har nu mailat bilder till veterinär och han har också ringt upp mig.
Han skulle diskutera med sin andra kollega på strömsholm hur vi ska gå vidare. Skulle ringa mig nästa vecka.
Han tyckte inte det såg så allvarligt ut, troligen är det inget annat än skönhetsfel sa han. Han kunde inte säga helt säkert utan röntgen så frågan är om hon ska röntgas nu eller senare...Det är det dom ska diskutera och sen återkomma.
Har nu också pratat med uppfödaren och tydligen så har mamman pysstelite karprygg, så lite att det inte ens står med på kvalitetsbedömningens protokoll.

Min häst började få detta på hösten samma år hon är född, sen har det växt väldigt ojämt....hon blev avrådd röntgen innan hästen var färdigväxt och orkade inte vänta på att se om det blev bättre så sålde henne till den tjejen som jag senare köpte av....

Jag skullr få bilder på mail på mamman och även på min som föl om hon hittade bilder
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Att mamman också hade karprygg gör henne totalt diskvalificerad för avel, hennes rygg är då med säkerhet inte uppkommen av olyckshändelse utan är just nedärvd varför det inte ens är lagligt att avla på henne då det inte är lagligt att avla på defekter som nedärvs.

Så stryk ett enda tjockt svart streck över att ens fundera på och betäcka henne hon har inte i avelsboxen att göra alls.

Se till att komma iväg och röntga iom att den enda användning du kan ha för det stoet är som ridhäst och är där sammanväxningar så kan du stryka ett streck över det användningsområdet också och varför gå och ha kostnader i ett par år till för att sedan konstatera att där är sammanväxningar och det bara är att ta bort henne ?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Att mamman också hade karprygg gör henne totalt diskvalificerad för avel, hennes rygg är då med säkerhet inte uppkommen av olyckshändelse utan är just nedärvd varför det inte ens är lagligt att avla på henne då det inte är lagligt att avla på defekter som nedärvs.

Så stryk ett enda tjockt svart streck över att ens fundera på och betäcka henne hon har inte i avelsboxen att göra alls.

Se till att komma iväg och röntga iom att den enda användning du kan ha för det stoet är som ridhäst och är där sammanväxningar så kan du stryka ett streck över det användningsområdet också och varför gå och ha kostnader i ett par år till för att sedan konstatera att där är sammanväxningar och det bara är att ta bort henne ?

Sammanväxningar eller inte, jag kommer aldrig att avliva henne pga det hursom helst så länge hon inte har ont.

Att hon kostar pengar, ja det visste jag ju då jag köpte henne. Det är ett liv och jag anser inte att man tar livet av en häst bara för att den kostar pengar och kanske är oanvändbar. Så jo, jag kan vänta om veterinärerna tycker att jag ska göra det.

När det gäller avelsbiten så blev det ju annat när jag fick veta att hennes mamma också har karprygg, om än väldigt lite. Vill se bilderna och höra veterinärernas kommentarer innan jag säger nej till att ta föl på henne.
Kan aldrig tänka mig att det är olagligt så länge inte det är en defekt som påverkar hästen negativt. I såfall skulle det ju vara olagligt att avla på inåttåade hästar också vilket många gör.

Jag ska ta reda på fakta runt det hela och sen avgöra
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag vill inte vara elak nu, men som köpare skulle jag aldrig i livet köpa en avkomma efter din häst, oavsett stam. Jag tror fler resonerar så, och avråder dig också från att ta föl på ditt sto. Det är en jäkla gissningslek som det är, att blanda in ev. ärftliga missbildningar gör utgången än mer osäker. Hoppas att hon rättar till sig och blir ridbar! Lycka till.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag vill inte vara elak nu, men som köpare skulle jag aldrig i livet köpa en avkomma efter din häst, oavsett stam. Jag tror fler resonerar så, och avråder dig också från att ta föl på ditt sto. Det är en jäkla gissningslek som det är, att blanda in ev. ärftliga missbildningar gör utgången än mer osäker. Hoppas att hon rättar till sig och blir ridbar! Lycka till.

Nej jag förstår det, men får hon en avkomma blir den kvar tills den är minst 4-5 år, då ser man ju vad det blir av den. (och även mamman)

Men som sagt, jag avvaktar veterinärs rekommendationer

Tack för ditt svar iallafall:)
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Kan aldrig tänka mig att det är olagligt så länge inte det är en defekt som påverkar hästen negativt. I såfall skulle det ju vara olagligt att avla på inåttåade hästar också vilket många gör.

Jag ska ta reda på fakta runt det hela och sen avgöra

Så länge inte det är en defekt som påverkar hästen negativt???? Hoho tycker du att din häst defekt påverkar henne positivt?? :confused::confused:Och jag tycker det är lite skillnad att avla på en häst som är inåttåad jmf med en extrem!! karprygg!! Benställningar kan en skicklig hovslagare korrigera ganska bra under fölets första levnadsår och därefter anpassa skoning....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Vad exakt är det du tycker din häst tillför ridhästaveln? Absolut ingenting och du är bara oerhört självisk och inkompetent om du får för dig att avla på en sådan här defekt. Gaska dig, ta hästen till klinik, röntga, få ett utlåtande och agera utefter det. Att du ens funderar på att rida på den som den ser ut i dagsläget är ju förkastligt.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Dessvärre så tror jag inte att det handlar om sammanväxningar mellan kotorna, utan risken finns kotorna aldrig skiljde sig åt under fosterutvecklingen om hon är född så där.

Jag hoppas att du väljer att röntga din häst för att få veta hur hon ser ut i rygg och bäcken innan du går vidare med inridning eller betäckning. Jag undrar faktiskt om hon kommer klara att bära en ryttare med den ryggen eller kunna föda fram ett föl om kotpelaren inte ser ut som den ska.

Jag önskar dig lycka till med din häst och hoppas att hon kommer klara sig bra med sin rygg.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Vad exakt är det du tycker din häst tillför ridhästaveln? Absolut ingenting och du är bara oerhört självisk och inkompetent om du får för dig att avla på en sådan här defekt. Gaska dig, ta hästen till klinik, röntga, få ett utlåtande och agera utefter det. Att du ens funderar på att rida på den som den ser ut i dagsläget är ju förkastligt.

Jag tycker ju åtminstone du kan läsa mina inlägg innan du svarar:crazy:

Jag skrev att jag redan kontaktat veterinär, jag agerar efter veterinärs rekommendationer, litar på att dom vet vad dom gör.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag tycker ju åtminstone du kan läsa mina inlägg innan du svarar:crazy:

Jag skrev att jag redan kontaktat veterinär, jag agerar efter veterinärs rekommendationer, litar på att dom vet vad dom gör.

Men du kan väl inte lita på en veterinär som gör utlåtande via mejl? Rtg är ju enda alternativet för en sådan här extrem defekt! Om du ändå ska vänta med rtg tills hon växt klart så är det ju ingen ide att betäcka henne i år. Jag är verkligen nyfiken hur det kom sig att du köpte henne om nu ryggen var ännu värre som åring..... Var det stammen? För att rida på? att avla på?

Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra hon hoppar eller stam om det finns en procents chans att hon nedärver denna karprygg till avkomman.
Hon kanske bara ska vara sällskapshäst ett par år framöver?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag tycker ju åtminstone du kan läsa mina inlägg innan du svarar:crazy:

Jag skrev att jag redan kontaktat veterinär, jag agerar efter veterinärs rekommendationer, litar på att dom vet vad dom gör.

Förstår att det är jobbigt för dig, jag hade nog röntgat med innan jag började rida in henne. (Men sen är jag jättenojjig vad gäller hästarnas ryggar också)

Och veterinärer är bara människor, de KAN ha fel.
Skräckhistorien var när mina grannar hade en helt underbart fin 3-åring de precis skulle börja rida in, tar in henne en dag så vägrar hon använda ena bakbenet. Veterinär kommer ut, diagnotiserar patellaupphakning, säger åt dem att "tvinga" hästen använda benet för att hakningen skulle lossa(gå och backa med henne), de försökte i 2 dagar, släpade den stackars hästen genom byn. Men till slut lastade de henne och körde in till kliniken, DEN veterinären såg direkt att benet var av och hästen avlivades på plats.

Det handlar om att inte utsätta sin vän för onödig smärta om man har möjlighet att försäkra sig om att det man gör inte kommer göra hästen illa.

Förhoppningsvis är det precis som veterinären säger ingen fara, men man ska kunna leva med sig själv efter att man skadat sin häst när man lätt hade kunnat undvika det genom att kolla upp den från början, menar jag.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Förstår att det är jobbigt för dig, jag hade nog röntgat med innan jag började rida in henne. (Men sen är jag jättenojjig vad gäller hästarnas ryggar också)

Och veterinärer är bara människor, de KAN ha fel.
Skräckhistorien var när mina grannar hade en helt underbart fin 3-åring de precis skulle börja rida in, tar in henne en dag så vägrar hon använda ena bakbenet. Veterinär kommer ut, diagnotiserar patellaupphakning, säger åt dem att "tvinga" hästen använda benet för att hakningen skulle lossa(gå och backa med henne), de försökte i 2 dagar, släpade den stackars hästen genom byn. Men till slut lastade de henne och körde in till kliniken, DEN veterinären såg direkt att benet var av och hästen avlivades på plats.

Det handlar om att inte utsätta sin vän för onödig smärta om man har möjlighet att försäkra sig om att det man gör inte kommer göra hästen illa.

Förhoppningsvis är det precis som veterinären säger ingen fara, men man ska kunna leva med sig själv efter att man skadat sin häst när man lätt hade kunnat undvika det genom att kolla upp den från början, menar jag.


Jo det kan ju vara så att veterinärer har fel,absolut. Hade jag lyssnat på veterinären när det gäller vår valack e: cardento så hade den varit död idag. Förra ägarna blev rådda att avliva honom pga hälta som aldrig försvann....Har nu haft honom i 8 år och aldrig ett problem med nån hälta....finns nog inte friskare häst:laugh:

Jag skulle aldrig utsätta detta 3årssto för smärta, tror jag att hon får ont av att jag sätter mig upp eller löshoppar el annat...då skulle jag absolut inte göra det. Tro mig, jag skulle se om det var så illa. Det är en glad och positiv häst som älskar livet.

Veterinären skulle visa det 20 tal bilder jag skickade för en kollega, sen skulle dom diskutera fram hur vi går vidare. Om jag ska åka till strömsholm eller örebro....vem av dom som ska titta på henne, om det ska röntgas nu eller senare...jag litar fullständigt på deras kompetens då dom hade erfarenhet av detta.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Okej, är du så pass uppmärksam på henne så duger det åt mig, du känner hästen, det gör inte jag. ;)

Men det är ju toppen om de vill titta närmare på henne, så du kan vara säker. :)
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Okej, är du så pass uppmärksam på henne så duger det åt mig, du känner hästen, det gör inte jag. ;)

Men det är ju toppen om de vill titta närmare på henne, så du kan vara säker. :)

:) men absolut, vill veta vad det egentligen är. Frågan är bara om man ska röntga nu el när hon växt klart. Men det beslutet överlåter jag till dom som är mer kunniga på hästens anatomi. Jag hoppas verkligen att det bara är skönhetsfel o att hon kommer funka som hopphäst. Jag kommer ge henne all tid hon behöver:) funkar hon inte som ridhäst,då får hon gå o skrota här o bara ha det bra...
 

Liknande trådar

Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 107
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Tagliabue
·
Avel Då tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med val av hingst. "Min" veterinär seminerar inte med fryst sperma, men kyld. Till mitt sto...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp