Byta vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 867
Sv: Byta vojlock

När dom är skitiga. ;)
På sommren ofta, säkert varannan gång jag använder som. Mer sällan på vintern, då kan jag nog använda samma uppemot 1 vecka.

Det beror ju helt på hur mycket svettrester och skit det är. Men ungefär några gånger i veckan.

Det beror på hur smutsiga/svettiga de blir per gång. Använder dom väl en sisådär mellan 1-5 ggr. innan tvätt.

Har inte så lätt tillgång till tvättmaskin när jag går i skolan så tvättar inte så ofta. Kör med en packe på ca 10 shabrak, varierar och borstar av dem. Tvättar alla och kör om igen.

När de är smutsiga/stela av intorkad svett. Oftast 2-3 ggr i veckan, ibland oftare eller mer sällan beroende på årstid/aktivitet.

Ni som byter så ofta som var och varannan dag, hur tvättar ni allt? Blir ju ganska mycket tvätt.

När det behövs..
Eller om jag känner för att ha en annan färg på scabraket.

Jag tvättar inte mina schabrak själv utan det gör mamma. :p
Men hon får bara tvätta de lite fulare billigare scabraken för att dom gör inte så mkt ifall de blir lite slitna ifärgen som de flesta schabrak blir efter många tvättar.

Dom andra tvättar jag för hand.

När det behövs. Borstar av damm och smuts efter de flesta ridpassen så de håller sig tillräckligt fräscha rätt länge ibland.

just nu blir det ganska sällan, eftersom att jag bara skrittar pållen.
Så shabraket blir inte svettigt.

1 dag i veckan kanske.

Under träning då han svettas rikligt varje dag ås blir det varje dag.

försöker ha nytt o rent varje dag, beroende på hur de som jag har i stallet ser ut. hästen får lätt skav o.s.v. och har några "grejjer" på ryggen som inte får skavas upp.

när de blir smutsiga. Nu på sommaren när de svettas mer blir det ju oftare. Känns som om jag inte kommer göra något annat än tvätta schabrak nu när det är två hästar :p :D

Det beror alldeles på hur man ridit, om det är varmt ute så svettas ju hästen ofta under sadeln även om man bara rider lugnt så då får man byta oftare. På vintern kan jag ha samma vojlock i flera veckor. Är det inte svett utan mest päls under så går det ju att borsta av den emellanåt.

Försöker ha grejor med en och samma färg till bägge hästarna...det blir t.ex.en dag med röda grejor..en dag med blåa grejor....

Tvättar schabrak, sadelgjordar, boots, lindor m.m. direkt när jag kommer hem..eller senast på följande dag ifall tvättmaskinen skulle vara bokad den dagen...

Då vi är 4 hushåll som delar tvättmaskin, så måste jag göra ren den och torka bort alla hästhår efteråt...

Eftersom jag gjort det i så många år känner jag att även detta ingår i ridrutinerna....

Jag byter strumpor och underkläder varje dag...varför ska jag då låta mina hästar gå med grejor dom haft tidigare utan att byta till rent....

ja byter varje aller varannan dag beroende på hur mycket min häst har svettats eller hur sktiga de blir. försöker tvätta dom för hand så inte färgen nöts lika mycket. pålle svettas väldigt mycket så det blir till att byta ofta :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
394
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
401
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025