Byte från Krafft till Mustang.?

Sv: Byte från Krafft till Mustang.?

Ingen som vet?

Bäbis får groov 125 nu men vi ska förmodligen byta stall till ett där mustangs foder ingår i stallhyran.

Mustang Protein+ lär vara mest likt Grooven:)

Mustang Protein+ skulle inte jag vilja ge till någon häst, innehåller 25% vetefodermjöl (som andra fodertillverkare använder ibland i någon/några procent som bindemedel), här har man det som största ingrediens.

Dessutom innehåller det 2% Wafolin som är ett bindemedel.
Hittade på nätet vad det är: Huvuddelen av de tillsatsmedel bestående av lignin som används är antingen Wafolin eller lignosulfonat. Ämnena är biprodukter från massaindustrin och härrör ursprungligen från fossil olja eller gas eller från gruvindustrin.
(I detta sammanhang används det till bränslepellets)

Senast ändrad:

Svarade bara på frågan om vilket foder mustang har ungefär samma värden, om det sen är bra eller inte är en annan sak. Min häst äter krafft...

Vad är dåligt med vetefodermjöl?

Jag tror inte man tittat på det specifikt för häst, men när det gäller grisar varnar man för att ha för stor inblandning i fodret då det lätt ger mag, tarmsstörningar, som i sin tur leder till stressade grisar som äter varandras svansar/knorrar.

Rent spontant skulle jag själv inte vilja fodra med det i någon större mängd, om något skulle kunna fastna i tarmluddet så borde det vara mjöl (kletigt). Har ju hört (vet inte om myt eller sanning) om hästar som vid slakt visat sig ha en beläggning på insidan av tarmarna.

Tack för svaren. Vi kommer att fortsätta med Krafft ett tag till.

Vad är dåligt med vetefodermjöl?

Här hittade jag lite om att man forskar på glutenintolerans på hästar i Holland, vetefodermjöl innehåller gluten, http://forskning.equinfo.se/#post163 ! Så nu vill jag ännu mindre ge foder som innehåller vetefodermjöl, det gör tex Granngårdens nya foder Betfiber Mix, som det ser ut på innehållsförteckningen så är det den fjärde största ingrediensen i blandningen!

Då vi människor står närmare grisarna än vad hästarna gör, vi är båda allätare, så antar jag att du inte äter bullar eller pasta då?

När havren tuggas så blir den också mjöl.
Var får du allt ifrån?

Tyvärr äter jag pasta och bullar ibland, men vet att jag mår bättre om jag låter bli, då jag gjort det i perider. Men vad jag vet är jag inte glutenkänslig.

De flesta pelleterade foder innehåller vete, men alla innehåller inte vetefodermjöl.

Jag tror inte hästarna lyckas mala ner spannmål till mjöl med sina tänder och havre innehåller inte gluten!

Det är ju upp till var och en om man vill fodra med vetefodermjöl eller inte, jag kommer dock aldrig att välja ett foder som innehåller mer än några få procent!

Jag har haft mycket bra resultat av att utfodra en äldre häst med spannmålskross där bl.a. vete ingick.
Det var bra för hullet och steg inte åt huvudet så som havre kan göra.

Jag gav Mustangs Müsli Original ett tag (den finns i pellets också). Tycker att den fungerade super!
Och jag har gett Krafft Groov 125 till min donna mellan 1-3 års ålder ungefär, sen bytte jag till D&H! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 011
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!