C-ponny hoppning

Ö

Ökenvind

En 14-årig C-ponny som tävlar LA-MSVB i hoppning nationellt och regionalt, och gjort så de sista 5 åren, är det troligt att han kan utvecklas till högre kapacitet eller är gränsen nådd? Jag är dressyrnörd med begränsad erfarenhet av hoppning, barnen vill ha hopphäst att utvecklas vidare med. Vad tror ni som har erfarenhet?

Sv: C-ponny hoppning

Går han stadigt i LA-msv b med placering osv eller går det knaggligt?

Jag tror såhär:
Antingen är ryttaren inte redo att hoppa högre än La-Msvb
eller så är gränsen hos hästen nådd där.
Men samtidigt kan det vara ryttaren som begränsar hästen till de klasserna.
Det är somsagt jättesvårt att säga utan att se ekipaget :p
Men om ryttaren är tävlingsinriktad, duktig och vill frammåt så
antar jag att hästens gräns är nådd.
5 år på en klass är ändå rätt länge.

Går stadigt i La m nuvarande ryttare som haft honom i 2 år. Tidigare ryttare var uppe i Msv B nationellt i slutet.

Jaha, så det var med två olika ryttare.
Det är jättesvårt att veta om en ponny kan ta sig hela vägen till MsvA.
Men har den gått bra i nationell MsvB är det ju en väldigt fin ponny och då kan en klass till inte vara allt för omöjligt.
Och om den inte skulle göra det så är MsvB ingen skam, det är ju den näst högsta klassen man kan tävla med c-ponny :)

Du skriver att dina barn vill utvecklas inom hoppningen och jag får uppfattningen om att ni är kanske intresserade av att köpa ponnyn du frågar om. En ponny som har gått msv B borde ha ganska mycket kapacitet (förutsatt att den inte vägrat ut sig på varje tävling) Men sånt kan man inte svara säkert på utan att ha sett ponnyn.

Tävlar dina barn LA-Msv nu och vill utvecklas vidare?
Eller är de i början av sin tävlingskarriär och vill ha en ponny med kapacitet att "växa i"??

I detta fallet handlar det om att vidareutvecklas i hoppningen, kanske på den här ponnyn. Msv-nivå är målet. Det är en knepig fråga som kanske inte går att besvara, men kanske ni med hopperfarenhet kan bidra med erfarenhet i resonemanget?

nu har ja ju inge svar till dig o undrar lite samma.

en häst som placerat sig i 90% av sina starter och startat 130 tre ggr. med placering i alla tre de känns ju som om den skulle kunna gå 140?

Vilka klasser tävlar dina barn nu?

50 cm B-ponny
Vet ju inte vilken kapacitet barnen har eller om tävlingsintresset håller i sig men som sagt, intressant att veta om ´ponnyn kan gå högre klasser med träning.

Vet ju inte vilken kapacitet barnen har eller om tävlingsintresset håller i sig men som sagt, intressant att veta om ´ponnyn kan gå högre klasser med träning.

Det är ju som många redan skivit nästan omöjligt att veta utan att ha sett ponnyn ifråga om den har kapacitet att gå högre klasser. Men om man funderar på att köpa en tävlingsponny och man är osäker på om barnen vill fortsätta tävla är det nog bättre att "byta upp" sig efter hand istället för att "överköpa" sig. Om barnens intresse håller i sig och de känner att de vill högre än den ponnyn de sitter på för tillfället kan ta dem så är det ju egentligen bara till att sälja och köpa en ny. Istället för att man köper en superponny som barnen kanske tröttnar på efter ett tag och som då blir svår att sälja eftersom den kanske inte har så färska tävlingsresultat. Och riktiga topponnisar som går högre än msv B kostar en hel del + att de oftast inte är helt lättridna heller.

Ni har långt kvar innan ni kommer upp till den nivån som c-ponnyn ligger på just nu. Ta det lite varsamt och köp en ponny så att ni kommer upp i LB LA klasser. Det är som sagt lång väg kvar innan dina barn klarar av några MSV-klasser.

Håller helt med Ramona . Det tar längre tid än vad man tror att ta sig uppåt i klasserna. Köp inte en för svår ponny. Har den tävlat la med placering är väll det utmärkt. Det tar säkert 2-3 år innan ditt barn kan tävla de klasserna med goda resultat och då kanske det är dags att gå vidare till en ponny med större kapacitet. Ponnyn kanske ändå är urväxt då..:o

Håller också med Ramona. Om du köper en ponny som går msvA idag, hur många år tar det innan din dotter är på den nivån? Vem ska hålla ponnyn i rätt träning tills dess? Din dotter har många misstag kvar att göra innan hon är uppe i LA-msv, kommer en känslig tävlingsponny att tolerera och förlåta alla misstag och fortfarande hoppa msv-klasser då det är dags? Knappast.

Vi har två c-ponnys som hoppar msv, jag har flera gånger fått bud på dem när vi varit på tävling, ofta från föräldrar till barn som tävlar låga klasser. Jag har aldrig ens övervägt att sälja till dessa. De ponnysarna skulle aldrig gå upp i de större klasserna igen med en oerfaren ryttare. Det finns naturligtvis ponnysar som gör det, men det är långt från 50 cm pay and jump till 120 cm nationell tävling!

Köp en ponny som går stadigt i LB så din dotter kan lära sig i lugn och ro.

Tillägg, svar på ursprungsfrågan:
Ponnyn är 14 år. Innan dina barn är uppe i msvB är ponnyn för gammal för att utvecklas till msvA.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 455
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 110
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar