Byte av gips

F

Fialotta999

Ni som har haft hästar med hovbölder, hur många gånger skall veterinären behöva byta gips egentligen. Vi är inne på vecka nr. 3 och gips byte 7 idag.... Visserligen ett jätte sår som skall läka men ändå....

Sv: Byte av gips

Vi har varit inne på vårt första byte idag. Han opererades förra tisdagen. Vi ska tillbaka nästa tisdag för byte nummer två och jag passade på att ta en bild på hur det ser ut...

2627_68188223002_662953002_1634790_4400389_n.jpg

Vad säger vet om prognosen då?
Det är ju inte direkt en toppenårstid att ha hovböld på just nu med all gegga ute. Min förra fv-pålle fick hovböld ungefär samma period förra året, men vi hade tur och kom undan med bara ett gipsbyte, sedan klarade vi oss med sula. Hans böld satt mot trakten, så det räckte med att verka upp mot ballen för att kunna tömma bölden.

Vad säger vet om prognosen då?
Det är ju inte direkt en toppenårstid att ha hovböld på just nu med all gegga ute. Min förra fv-pålle fick hovböld ungefär samma period förra året, men vi hade tur och kom undan med bara ett gipsbyte, sedan klarade vi oss med sula. Hans böld satt mot trakten, så det räckte med att verka upp mot ballen för att kunna tömma bölden.
Min har fått en god prognos, dock så har han absolut boxvila i minst 2 veckor till, sen kan han ev gå ut i torr hage med sjukbeslag och grejor.
Här i Skåne har vi torrmark och 10-18 grader för tillfället.

Det låter ju jättebra det :)

Torrmark och 10-18 grader skulle jag också vilja ha. Här har vi en halvmeter snö kvar branog överallt, och där det har tinat undan är det geggamoja eftersom tjälen fortfarande är i backen så det blöta dräneras inte bort. Plusgrader på dagarna visserligen, men 10-18 kommer vi inte ens i närheten av (skall vara precis i solen då). Usch vad jag avskyr den här perioden :(

Nu karvade veterinären enda in i kötthoven på min häst men jag bytte gips var 3:dje dag själv, tidigare om det behövdes. Gjorde detta i ca 3 veckor :eek:. Efter det fick jag lägga ett ordentligt bandage med vaddpaddar och silvertejp som las om ungefär varannan dag i kanske 1½ vecka. Lovar, man blir jäkligt duktig på lägga om hovar iaf :laugh:

Lycka till!

Det låter på era svar att det verkar ganska rimligt iallafall då. Igår när vi var nere så såg det bättre ut och såret börjar torka upp bra. Skall ner på torsdag igen för byte. Nästa vecka skall han få en skyddssko på så han kan vara ute:laugh: igen. Jag är mer deprimerad än hästen tror jag över att han behöver vara inne;)

Lånar tråden lite -hoppas det inte gör ngt!

Min pålla står precis med hovböld, som öppnade sig när jag kratsade henne i lördags. Hon var då jättehalt innan, men direkt när trycket lättade lade hon tyngd på hoven igen.
Nu har hon ett hål på ca 5 mm precis bredvid strålen, nästan nere vid strålspetsen. Hovis blev osäker, men föredrog att bara spola rent och bandagera med bomull (jod i hålet). Detta i första läget, för att inte riskera att skära upp en massa i onödan. Nu har jag bytt bandaget idag för andra gången sedan i lördags, och det är fortfarande lite svart gegga som kommer ut. Inte massor men uppenbarligen är ju inte infektionen över... JAg har inte tryckt henne med visitertång, men hon är oöm om jag knackar och hamrar lite lätt.

Vad har varit avgörande för gipsning i era fall? Böldens läge? Storlek? Eller vad? Funderar eftersom hovis kommer igen i morgon, och hon pratade redan i lördags om eventuell gipsning...

Mvh Tillis

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 079
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 302
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 142
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka