Byte från helhavre till krossadhavre

B

Bianca

Jag har haft häst i tre månader nu. En c-ponny. Hon har ätit hel havre under säkert hela sitt liv och nu får hon krossad havre. Hästen har blivit väldigt busig och envis den sista tiden och jag vet inte om det beror på att hon testar oss eller om det faktiskt kan vara fodret som gör henne så här. Är det någon som har något tips? Ska jag byta tillbaka till hel havre igen??:bump:

Sv: Byte från helhavre till krossadhavre

Hej Bianca,

det är svårt med nya hästar, det kan vara fodret som påverkar henne, men nya hästar har ju också en tendens att testa sin nya ägare så det kan vara lite klurigt.

Jag TROR att det beror på bytet till krossad havre som gör din häst busig :D . När man byter från hel havre till krossad behöver man ibland dra ner lite på givan. Anledningen är att hästen lättare tar åt sig näring och energi i den krossade havren och därför kan bli lite busigare, helt enkelt för att den får mer energi.

Du behöver säkert inte byta tillbaka till hel havre, prova att dra ner lite på givan under ett par veckor och se om det blir bättre. :idea: Om hon är så pigg som du skriver så behöver hon ju inte så mycket kraftfoder heller, ett bra hö som grund räcker långt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 890
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar