C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

enkel fodring ...2 kg hö + 1 kg krafft morgon....3 kg hö middag....2 kg hö + 1 kg krafft kväll ..8 kg hö natt....inte svårare än så:)

Vissa foder med vatten, andra med hö.
Mjöligvis kan näring vara de samma för 8kg v 20kg;
Skillnad är att hästen kan inte prestera på 12kg vatten non längre tid, vatten brinner för dålig och om det ska ta 10-12 timmer för hästen att äta den mängd då bli det inte mycket arbete gjort.
Dessutom är det väldig mycket vaska för kroppen att ta hand om!

Vissa som hade hästen igång kunde toppa upp med havre om dom gick på bete, andra släpp hästen aldrig på bete om dom skulle jobba men dom stöd fodras med hö.

Vissa foder med vatten, andra med hö.
Mjöligvis kan näring vara de samma för 8kg v 20kg;
Skillnad är att hästen kan inte prestera på 12kg vatten non längre tid, vatten brinner för dålig och om det ska ta 10-12 timmer för hästen att äta den mängd då bli det inte mycket arbete gjort.
Dessutom är det väldig mycket vaska för kroppen att ta hand om!

Här kryllar det av fakta fel.

1. 16 kg silage med torrsubstans på 42% och med samma näringsvärde per kg torrsubstans (vilket var min förutsättning) motsvarar 8 kg hö (och 8 liter vatten). Varken mer eller mindre.
2. Det tar ungefär lika lång tid att äta mängden (vet inte vad som egentligen går snabbast med det är lika många strån). Troligen är det lite skillnad i synnerhet med mycket blött silage men inget dramatiskt.
3. En häst som äter silage får i sig en del vatten den vägen och dricker mindre, så mängden vatten hästen behöver minskar med motsvarande mängd.
4. Vattnet räknas bort när man räknar på näringsvärdet, det är ingen som räknar på att det ger energi. Hästar arbetar dock inte alls om de inte får vatten.

Du ger väl dina hästar vatten eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 936
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar