Byta ut delar av grovfodret till halm

B

Borka2008

Har nu en fungerande foderstat till praktiken, får se hur det blir i verkligheten.
Men jag tror på den. Och hoppas att det var värt mödan:D
Har redan ett något högt (total) energi på foderstaten, men då kusen står i ett verkligen kallt stall samt ute 12-14h dag samt rids 6ggr/veckan tror jag att han inte kommer lägga på sig...men det får vi se...:crazy:

Dock nu till vintern funderar jag på att köpa in lite halm, något att pyssla med i det kalla stallet eller i den urtråkiga hagen.Jag funderar på att ge något/några kilo halm/dag.
Hur göra?Kommer foderstaten påverkas av detta eller kan man ge lite extra så där bara?
Tror inte att bonden har analys på halmet.
Vad har halm för cirka värden?

Sv: Byta ut delar av grovfodret till halm

halm består i princip bara av växttråd. Jag har en VÄLDIGT lättfödd ponny så jag har fått rådet av min veterinär att byta ut 20% av höet mot halm, just för att hålla fibermängden uppe men dra ner på energi, protein osv.

Ca 5 MJ per kilo, inget protein. Lägg in det i foderstaten får du se , energin blir ännu högre och kvoten sjunker.

Vad har du för värden på höt? Om det ligger lika som halmen vad är det då för vits? Det är energin som ponnyn blir fet av och inte proteinet.

Som sagt har jag ju högt energivärde.
Totala kvoten på foderstaten är 5,9.
Så proteinet är ju helt okej, men energin är åt det höga hållet.
Som den ser ut nu så tror jag att det kan funka, men vill inte ha så mycket mer energi..
Så 5 är ett ganska vanlig siffra i MJ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 843
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar