C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

Jo jag vet Mackan. Hon var in i det vi kalla för "broiler uppfödning", som jag förstå fick hon andra om sig.

Ett par stycken här som säjer dom är upp i 15kg för deras ponnies?!!!
Då måste det vara väldig blott foder, mycket som gå till spillo (kan bli så med fri tillgång där dom sto runt ett hö bal hela dagen, men hur kan man vet hur mycket dom få i sig?) eller ett stor mask problem!
I alla år med hård ridning och skogs körning har jag "aldrig" varit upp i såna mängd.
Sånt folk kan jag inte ta på alvar.

Vet att ditt svar inte var riktat till mig, men jag ger mina hästar ( de som behöver) fri tillgång på Hö, men de står inte runt en stor rundbal och spiller som du säger, de äter på flera uppdelade tillfällen per dag, men de får så mycket Hö som de äter/ behöver. Alltså vet jag hur mycket de äter. Kanske inte fri tillgång i andras ögon, men de hade ju inte ätit mer om de stod med rundbal. Har de kvar Hö från förra måltiden, har de fått för mycket. Maskproblem hos mig finns inte iaf. Och om någon fodrar sin ponny med 15kg, så får vi väl utgå från att just den ponnyn behöver det? Dessa ponnyer i frågan var ju dessutom ungponnyer. Vad är det för hästar du har?

Jag tycker också att hennes böcker är jättebra. Men jag fastnade just vid denna reflektion. Det är klart att man inte ska ge för mycket energi så att man får en överviktig häst, men mina reflektioner gällde de hästar som behöver mer energi, för att inte se ut som räkor ;)

Haft det upp förut i Tum Regal:
1kg = 2.2lb. (Pound)
www.youtube.com/watch?v=ZzuBTPUPtQo&NR=1&feature=endscreen
Är det från fodertillverkares reklam du får din fakta angående utfodring?

Personligen föredrar jag vetenskapliga råd som från SLU. Trist för de som vill sälja sitt foder, men i Sverige blir folk mer och mer medvetna om att kraft ofta inte behövs med ett bra grovfoder och att man bör ge så mycket grovfoder som möjligt.

Fast du är helt ute och cyklar .

Ju blötare desto mindre orkar hästen i regel äta . Det är därför torr substans spelar roll i hästens grund behov av grov foder .

Varför ger du råd hela tiden när du inte har koll ? Förstår inte ?

Senast ändrad:

Jo jag vet Mackan. Hon var in i det vi kalla för "broiler uppfödning", som jag förstå fick hon andra om sig.

Ett par stycken här som säjer dom är upp i 15kg för deras ponnies?!!!
Då måste det vara väldig blott foder, mycket som gå till spillo (kan bli så med fri tillgång där dom sto runt ett hö bal hela dagen, men hur kan man vet hur mycket dom få i sig?) eller ett stor mask problem!
I alla år med hård ridning och skogs körning har jag "aldrig" varit upp i såna mängd.
Sånt folk kan jag inte ta på alvar.

Fast du har faktiskt ingen koll när det kommer till foder.

Mina c-ponnyer äter 15 kilo hö/dygn på vintern - för att de behöver det. Den ena får dessutom rätt mycket kraftfoder - för att hon behöver det.

När de ätit silage så har de varit uppe på tjugo kilo när det varit som kallast. Värdena på grovfodret har varit från OK till mycket, mycket bra. De går på fri tillgång men har ingen bal stående i hagen utan får så mycket som det går åt helt enkelt.

Om de är feta? Nä, inte alls. Rids normalt ca fem dagar i veckan.

Att 2kg ts/100kg kroppsvikt=10kg Hö för häst på 500kg, är jag helt med på.
Men hur omvandlar man det till hömängd om ts ligger på 84%?
Känner mig riktigt korkad nu, men när jag räknar så hamnar jag på 8,4 kg per dag. Måste ju räknat fel?

Du får dela 10 med 0,84. Det blir 11,9 kg.

Vet att ditt svar inte var riktat till mig, men jag ger mina hästar ( de som behöver) fri tillgång på Hö, men de står inte runt en stor rundbal och spiller som du säger, de äter på flera uppdelade tillfällen per dag, men de får så mycket Hö som de äter/ behöver. Alltså vet jag hur mycket de äter. Kanske inte fri tillgång i andras ögon, men de hade ju inte ätit mer om de stod med rundbal. Har de kvar Hö från förra måltiden, har de fått för mycket. Maskproblem hos mig finns inte iaf. Och om någon fodrar sin ponny med 15kg, så får vi väl utgå från att just den ponnyn behöver det? Dessa ponnyer i frågan var ju dessutom ungponnyer. Vad är det för hästar du har?

Sorry, har lite svor att få det ihop :confused:
15kg.....dessutom ungponnyer???? Stå det i Planks bok "ungponnys ska har 15kg?"

Mina inlägg bruka vara kort Ting, vet att stavning är ingen vider, men dom flesta förstå vad jag säjer, om du har misset......jag har en Fjord av den grov typ och en Varmblod.

Är det från fodertillverkares reklam du får din fakta angående utfodring?

Personligen föredrar jag vetenskapliga råd som från SLU. Trist för de som vill sälja sitt foder, men i Sverige blir folk mer och mer medvetna om att kraft ofta inte behövs med ett bra grovfoder och att man bör ge så mycket grovfoder som möjligt.

Vet inte så mycket om fodertillverkares reklam, känner till deras rekomendera foder giv som stå på deras förpackning och det stämmer ganska val, den Total Foder Giv hästen ska ha.
Kan en arbatenda hästen klara sig på 15kg hö om dagen....finn:bump:.....men när ska den få tid att äta dessa 15kg? och räcker energi till med bara hö?
Som alla erfaren häst folk vet, "komma hästen under 0 läget är det väldig svor att få den tillbaka igen".
Här prata vi om "arbatenda hästar!!" nåt som jag tro kan vara lite framenda i SLU´s vetenskap, (hur många av SLU´s djur wizards har Hands On Hästhållning Effarenhet?)
För det mesta rör det sig om "hobby horses/ponnies som behandlas som över mattad sällskapsdjur" med benägenhet till olika sjukdomer.

Fast du är helt ute och cyklar .

Ju blötare desto mindre orkar hästen i regel äta . Det är därför torr substans spelar roll i hästens grund behov av grov foder .

Varför ger du råd hela tiden när du inte har koll ? Förstår inte ?

Who´s out bicyceling Macki? now your not making any sense!
När jag prata fodergiv är det torr foder.

(hur många av SLU´s djur wizards har Hands On Hästhållning Effarenhet?)

Då kan jag ju berätta att de har väldigt mycket erfarenhet. Most of them have horses of their own, some just for recreation, others for breeding. But they all have a lot of experience as well as textbook knowledge. You don't become a scientist over night you know. ;)
I'm not sure you know how science work? You can't just sit in a lab and "make stuff up" just like that. Maybe you should try and read up on scientific methods?

Fast du har faktiskt ingen koll när det kommer till foder.

Mina c-ponnyer äter 15 kilo hö/dygn på vintern - för att de behöver det. Den ena får dessutom rätt mycket kraftfoder - för att hon behöver det.

När de ätit silage så har de varit uppe på tjugo kilo när det varit som kallast. Värdena på grovfodret har varit från OK till mycket, mycket bra. De går på fri tillgång men har ingen bal stående i hagen utan får så mycket som det går åt helt enkelt.

Om de är feta? Nä, inte alls. Rids normalt ca fem dagar i veckan.[/QUOTE]

Det var vågat sagt med tanken av resten av ditt inlägg:meh: om du mena TS-MJ-Ca-och alla #-#-#´s.....det har du rätt i:up: jag bli lätt snurrig med alla numbers :confused: varken jag eller hästarna har läs Plank eller SLU´s hästhållnings bokar.
Däremot har jag Professor Göste Bengtsson´s ABC OM HÄSTER som var chef för Sverigas veterinär hög skol, och en del erfarenhet som jag fick av dom gamle häst karl och den tid jag kord hästar i timmer skogen.

Säj mig:
När få hästarna tid att äta dessa 15-20kg matt?

Men seriöst är du från vettet ? Du sitter och svarar i en tråd om foder trots att du har noll koll på grundläggande kunskap runt foder ? Varför ?
15-20 kg är ju inget för en häst att få i sig under ett dygn ? Hur i hela friden tror du den mängden är ett problem ?

Men seriöst är du från vettet ? Du sitter och svarar i en tråd om foder trots att du har noll koll på grundläggande kunskap runt foder ? Varför ?
15-20 kg är ju inget för en häst att få i sig under ett dygn ? Hur i hela friden tror du den mängden är ett problem ?

På vilket bas har du för det?
Och du behöva inte vara otrevlig i ditt svar Macki!
Sen den har site kom ut har jag aldrig skicket ett VARNING!!!
I don´t want to start now :mad:

En häst i det fria betar mellan 14 och 18 timmar per dygn så det är inga problem för en häst att hinna få i sig 15 kg hö på ett dygn.

Nej mina äter hö, precis som jag skrev. Fritt i nät och ja jag vet hur mycket som går åt per dygn. När detvar som kallast (-25) åt de mer och då direkt på marken.

Mina äter när de inte sover, busar, dricker osv

Jag har inget spill av grovfoder alls, fet är därför maten är nätad.

null_zps25a0e096.jpg

Den ena ser ut så här idag på fritt bete.

20130518_124344_zpse23cd3da.jpg

Hela flocken, fuxen är dock ny.

På de andra tre är det lätt att känna revbenen och de syns dessutom när de springer. Alla är tagna träckprov på OCH maskade enl rutin. Det är inget fel på de...

Nej reklamen stämmer inte överens med rekommendationer, inte i sverige åtminstone, är man kunnig om utfodring och inte har hästfodertillverkarnas intresse som prioritet så ger man efter hästens behov i stråfoder (annalyserat) och kompleterar eventuellt med annat om behov finns.

Hästfoder tillverkare är däremot snabba att rekommendera an massa kraft precis som i din reklamsnutt.

Angående att leva stråfoder så går det utmärkt för många arbetende hästar, exempelvis håller man på med (eller har utfört) experiment på travare, de arbetar definitvis hårt, och de klarar sig bra. Visar det sig att en häst behöver krft för att hålla hull pch muskler så ska den givetvis få det.

Senast ändrad:

Min skulle lätt hunnit äta om hon bara fick...

Med tanke på att en ordinär häst bara dover några få timmar per dygn och lätt kan äta ett gk eller två i timmen så är det inga större problem att hinna.

Min rationaliserade på betet och låg ner och åt, hennes kompis såg finnessen och härmade beteendet.

Sorry, har lite svor att få det ihop :confused:
15kg.....dessutom ungponnyer???? Stå det i Planks bok "ungponnys ska har 15kg?"

Mina inlägg bruka vara kort Ting, vet att stavning är ingen vider, men dom flesta förstå vad jag säjer, om du har misset......jag har en Fjord av den grov typ och en Varmblod.

Jag skrev "dessutom ungponnyer" för att de fortfarande växer och behöver mer näring. Jag vet inte om det står så i Planks bok. Troligtvis inte på det viset iaf, eftersom alla ponnyer inte är likadana och har samma behov. Men unghästar bör väl ha mer näring eftersom de växer?
Jag har nog missat vad du har för hästar, inte pga din stavning, utan för att jag inte varit medlem så länge här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 940
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar