Byta ut kyckling

Nominous

Trådstartare
Vad kan man använda istället för kyckling när man lagar mat?

Jag fullkomligt älskar kyckling i alla former men avskyr industrin. Så jag vill byta ut kycklingen i ganska stor mån. De gånger jag äter kyckling blir det svenskt men jag vill byta ut lite mer. Jag älskar thai och asiatiskt och funderar på om det finns något annat man kan använda i tex Pad Thai och liknande?

Har funderat på quornfiléer tex men de jag pratat med säger att det inte blir bra. Att byta mot tex älg och liknande har blivit pannkaka, vilket jag förstår. ;)

Blir det att skippa köttet helt kanske? Som tex Pad Thai skulle man säkert kunna skippa det helt och ändå få bra smak. Det är ju mycket annat gott i det.

Så hur gör ni? :)

Sv: Byta ut kyckling

Vi har många gånger bytt ut kycklingen mot fisk, just eftersom vi också ogillar industrin. Det funkar bra med fiskgrytor tex. Men vi äter mycket vilt också eftersom sambons pappa jagar och vi använder det köttet som vilket annat kött som helst.

Jag har provat ha älg i tex Pad Thai och jag tycker det blir konstigt. Smaken blir inte riktigt som den ska. Tror nästan det hade vart bättre utan då.
I vilka rätter har du bytt till vilt?

Önskar jag hade råd att köpa krav-märkt kyckling men det blir väldigt mycket pengar för vardagsmat och om man vill äta det fler än en gång i månaden typ. :(

Min kära mor brukar byta ut kyckling mot halloumibitar. De smakar ju definitivt inte som kyckling men bidrar med konsistens, och när man lägger dem i gryta smakar de inte alls lika intensivt som när man steker :). Jag tycker det funkar super!

Jag brukar välja vegetariskt alternativ när jag käkar thai, normal äter jag gärna kyckling. Just i thai-mat tycker jag det är lätt att ersätta kycklingen, eftersom grytbasen smakar så pass mycket att vad man än slänger i tar smak av omgivningen, snarare än ger smak till resten av grytan. Kan det vara Quorn de använder?

Det finns annat än quorn att använda! I tex thaimat som smakar så mycket skulle jag nog välja någon annan typ av vegoprodukt, tex torkade som man först förväller. De brukar inte smaka direkt något alls och "behöver" kryddas rejält så. :)

Tex dom här (eller något liknande, finns tex liknande på storpack hos hälsokoster)
http://veggi.se/img/parts/sojastrimlor.jpg

Du kan väl testa tex qournbitar? Det tycker jag är hyffsat likt kyckling (fast nu har jag ju inte ätit kött på typ 3 år, så jag har inte jättekoll). Finns även lite mer udda märken så det finns sojabitar, sojastrimlor osv. Både fryst och torrvara. De torrvaror jag smakat hittills har dock inte varit så goda.. Sen kan man ju även använda tofu som går att köpa naturell och marinera själv eller färdigmarinerad. Just tofu är ju vanligt i thairätter.

Sådana strimlor tänkte jag också tipsa om, de gör sig jäkligt bra i thaimat. :d

Jag tycker det går utmärkt att ta bort kyckling och bara ha mer grönsaker istället i sådana rätter.

Lamm kan ju vara naturbetande och är i alla fall helt utbytbar mot kyckling i diverse indisk mat. Fisk kan man kanske gissa på också kan fungera men fisk är ju inte alltid så bra miljömässigt.

Vad kan man använda istället för kyckling när man lagar mat?

Jag fullkomligt älskar kyckling i alla former men avskyr industrin. Så jag vill byta ut kycklingen i ganska stor mån. De gånger jag äter kyckling blir det svenskt men jag vill byta ut lite mer. Jag älskar thai och asiatiskt och funderar på om det finns något annat man kan använda i tex Pad Thai och liknande?

Har funderat på quornfiléer tex men de jag pratat med säger att det inte blir bra. Att byta mot tex älg och liknande har blivit pannkaka, vilket jag förstår. ;)

Blir det att skippa köttet helt kanske? Som tex Pad Thai skulle man säkert kunna skippa det helt och ändå få bra smak. Det är ju mycket annat gott i det.

Så hur gör ni? :)

Jag byter industrikycklingen mot KRAV-kyckling. Den är dessutom mycket godare, smakar mer kyckling och har inte lika sladdrig konsistens.

Kanin kanske? Det brukar bli bra i grytor och påminner lite om kyckling iom att det är ett ganska "vitt" kött. Lätt att föda upp själv.

Jag säger också kanin, eller kanske tzay om man vill köra veggo? Jag brukar nöja mig med massa grönsaker (tex strimlad morot, vitkål och broccoli mättar bra) när det är thai eller indiskt. En näve röda linser eller kikärter är inte dumt heller.

Om vi nödvändigtvis ska äta kött är kanin ett mycket bättre val än tex kyckling (som är miljömässigt "näst bäst" men djurhållningsmässigt illa) eller fläsk. Fisk är lurigt, många fiskar kan vara ok om de är fiskade på ett ställe men katastrof på ett annat. Där behövs en bättre märkning.

Håller med om kanin! Kanin är perfekt till grytor, speciellt asiatiska. Kanincurry är den enda kaninrätten min sambo älskar.

Men föd upp dom själv eller köp svenskuppfött, för på "kontinenten" finns det kaninfabriker som är precis lika illa som kycklingfabrikerna.

Så tipset till TS är alltså att starta egen kaninuppfödning? Då kan man väl iofs lika gärna föda upp egna kycklingar istället.

Nja, jag tycker att kaniner är mycket lättare, både i djurhållningen, uppfödningen och slakten. Har provat båda två :).

Men det finns svenskuppfött kaninkött att köpa om man bor mer centralt än vad jag gör :).

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 845
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA