Byta till fast dragkrok?!

Boerperd

Trådstartare
Har köpt "ny" bil med avtagbar krok. (varför finns dom?)

Kan man byta till fast krok? Känns mycket säkrare...

Sv: Byta till fast dragkrok?!

Jag tror det men då tror jag du måste göra en registreringsbesiktning efteråt. Skriv eller ring och fråga Transportstyrelsen :)

Jo, att det blir omregistrering kan jag tänka mig. Varför SKA man kunna ta av kroken??

Hej!

Eftersom whiplashskador blir värre av dragkrok är det en alldeles ypperlig ide att kunna ta av den. Tydligen är det att kraften hamnar så koncentrerat som gör det värre.

Utöver det är det väl det estetiska som spelar in..

Lavinia

Säkrare vet jag inte. På förra bilen hade jag avtagbar krok, sicket elände, den skulle ju undersökas på varje besiktning, vilket innebar att den måste oljas o tas av på lite då o då för att inte rosta fast.

kl eller OT.
Vet ni att ni kan bli ståendes om ni kör med släp på kontinenten o har avtagbar krok?

Och lita aldrig någonsin på att besiktningsgubben verkligen har satt på kroken ordentligt efter att de kollat draget. Vi hade änglavakt när vi gjorde det misstaget, kopplade släpet lastade häst och körde ett par mil som tur var på plana fina vägar, en går ut för att kolla för att det måste backas in lite knöligt var lite ojämt underlag och rätt vad det är så snurrar draget runt åt sidan så släpet hängde på bara någon mm kula och var på väg av. Idioten som kollat draget (som annars aldrig någonsin tas av) hade inte kollat att det verkligen satt rätt och var låst.

Ja, usch. Mina föräldrars förra bil hade avtagbar krok. Ingen bruksanvisning följde med, och ingen tydlig markering på kroken så man visste helt SÄKERT att den satt fastlåst som den skulle. Vi var kanske ruskigt otekniska (mycket möjligt:D), men det kändes väldigt osäkert varje gång vi satte på den... Jag föredrar absolut fast krok!

Ja men det är bilföraren som äger ansvaret när släp ska dras, vilket innebär att kolla allt som har med släpet att göra vilket även inkluderar dragkroken att den sitter fast samt att allt funkar när den är påkopplad. Så man kan inte skylla på andra, det kan t om var så eländigt att dragkroken har blivit mixtrad av andra än besiktningsmannen. Står bilen ute så är det en risk man alltid måste ta om kroken sitter påmonterad.

Ja sannolikheten är jättestor att någon skulle smyga sig ut på en gårdsplan mitt på landet där det alltid är folk hemma, dessutom måste de först ta sig in i huset och hitta nyckeln till draget eftersom det är låst med nyckel just för att ingen skall kunna mixtra med det även för dem som bor i tätbebyggda områden.
Ett drag som dessutom kollats av bilprovningen samma dag som händelsen är liksom inget du skall behöva känna någon tveksamhet att det verkligen sitter på plats.

Det spelar ingen roll, man är ansvarig som förare går liksom inte att komma ifrån. Du skulle inte komma någonstans med en sådan förklaring om en olycka hände.

Ja sannolikheten är jättestor att någon skulle smyga sig ut på en gårdsplan mitt på landet där det alltid är folk hemma, dessutom måste de först ta sig in i huset och hitta nyckeln till draget eftersom det är låst med nyckel just för att ingen skall kunna mixtra med det även för dem som bor i tätbebyggda områden.
Ett drag som dessutom kollats av bilprovningen samma dag som händelsen är liksom inget du skall behöva känna någon tveksamhet att det verkligen sitter på plats.

Fast jag kollar alltid att kroken sitter som den skall innan jag kopplar släpet. Det trodde jag alla gjorde. Oavsett vem som satt dit den eller hur länge den suttit.

Mkt snyggare utan dragkrok. :) själv har man en sänkt sportbil så man vill knappast förfula den med en dragkrok eftersom att man har kjol ;)

varför alla bilar inte har dragkrok är för mig ett mysterium, vad ska man med en dragkroks lös bil med? :d

Håller med. En riktig bil har 4WD och fast dragkrok....

Nej men jag förstår verkligen inte poängen med avtagbart drag, det är bara bökigt. Har det på min Skoda Octavia och det är ett helvete varje gång jag ska besiktiga eftersom jag helst aldrig plockar av draget däremellan. Pappa fick komma och hjälpa mig förra veckan för att det är dags igen nu. Kunde inte ens vrida om nyckeln den här gången. Har fått stränga order om att skärpa mig och ta av draget regelbundet i framtiden.

Nu har vi ju köpt en 4wd bil! ;-) MEN med avtagbar krok...
Hur kollar man att den sitter ordentligt? Sparkar och hoppar på den?

Som jag fått det förklarat för mig så är orsaken till de löstagbara dragkrokarna att det ökar säkerheten vid krock bakifrån. En dragkrok är fastsatt i bilens stomme och om man blir krockad bakifrån träffas då kroken och fortplantar kraften direkt in i de fasta delarna på bilen. Om man istället får kraften in i kofångaren bak så kommer kraften delvis att tas upp av deformationszonerna vilket minskar skaderisken för de som åker i bilen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
523
Senast: Milosari
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: Emiro
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar