C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

14-18 har vi redan diskuterat i ett tidiger tråd Monti, äta tiden berör på tätheten av växligheten, det mer som finns att äta och hur mycket fiber som finns bestämma hur länge dom äter.
Det samma kan gäller med uttfodering, slow feed net, hö som har inte mycket fiber, hästen kan stå där hela dagen och pila i sig strå för strå och aldrig känna sig mät.
Sätta en sån häst i arbete efter en halv timmer bli han svor jobba för det börja skrika i magen.
För dessa Hobby Horse Pets....ok
Men för dom av oss som vill få lite glädja i våra investering med att kör/rid då måste hästen har ett rutin utfoderings program med utvägd portioner.

Den arbetenda skogs häst behöva omkring 13-15kg uppdelat så att den kan kör dom olika arbetes pass för att hålla hull och kunna jobba!!
Ingen kan förklaret för mig hur en ponny som göra ingenting behöva 15-20kg matt.
For me that´s just crazy.

Nej mina äter hö, precis som jag skrev. Fritt i nät och ja jag vet hur mycket som går åt per dygn. När detvar som kallast (-25) åt de mer och då direkt på marken.

Oh, en utvägd nät till värja häst, ok, nu förstå jag :)
Jag tänkt det var en sån stor creep feed net som jag har sett.

Den växer.

Dessutom säger 15-20kg ingenting. Det kan ge 50MJ eller 200MJ beroende på om det är silage med låga värden eller hö med högre värden. Ponnyn kanske behöver 75MJbara för att hålla normalt hull på lösdrift.

Det går INTE att säga att en viss ponny bara behöver 6kg foder totalt!

Njae först hade jag två ponnyer och lade ut så mkt att de hade kvar ett dygn senare. Sen gjorde jag samma sak för varje ny ponny som kom. Sen visste jag hyfsat hur mycket varje ponny åt. Det är inte så svårt. Under vintern har vi hängt upp ca 45kg/dygn åt tre ponnyer. Det går åt, ner till sista strået. Mer som sagt när det är riktigt kallt.

Nej reklamen stämmer inte överens med rekommendationer, inte i sverige åtminstone, är man kunnig om utfodring och inte har hästfodertillverkarnas intresse som prioritet så ger man efter hästens behov i stråfoder (annalyserat) och kompleterar eventuellt med annat om behov finns.

Hästfoder tillverkare är däremot snabba att rekommendera an massa kraft precis som i din reklamsnutt.

Angående att leva stråfoder så går det utmärkt för många arbetende hästar, exempelvis håller man på med (eller har utfört) experiment på travare, de arbetar definitvis hårt, och de klarar sig bra. Visar det sig att en häst behöver krft för att hålla hull pch muskler så ska den givetvis få det.

Jo, var det föra året ett par SLU student vill göra sina avhändling om den växenda tävlings hästens närings behov i utvackling. Syfftet var att ersätter kraftfoder med Lucern för att se om det var non skillnad.
Om jag minns så var det inte.
Som det var trav hästar var studia inkonklusive för det tog inte in såna som tung arbetes hästar eller rid hästar som gå i långa pass (som endurance horses).

Jag göra ingen reklamsnutt för non så du kan sluta med anklagelser.

Jag skrev "dessutom ungponnyer" för att de fortfarande växer och behöver mer näring. Jag vet inte om det står så i Planks bok. Troligtvis inte på det viset iaf, eftersom alla ponnyer inte är likadana och har samma behov. Men unghästar bör väl ha mer näring eftersom de växer?
Jag har nog missat vad du har för hästar, inte pga din stavning, utan för att jag inte varit medlem så länge här.

Growing ponny need their vitamins :up:
Í´ll see if i can borrow Planks book.

Stamiser har lärt sig mitt swenglish:)

Det samma kan gäller med uttfodering, slow feed net, hö som har inte mycket fiber, hästen kan stå där hela dagen och pila i sig strå för strå och aldrig känna sig mät.

kan du inte komma och undervisa min häst i konsten att dra strå för strå, hon tycks ha missuppfattat det grovt. Slowfeed när drar ner hastigheten en del, men knappast på det vis du beskriver. Kan du inte hålla dig till att tala om det du faktiskt har erfarnhet av.

Min häst har under vintern fått 4 kg mat i sitt småmaskiga hönät, det äter hon ledigt upp under en natt. Och du hon är en mindre d-pnny och fick säkert i sig minst 10 kg hösilage om dagen. Förutom när det var riktigt kallt då blev det ett upp till 2-3 kg extra.

Lusern är grovfoder.

Växande ponnyer behöver ett lite mer näringstätt foder och lite mer proteiner per MJ än vad en genomsnittlig vuxen ponny behöver.

Du har helt missuppfattat .

1) hur många kilo grovfoder en häst "bör" äta beror på a) torrsubstans och B) värdena dvs näringsinnehåll i grovfodret då en lättfödd häst behöver restrikeras samtidigt som den har ett minimi behov av torrsubstans , och en svårfödd behöver äta betydligt mer och ofta kan ha fri tillgång beroende på innehåll i grovfodret och vad man utifrån det eventuellt behöver komplettera med .

2) lusern är grovfoder precis som Hö och silage .

3) var du får att en arbetande skogshäst behöver exakt runt 15 kg grovfoder är precis en illustration på vad jag menar när jag inte för mitt liv förstår varför du ger råd i denna tråd ? Du har ju missat ALLT det mest grundläggande gällande foder ?

kan du inte komma och undervisa min häst i konsten att dra strå för strå, hon tycks ha missuppfattat det grovt. Slowfeed när drar ner hastigheten en del, men knappast på det vis du beskriver. Kan du inte hålla dig till att tala om det du faktiskt har erfarnhet av.

Min häst har under vintern fått 4 kg mat i sitt småmaskiga hönät, det äter hon ledigt upp under en natt. Och du hon är en mindre d-pnny och fick säkert i sig minst 10 kg hösilage om dagen. Förutom när det var riktigt kallt då blev det ett upp till 2-3 kg extra.

Har kört med nät, inte dom slow feed men dom vanliga, maren gilla inte dom, hon riv sonder dom i frustraion, så jag sluta med dom och hon fick hö i badkaret, då bli hon njod :up: hon vill buffla runt sitt hö så hon kan komma åt blommar och blad först.
Äta inte du på ett viss sätt?

Jag har berätta om mitt ufodering när jag var i timmer skog.
Fodering när jag rid distans var nästan samma.
Foder giv har varit under alla år 6-10kg + havre, havre/korn när det behövs.
Hästarna har alltid varit frisk, i finn hull val muskled.
Vad mer vill du vet?

kl Hästar mättnadskänsla kommer av antalet tuggningar eftersom hästens mage till skillnad mot våran inte har några sträckreceptorer. Hästen kan överfylla magen.

vad var de för ras på den du körde med i skogen o hur många timmar o vad körde du för något? timmer massa eller...

Kan ju säga att hade min Nordis fått de du gav din när han jobba fulla dagar i skogen hade han antingen dött av utmattning eller sett ut som ett torrt skinn med ben.....

Jo, var det föra året ett par SLU student vill göra sina avhändling om den växenda tävlings hästens närings behov i utvackling. Syfftet var att ersätter kraftfoder med Lucern för att se om det var non skillnad.
Om jag minns så var det inte.
Som det var trav hästar var studia inkonklusive för det tog inte in såna som tung arbetes hästar eller rid hästar som gå i långa pass (som endurance horses).

Jag göra ingen reklamsnutt för non så du kan sluta med anklagelser.

Här är artikeln om undersökningen. Den är från 2011 och det borde finnas en slutnot om projektet. Ska se om jag kan hitta det. Tror det är lite fel att säga att dom inte är högpresterande, faktiskt...

...hittade en uppföljning från september 2012

...och så länk till SLU där man kunde följa projektet.

Senast ändrad:

När magsäcken är full så åker maginnehållet vidare ner i tunntarmen. Hästmagen är konstruerad för gräs och då är det precis lagom tid för att hinna brytas ner så pass att det är precis lagom att fortsätta processas i tarmarna längre bak.

Har svaret på 1. med ett youtube inlägg.

2. Lucern är en balj/klover växt där näring ligga mellan hö och havre. Silage är ett konsoverings produkt.

3. Jag sa att JAG (och ingen jag kände) när vi kört i timmer skog var upp i såna mängd! Som mest var jag upp i 8kg. hö 6kg. bland säd, havre/korn kross.

Ditt grund är byggd på analys och MJ siffer.
Mitt är byggs på 12 timmers slet i skogen och vad hästen tålda så att vi kunde kör ut näst dagen för mer slet. Hade utfodering inte varit tillfredställenda skulle vi inte ha fått ut stockar och ved!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31