Cabrio eller Verdi ???

Sv: Cabrio eller Verdi ???

På om du ska betäcka i februari.

aha....du menar så... Jag ska ju dit med stoet o ultraljuda innan vi betäcker för att vara säker på att betäcka i rätt tidpunkt. Vill ha så få språng som bara är möjligt. Hade tänkt betäcka i slutet av februari beroende på brunsten men allt kan ju hända...Travarna betäcks ju såpass tidigt så det borde ju inte vara något som veterinärerna tycker är hemskt...

Vet iallafall att min veterinär tycker naturlig betäckning är helt ok, det har vi diskuterat. Fördelen med att hon skulle få föl i början av feb är ju att när vårgräset kommer så är fölis stor nog att få i sig ordentligt av det och kan ha hela betesperioden att äta ute. Sen kan ju stoet tävla redan i juli och det är en enorm fördel.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Såvida du inte bytt veterinär så hälsas du nog åter i maj :).

Nope jag har inte bytt veterinär, har hittat en som är riktigt bra och supertrevlig :) Men Maj tycker jag är alldeles för sent att börja faktiskt. Seminstationerna öppnar väl till o med i april om jag inte har heeelt fel...

Ska höra efter med min veterinär. Om det är samma du menar... (A.E)
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ja jag menar samma. Vi tar helst inte emot några ston förrän efter 15 maj. Du kommer bara gå in och irritera och riskera att inte alls få dräktigt under resten av säsongen.

Visst, om man bor i Skåne och har ordentligt ljusprogram kanske man kan ge sig på det. Inte annars.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ja jag menar samma. Vi tar helst inte emot några ston förrän efter 15 maj. Du kommer bara gå in och irritera och riskera att inte alls få dräktigt under resten av säsongen.

Visst, om man bor i Skåne och har ordentligt ljusprogram kanske man kan ge sig på det. Inte annars.

Ok, då förstår jag. Det är alltså lättare att få dräktigt mitt i sommaren? Är det samma om man betäcker naturligt? Jag är ny på detta med "seriös" avel så därav en del konstiga frågor. Vet ju att en del stationer tar emot från o med april. Tacksam för alla tips jag får :) LÄmnade ju mitt sto till station i västerås förra året i början av juni o då tyckte dom att jag var lite sen....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Efter att ha sett bilderna, hade jag bokat tid på klinik omgående för en grundlig genomgång av ryggen. Jag hade inte låtit märren komma i närheten av vare sig spermie eller sadel utan ett veterinärutlåtande.

Jag håller med dig. Har faktiskt aldrig sett en sådan rygg som denna. Har haft karprygg på en av våra men hon ser ju i princip normal ut jämfört med denna.

Synd på en så välstammad häst.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ja. Börja i mitten/slutet av april som tidigast, för att få lite koll på brunsterna.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag håller med dig. Har faktiskt aldrig sett en sådan rygg som denna. Har haft karprygg på en av våra men hon ser ju i princip normal ut jämfört med denna.

Synd på en så välstammad häst.

Jo det är riktigt synd faktiskt, MEN jag vill ändå ge henne en ärlig chans till ett bra liv ändå. Jag har märkt att när hon hålls igång och rids och tömkörs m,m så syns det MYCKET mindre och hon känns mjuk och fin. Däremot när hon var på betäckning i somras och bara gick så blev hon direkt sämre. Fick hem en häst som såg rent ut sagt bedrövlig ut. Höll på att börja grina när jag såg henne. Nu har det gått några månader och nu börjar det bli bättre igen med rätt träning och mycket utevistelse.
Hon ska alltså inte stå still denna dam. Märks tydligt att det blir bättre speciellt efter hoppning då hon använder ryggen ordentligt.

Så länge hon inte har ont vilket hon inte har då hon hålls igång så får hon vara kvar. Betäcks hon så ska hon också hållas igång fast lugnare såklart. Hon har världens bästa psyke denna häst, och hon hoppar enormt bra så jag ska ge henne chansen och se vad det blir av henne....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men är det inte bättre att försöka rida igång henne istället då? Om inte annat så kanske inte naturlig betäckning nått för henne med den ryggen? Eller vad har veterinären sagt om det? Blir ju ändå en ganska stor tyngd på ryggen
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men är det inte bättre att försöka rida igång henne istället då? Om inte annat så kanske inte naturlig betäckning nått för henne med den ryggen? Eller vad har veterinären sagt om det? Blir ju ändå en ganska stor tyngd på ryggen

Jag håller med dig. Vid naturlig betäckning kutar de väldigt mycket med ryggen vilket detta sto borde ha problem med.

Jag hade aldrig betäckt henne innan hon var röntgad i ryggen, fast det kanske hon är nu?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jo det är riktigt synd faktiskt, MEN jag vill ändå ge henne en ärlig chans till ett bra liv ändå. Jag har märkt att när hon hålls igång och rids och tömkörs m,m så syns det MYCKET mindre och hon känns mjuk och fin. Däremot när hon var på betäckning i somras och bara gick så blev hon direkt sämre. Fick hem en häst som såg rent ut sagt bedrövlig ut. Höll på att börja grina när jag såg henne. Nu har det gått några månader och nu börjar det bli bättre igen med rätt träning och mycket utevistelse.
Hon ska alltså inte stå still denna dam. Märks tydligt att det blir bättre speciellt efter hoppning då hon använder ryggen ordentligt.

Så länge hon inte har ont vilket hon inte har då hon hålls igång så får hon vara kvar. Betäcks hon så ska hon också hållas igång fast lugnare såklart. Hon har världens bästa psyke denna häst, och hon hoppar enormt bra så jag ska ge henne chansen och se vad det blir av henne....

Om du läser vad du skrivit till mig så skall du verkligen ta en funderare på om hon kommer att orka att vara dräktig.

Enligt det du skriver så borde så fallet inte vara.
 

Liknande trådar

Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Tagliabue
·
Avel Då tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med val av hingst. "Min" veterinär seminerar inte med fryst sperma, men kyld. Till mitt sto...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp