Byta vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 867
Sv: Byta vojlock

På vintern räcker det oftast typ en gång i veckan om hästen inte blir svettig eller så.
Sommaren kanske varannan dag.

Mitt i vintern när han inte tränas i ridhuset kan det nog gå 2-3 veckor innan jag byter schabrak, nu när han är svett mer eller mindre varje ridpass blir det sådär varannan dag.

Jag tvättar olika, ibland kör jag en maskin när jag kan fylla en maskin, ibland blir det 'tvättmaraton' med ett antal maskiner på raken.

Aldrig, köper nytt.

Nä, skämt åsido, hade en tjej i ett stall som SA det . Vet inte om det var sant.
Tvättas när det behövs.

När det behövs. Beror på om hästen blivit väldigt svettig, om det är skitigt osv.
Har jag bara använt det en gång och det har blivit väldigt svettigt av hästen hänger jag det på tork och använder det igen ett par dagar innan jag tvättar det.
På vintern byter jag kanske varannan vecka om det inte är väldigt skitigt eller så, är det så att det är mycket päls på det pga. hår så tar jag bara en borste och borstar av det.

Så kanske var tredje-var fjärde dag på våren/sommaren om det är väldigt svettigt och skitigt och så. Annars runt varannan vecka. Jag tvättar självfallet vid behov men vill ju
inte tvätta alldeles För Ofta heller. Då blir det ju bara fult och färgen försvinner ju med till sist.. det är ju som med täcken..

Nu på sommaren byter jag ofta. Brukar hänga ut schabraken på luftning efter varej ridpass, för att sen borsta av svettrester/hår. Brukar väl tvätta varannan vecka kanske. Men om de är luftade, torra och renborstade tycker jag det duger.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
394
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
401
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025