Byte av sto mot vallack

Madicken

Trådstartare
Har ett rätt fint sto, ingen superhäst, men med ett bra steg och rätt välutbildad. Hon är 18 år, aldrig haft föl, aldrig tävlat. Rena gångarter, 4-gångare och riktigt snygg. Lätt att få i form. Men hon är numer lite för pigg för mig och kan kasta åt sidan och kicka. Försöker inte få av mig eller så, men jag har en kotfraktur och en reumatisk sjukdom, som gör att balansen inte är vad den varit tidigare och ryggen börjar säga ifrån och jag får fruktansvärt ont när det knycker till. Har haft henne ute och försökt byta till en häst som aldrig skulle få för sig att göra någonting sådant och har nu fått svar. Det är en vallack, lika gammal som gått som turridningshäst. Lugn och sansad, inga glädjeutbrott eller så, men han kan vara lite svår att rida ut på och grisepassar gärna, dock inte i lågt tempo. Detta gör i och för sig ingenting eftersom jag inte längre klarar fart och så. Men vad säger ni om värdet? Ett sto har ju alltid avelsvärdet. Tänker jag tokigt?

Sv: Byte av sto mot vallack

Vad för värde menar du att ett sto har som 18 år? Det känns väl inte som läge att ta föl på ett 18 årigt sto som inte tidigare har haft föl, i mina ögon känns det som rätt sent.

Hittar du en valack som är lite yngre och som passar dig, får du byta rätt av så tacka och bocka om det är en häst som passar dig.

Jag kan också tycka att det är lite sent, men hon är mkt fräsch, men ffa har hon bättre gång. Vallacken grisepassar gärna och är svår att rida ut på och är lika gammal. Hade han varit yngre och inte valt grisepass hade jag inte funderat.

Men då är det ju inte en häst som passar dig, i så fall behöver du inte fundera mera.:D

Även om ditt sto är fräsch så skulle jag då inte ens tänka tanken att ta första fölet vid 18 års ålder, det hade varit lite skillnad om hon haft föl tidigare.

Om ditt stos gångarter är bättre så är hon ju mer värd för det men avelsvärdet på ett 18-årigt sto är ju inte sirket jättehögt, man köper ju inte ett så gammalt sto för att avla på liksom.

Till både Gimlan och Boj:
Tack för era svar, det hr varit jättejobbigt att öht bestämma mig för att sälja/byta henne. Hon är min drömhäst som jag köpte för 6 år sedan. Jag visste inte då att jag skulle försämras så mycket. Jag vill ju absolut inte sluta rida. Ni har helt rätt båda två. Jag ska åka och prova honom nu, så får vi se.

Ett alternativ är att du tar reda på varför hon har börjat kicka och gå och sidan.
Du kan ju aldrig veta om en turridningshäst, som slutar gå på tur inte har andra hyss för sig . Varför byta till en häst om inte går att rida ut på ? Eller missförstod jag dig ?
Ett alternativ är ju att du säljer stoet och rider på turridningsstället och bara när du känner dig fräsch !

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Hej Hambo
Nej, det beror på livsglädje, inte på att hon har ont, om det var det du tänkte på. Hon har väl alltid kickat ut lite, men aldrig så att man kommit i obalans, utan det beror helt på mig. Jag fixar inte det längre, tyvärr. Självklart kan en turridningshäst ha olater, men det är ju inte heller säkert att mitt sto passar för dem. Tänkte väl att man kunde prova en månad eller så. Naturligtvis vore det bästa att sälja henne och sedan leta efter någon annan, men som det verkar är det inte så lätt att sälja och hon är ändå 18 år, även om ingen tror att hon är över 10.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka