C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

Menar du alltså att en häst inte kan äta mer än 6 kg mat per dag???
Eller du bara ger ett exempel?
Och om du gör det så behöver du inte ha sån taskig attityd.
Ta två människor i samma storlek. En kanske bara orkar en halv pizza medan den andra kan dra i sig en hel.
Två hästar i samma storlek kan faktiskt ha olika behov av mat.
Mina travare är helt olika. Ena tuggar lätt i sig 15 kg per dag medan den andra bara pillar i sig 9 kg.

Till TS. Jag använder mest foderstaten som ett riktmärke. Så länge kvoten stämmer och hästen mår bra, så är det bara att köra.
Mina hästar får mer hö än vad foderstaten säger. De ska ha 8, 9 respektive 9,5 kg hö/dag enligt foderstaten men de får 9, 10 respektive 11 kg istället.

Kunde har sakt Ponny =6kg? :up: regal 1-2% av kropps vikt.
Vill folk föda upp sina hästar/ponnies som chicken broilers då för dom räkna med en del sjukdomer.
Ingenting som är taskig, ingen tvya dig att läsa deras inlägg om du inte gilla dom.

Till TS. Jag använder mest foderstaten som ett riktmärke. Så länge kvoten stämmer och hästen mår bra, så är det bara att köra.
Mina hästar får mer hö än vad foderstaten säger. De ska ha 8, 9 respektive 9,5 kg hö/dag enligt foderstaten men de får 9, 10 respektive 11 kg istället.

Det verkar vettigast :) blev lite nyfiken på hur folk gör med sina foderstater, om man själv är helt ute och cyklar :) i boken, så är det ju uträknat på gramet!

Foderstat=det hästen faktiskt äter. Foderstatsberäkning=uträkningen av vad hästen ska äta.

Jag har haft hästar som legat skyhögt över tabellvärden. Genom taket. Men det är ju vad den hästen krävt för att hålla sig snygg, då får det bli så. Kvoten smrp/mj behöver du inte stirra dig blind på utan försök få fram vad hästen ungefär behöver i MJ och gram.

Det slår ju både på fodervärden (analysen är bara en riktlinje som i högsta grad är beroende av hur representativt man tar provet), givan är inte helt exakt och sedan kommer ev kraftfoder som kan slå i värden.

Nej det göra du inte.
1%-2% av kroppens vikt.

Är det inte väl lågt när rekommenderad minimigiva är 1.5% av hästens vikt ( i torrsubstans) för att hålla magen igång och tillfredställa hästens tuggbehov och då är det grovfodert som räknas inte kraft.

Dagen Tiny.
Jag pluket främ ett number.
Varmblod ligga på 8-10kg + 1kg havre dags ranson för vintern uppdelat i 4 omgånger.
Vid arbete öka jag havre giv, marka jag att han äter inte upp höet då dra jag in på det.
Bry mig inte om MJ siffer, jag titta på hästen, han ska klara dagsverken och behålla hjul.:up:

Då antar jag att det är små ponnyer du har om de bara får 6 kg/dygn.

Är det inte väl lågt när rekommenderad minimigiva är 1.5% av hästens vikt ( i torrsubstans) för att hålla magen igång och tillfredställa hästens tuggbehov och då är det grovfodert som räknas inte kraft.

1.5% är det genomsnett,
Tugg är Tugg, oavsätt om det är hö, havre, trä bark.

Senast ändrad:

1.5% är det genomsnett,
Tugg är Tugg, oavsätt om det är hö, havre, trä bark.

Nej 1,5% är rekommenderad minimimängs av stråfoder (dit lucern räknas också) men exklusive kraftfoder. Och det är torrsubstans som räknas så väger din häst 400 kg så bör den få minst 7 kg hö eller så inte 4,5 (ca 1%) men i och för sig gärna mer. Det är efter vad de borde väga snarare än aktuell vikt dock. Det är ingen siffra jag hittat på, den kommer från SLU tror jag.

400 kg är ungefär en d-ponny.

Senast ändrad:

Mina ponnies har under vintern ätit ca 15kg hö per ponny och dygn. De är alldeles lagom i hull. Musklade utan direkt överskottsfett. Nu växer de fortfarande och behöver lite mer mat än en färdig. De har haft torra fina ben, kort, tät och glansig vinterpäls och starka hovar som växer som de ska.

Hade jag begränsat till 6kg hade de inte varit särskilt vackra idag...

Samma här, min ponny får också 15 kg grovfoder (3 är dock betfiber men ff grovfoder). Vill inte ens tänka på hur han skulle sett ut på 6 kg, då hade han nog inte överlevt särskilt länge... :crazy:

Min tjockboll på strikt diet får 6 kg/dag. Och det är inte i närheten av så mycket han kan äta :o
Eller nåja, han får sammanlagt 6,1 kg foder; 6 kg grovfoder och 0,1 kg mineraler :p
Leaf är nog ute och cyklar verkar det som..

TS
Blev lite nyfiken på detta och började slå i mina böcker från SLU. Det jag hittat är att hon rekommenderar 1,5-2 kg TS/100 kg kroppsvikt.
För en häst på 500 kg blir det då 7,5-10 kg torrsubstans/dygn. Omräknat i fodermängd blir det ca 14-18 kg hö (80 % ts)/dygn, ännu mer om det är ensilage. Mig veterligen förespråkar Planck grovfoder, helst fri tillgång, framför kraftfoder.

Min tjockboll på strikt diet får 6 kg/dag. Och det är inte i närheten av så mycket han kan äta :o
Eller nåja, han får sammanlagt 6,1 kg foder; 6 kg grovfoder och 0,1 kg mineraler :p
Leaf är nog ute och cyklar verkar det som..

TS
Blev lite nyfiken på detta och började slå i mina böcker från SLU. Det jag hittat är att hon rekommenderar 1,5-2 kg TS/100 kg kroppsvikt.
För en häst på 500 kg blir det då 7,5-10 kg torrsubstans/dygn. Omräknat i fodermängd blir det ca 14-18 kg hö (80 % ts)/dygn, ännu mer om det är ensilage. Mig veterligen förespråkar Planck grovfoder, helst fri tillgång, framför kraftfoder.
Man räknar 84% torrsubstans på hö och det blir 9-12 kg ca, det blev nog fel någonstans där

haha, ja jag satt och räknade en massa annat samtidigt som jag svarade på inlägget. Ser nu att det blev totalt galet. Bra att du rättade :)

Du inser att C . Planck skrev sin bok långt innan man använde "sur ko foder" åt vare sig kor eller hästar öht ?

Likväl håller foder råden .
Det finns ingen maxgiva närings och underhållsmässigt på grovfoder ang hur mkt hästen "kan" äta . Däremot finns det grava problem att tro att alla individer bör ha fri tillgång .

Jag undrar lite varför du ger råd när du har så rätt rejält bristande luckor i kunskap om foder ? Inte bara råd här och där utan du är ju extremt aktiv och det blir extremt fel det du råder om .

Senast ändrad:

Jo jag vet Mackan. Hon var in i det vi kalla för "broiler uppfödning", som jag förstå fick hon andra om sig.

Ett par stycken här som säjer dom är upp i 15kg för deras ponnies?!!!
Då måste det vara väldig blott foder, mycket som gå till spillo (kan bli så med fri tillgång där dom sto runt ett hö bal hela dagen, men hur kan man vet hur mycket dom få i sig?) eller ett stor mask problem!
I alla år med hård ridning och skogs körning har jag "aldrig" varit upp i såna mängd.
Sånt folk kan jag inte ta på alvar.

TS

Att 2kg ts/100kg kroppsvikt=10kg Hö för häst på 500kg, är jag helt med på.
Men hur omvandlar man det till hömängd om ts ligger på 84%?
Känner mig riktigt korkad nu, men när jag räknar så hamnar jag på 8,4 kg per dag. Måste ju räknat fel?

Blir det mer energi i foderstaten än hästen behöver/gör av med, så är det ju en nackdel att den blir tjock. Om ptoteinbehovet överskrids så gör det inget om det kommer från grovfodret. Jsg hr hennes bok Hästens utfodring, och där skriver hon inget om antal kg per häst och dag. Där besktiver hon hur man utgår från grovfodret och ser hur mycket det kan fylla av hästens behov och att man lägger till annat foder om det finns behov som inte grovfodret täcker. Tycker hon skriver bra och reder ut begreppen på ett enkelt sätt. Ger en bra grund för hästägaten för förståelse för hästens behov, matsmältning osv och hur man räknar ut en foderstat.
Det är bara att läsa i den här tråden så ser man att kunskapeninte finns hos alla. Alla hästägare borde skaffa sig bra grundkunskaper om hästens matsmältningssystem och utfodring. Det är ju för hästarnas skull.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 941
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar