Nominous

Trådstartare
Jag har en riktigt allround häst som jag gör det mesta med. Inte så suverän på nåt men bra på allt :D En tanke som slog mig idag var hur man ska gå tillväga när man ska börja träna på byten. Han byter ju hyffsat själv i hoppningen när han själv vill, men han har ännu inte lärt sig byta för skänkel. Vi har inte hunnit dit ännu. :p

Så nu till mina funderingar. Jag tränar och tävlar både dressyr och hoppning och tränar terräng för framtida fälttävlansstarter. Vilket byte är bäst att lära in?? Är det någon nackdel att lära in dressyrbyte och använda det i hoppningen eller spelar det ingen roll? Vill ju helst inte lära in hoppbyte ifall vi skulle komma dit i dressyren för då får jag ju ett helvett sen. Nu är vi ju mera lagda åt hoppningen och vi har inte kommit till byten i dressyren ännu, men vi måste lära in byten för hoppningens skull. Så vad rekommenderar ni?

Hur har ni gjort som har hästar som ni tränar både hoppning och dressyr med?

Finns det någon nackdel med dressyrbyten på en hopphäst?:)

Sv: Byten

finns det nån skildnad på dressyr och hopp- galopp byten:angel:? (förutom när man bara hoppar och låter hästen sköta allt dvs)

har fått lära mig ett sätt att byta galopp och det använder jag hela tiden^_^,
men om hästen byter bra efter hinder så kan du ju hoppa en bom eller ett mini hinder på diagonalen och byta över några gånger (och då ge en nästan överdriven "galopp-bytes-skänkel"), och sen ta bort bommen och fortsätta göra byten över diagonalen med den överdrivna skänkel som minskas efterhand när hästen lärt sig den.

Jo alltså en hopphäst gör ju inga rena byten. De byter ofta fram och sen hänger baken bara med. En dressyrhäst ska bytet komma bak i från. Lär de sig hoppbyte så brukar det vara ett helvette att få bort sen om man vill lära in dressyrbyte. Jag vill inte sabba för framtida dressyrmål men jag vill inte ha ett byte som kan ställa till det i hoppningen. Så en kompromiss om de ena inte funkar för det andra. Men jag kan inte se nån nackdel i att göra dressyrbyten på hoppbanan bara det att hästen lär väl sköta det lite mer själv då än på dressyrbanan. Men jag vill inte lära han att byta fram i från.

Men jag har ingen aning, därför jag ställer frågan här där det finns så många kunniga som borde sitta/suttit i samma sits som mig. :)

Jag sitter i ungefär exakt samma sits som dig och har samma funderingar. Min häst har, trots att han gått rätt så höga klasser i hoppning, problem med byten. Han har liksom aldrig riktigt lärt sig att det blir lättare att galoppera om man har rätt galopp ;) Ibland bytte han själv i hoppningen men oftast inte.

Jag har nu ett tag fokuserat på att lära honom riktiga byten, och alltså inte haft en bom eller ett hinder till hjälp. Har börjat med enkla byten och sen mer och mer övergått till rena. Det börjar ge resultat och så länge han inte är stressad byter han rent, är han stressad hoppar han eller byter fram och sen bak, men vi kämpar på. Jag är även noga med att på hoppträningar göra så rena byten som möjligt, för att som du säger, eventuellt använda de i dressyren senare. Och nu börjar han byta av sig själv i hoppningen också :D

Kul med nån med samma tankar. Tänkte väl att jag inte kunde vara ensam! :p Blir nog att lära Dressyrbyten så man får rena byten. Frågan är då om de kommer lägga av med dem sen och köra hoppbyten om de börjar byta själv i hoppningen eller byter de som de lär även om de byter själv sen?? Alltså om man lär in dressyrbyten och de kan dem klockrent och byter rent, om de sedan i hoppningen med automatik byter själv, byter de som de lärt - alltså rena byte eller blir det enklare för dem att fuska och göra hoppbyte? Lär väl vara indivudiellt men det kanske brukar luta åt nåt håll?

OM det är så att de börjar fuska i hoppningen och bytes själv hoppbyte och man låter dem fuska i hoppningen - kan det påverka dressyrbytet sedan att dem går förlorade och man är tillbaka där man fruktade eller behåller de sin lärdom hur man byter för skänkel?? Alltså rent?

Hahah nån som fattar?? Vet inte hur jag ska beskriva :p Ska ta upp detta med min tränare sen när vi börjar träna igen.. Vi tar det lugnt just nu :)

hej satt själv och fundera på det där med byten.. Men det va mer om det blir svårt och rida i förvänd galopp..
Men som jag sa till mig själv då.. jag moste varigera rörelserna och inte gå på rutin att hästen lyssnar på mig och inte en vana..
Men att det fanns två olika variganter på byten, visste jag inte. Jag har sett många hästar använda olika tekniker för byte.
Men när du hoppar så skall du falla i rätt galopp för att få den bästa förutsätningen till nästa hinder. Men faller du i fel och måste byta så tror jag nog dressyr bytet är bättre för då setter sig hästen under sig och blir stark till nästa hinder. Kanske du har kort väg till nästa hinder då behöver du styrkan i bakänden.
kram malin

Jo alltså en hopphäst gör ju inga rena byten. De byter ofta fram och sen hänger baken bara med.

En dåligt grundutbildad hopphäst gör inga rena byten....En välutbildad hopphäst gör rena byten om du gör rätt...(dvs ger byteshjälpen);)

Förresten så använder flera av elitdressyr-ryttarrna metoden med byte över bom vid utbildningen av unga hästar. Det är bara det att man inte rider vidare om hästen går i korsgalopp som alltför många hoppryttare gör, istället gör man ett avbrott och korrigerar.

Om du inte vill öva över bom så är det nog enklast att börja med att komma i galopp (en stor 8volt brukar vara bra att börja rida på), göra ett avbrott och fatta ny/rätt galopp. När hästen fattar galoppen:D(övningen) kan du ju testa att göra byteshjälp istället.

Min ponny kunde egentligen byten men jag kunde inte få in rätt hjälper på just honom.Jag började med enkla byten.Först 5 steg skritt emellan och sedan minska antal steg emellan ju bättre det gick.

Men om du vill börja med byte i språnget kan du ju som de andra sagt göra över bom i en åtta.Detta gjorde även jag och nu funkar bytena jättebra även utan bom.

Lycka till!;)

Jag är inte ute efter HUR jag ska lära in bytet, för det löser jag med mina tränare. Det jag vill veta är om jag ska träna in bytena för dressyrtränaren eller hopptränaren. Alltså vilket byte som kommer gagna oss i slutändan. :) Hästen byter själv i hoppningen om han kommer in fel, men jag vill kunna byta för skänkel med såklart. Men är osäker på om rena byten eller hoppbyten är att föredra för en allround häst.

För och nackdelar med dressyrbyten på en hopphäst?
Nackdrelarna att lära in hoppbyten på en dressyrhäst är ju övervägande. Men det som gör att jag ändå överväger hoppbyten är ifall dressyrbyten skulle ställa till det på hoppbanan. Eller om hästen skulle lära om och man går förlorad om dressyrbytena ändå. :)

Det är en prioriteringsfråga. Som du säger är det en nackdel för dressyren om din häst lär sig "hoppbyten". Om du prioriterar att kunna göra så bra dressyrbyten som möjligt när du rider dressyr så skulle jag lägga hoppbytena helt åt sidan och sakta av och fatta ny galopp om den landar i fel. Men prioriterar du hopptävlandet och mest rider dressyr för eget nöjdes skull så det får lov att ta längre tid med de rena bytena så skulle jag prioritera hoppbytena. Om du rider en omhoppning eller tidshoppning tar det ju såklart längre tid att sakta av och fatta ny samt att det kan förstöra rytmen lite, men vill du verkligen att dressyrbytena ska bli perfekta kanske det är värt det. Ang vad som skulle vara nackdel med dressyrbyten i hoppningen är möjligen att det kan ta något längre tid och kräver en mer balanserad och samlad häst vilket kan förlora tid i tex omhoppningar.
Jag har själv en häst jag rider både hoppning och dressyr med. Hon kunde redan hoppbyten när jag köpte henne men jag tränar aldrig på dem när jag rider själv utan gör dem enbart om jag tävlar/tränar banhoppning. Hon blir väldigt exalterad i sina "hoppbyten" och hoppar upp lite i luften och tänder till lite så jag gör dem inte alls annars då det förstör i dressyren..

Så, en prioriteringsfråga helt enkelt.

Tack för ett kanonsvar!! Det var detta jag väntat på :D

Jo helt klart är det en prioriteringsak.. Men vad fasen prioriterar man?? Tycker det är jättesvårt. Men dem gånger du har låtit hästen göra hoppbyten på tävling/banhoppning - har den då fuskat nån träning efter i dressyren eller har den kunnat särskilja på dem två olika aktiviteterna??

Helt klart känns det som en nackdel att behöva samla ihop och utföra ett perfekt byte under hoppningen - enklast vore ju att bara byta som man ofta gör i hoppningen. Men om man lär in dressyrbyten och är stenhård på dem överallt som inte innehåller bommar - kan man göra hoppbyten på hoppningen då och sedan rida dressyrbyten som vanligt resten?
Eller blir det förvirrat för hästen eller kommer den börja fuska i dressyren för det är enklare att göra som i hoppningen?? :)

Hur mycket arbete tycker du att du lägger ner extra för att behålla dressyrbyten om han får göra hoppbyten ibland?

Tack för ett kanonsvar!! Det var detta jag väntat på :D

Jo helt klart är det en prioriteringsak.. Men vad fasen prioriterar man?? Tycker det är jättesvårt. Men dem gånger du har låtit hästen göra hoppbyten på tävling/banhoppning - har den då fuskat nån träning efter i dressyren eller har den kunnat särskilja på dem två olika aktiviteterna??

Helt klart känns det som en nackdel att behöva samla ihop och utföra ett perfekt byte under hoppningen - enklast vore ju att bara byta som man ofta gör i hoppningen. Men om man lär in dressyrbyten och är stenhård på dem överallt som inte innehåller bommar - kan man göra hoppbyten på hoppningen då och sedan rida dressyrbyten som vanligt resten?
Eller blir det förvirrat för hästen eller kommer den börja fuska i dressyren för det är enklare att göra som i hoppningen?? :)

Hur mycket arbete tycker du att du lägger ner extra för att behålla dressyrbyten om han får göra hoppbyten ibland?

Jadu, vad man borde prioritera borde jag med behöva få veta;) Min häst har talang för både hoppning och dressyr och mina tränare säger åt mig att vill jag komma längre än till La/msv måste jag välja inriktning, ridningen skiljer sig helt enkelt i hoppningen och dressyren för att det ska gå att satsa fullt ut på båda grenarna. Detta har jag hört i tio års tid och ändå sitter jag med mina hästar och tror att jag ska rida OS i båda grenarna:angel: Nevars, men jag har liksom du väldigt svårt att välja, samtidigt som jag faktiskt vill komma så långt som möjligt i åtminstone en av diciplinerna.

Efter jag har gjort hoppbyten så brukar hon nästa gång jag tex rider på diagonalen för att tex rida förvänd galopp eller sakta av, ladda lite extra för hon tror att hon ska få byta. det brukar dock gå rätt fort att vänja av med. Om jag däremot skulle träna hoppbyten ofta skulle det nog bli mer problematiskt men det beror nog också lite på hur hästen är. Det är inte helt ovaligt att en del hästar får lära sig hoppbyten redan som treåringar, dvs de ska byta när man byter varv. På en sån häst lär det nog bli rätt förvirrande att hålla isär hoppbyten från dressyren. Lär man dem däremot "rätt" från början så blir det nog lättare att sedan välja vilket sorts byte man vill göra, om man nu inte vill göra dressyrbyten mitt i en omhoppning.

Jag har ännu inte börjat med dressyrbyten då vi tränar den förvända galoppen, så vi håller oss till enkla byten nu. Men jag tror det kommer ta lite extra tid att "lära om" henne mot om hon inte kunde byta alls. Det är dock bara spekulationer, så vi får se när den dagen kommer :)

Jo alltså en hopphäst gör ju inga rena byten. De byter ofta fram och sen hänger baken bara med.

Det här kan vara bland det konstigaste (dummaste?) jag hört. Du kan inte säga att en hopphäst inte gör rena byten, du kanske kan säga att en slarvig hoppryttare väljer att ta den enkla vägen när man lär in bytet. Mina hopphästar på nationell nivå har då gjort rena byten, och det har då inte förstört något. Förstår inte hur ett rent byte skulle kunna förstöra hoppningen? :confused: Det får du gärna förklara för mig.

Jag förstår öht inte vad någon av er pratar om. Min nuvarande häst går MSV dressyr och 1,10 (mot 1,20) hoppning med placeringar, på träning har vi börjat med seriebyten. Visst är det skillnad på bytena när vi hoppar motför rider dressyr, men för mig är det som att jämföra galoppen på en hoppbana och en dressyrbana. På hoppbanan är galoppen större och flackare, och då blir bytet det, medan på dressyrbanan är hästen mer komprimerad och samlad och ja, då blir bytet därefter. Det är ju ingen skillnad på hjälpen! Har du en häst som byter per automatik när du byter varv och inte "kan" gå i förvänd, då har du inte en häst som kan galoppombyte, då har du en häst som är obalanserad, bekväm eller dåligt utbildad. Det har inget med hopphästar att göra.

Senast ändrad:

Visst är det skillnad på bytena när vi hoppar motför rider dressyr,.

Då förstod du förmodligen vad jag menade. Jag har inte sagt att inte ett hoppbyte är rent, att de bara byter med fram eller bak. Men det är en jäkla skillnad att öva in ett riktigt "dressyrbyte". Ett hoppbyte som inte alls är lika samlat kan man lära dem redan när de är tre år och är nödvändigt att kunna så fort som möjligt när man tävlar sen. Ett galoppombyte i dressyr kommer inte i de lätta klasserna och det finns ju en anledning till det.

Självklart kan man använda dressyrbyten när man hoppar, men ett samlat dressyrbyte lär ta längre tid en ett sk "hoppbyte", som du säkert förstår vad man menar med. Därmed inte sagt att ett hoppbyte inte kan vara rent.

En häst som lärt sig sk hoppbyten från början tror iaf jag tar längre tid att lära samlade dressyrbyten för dressyr, men som jag sa innan är det vad jag tror, och det har jag inget att styrka med nu.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 429
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 316
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 602
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 805
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka