Byta sittben?

Anna37

Trådstartare
Jag rider på ridskola. Sist när jag red trav, vi red lätt så bad ridläraren mig att byta sitt ben.:confused:
Tydligen gjorde jag det, men jag vet ärligt inte vad jag gjorde :crazy:
Fick inte tid att fråga henne efteråt heller..tänkte att någon här kan förklara vad man menar med att byta sittben.:o

Sv: Byta sittben?

när du sitter på rätt sittben sätter du dig ner i sadeln samtidigt som hästen trampar ner sitt ytter framben. Om hon sa byta sittben , hade du fel sittben, dvs du satte dig ner när hästen hade sitt innerben i marken. för att byta sittben sitter du ner 2 steg. Förstår du?

när du sitter på rätt sittben sätter du dig ner i sadeln samtidigt som hästen trampar ner sitt ytter framben. Om hon sa byta sittben , hade du fel sittben, dvs du satte dig ner när hästen hade sitt innerben i marken. för att byta sittben sitter du ner 2 steg. Förstår du?

Tack för svaret :bow:
Hade en aning om att det bar så hon menade.
Jag visste faktist inte att man ska sitta ner när hästen har sitt ytterframben i marken.
Jag har inte ridit på ridskola eller dressyr för tränare på säkert 20 år, så man är väl lite ringrostig ;)

man sitter på hästens yttre framben för att minska belastningen på innersidan, så hästen blir rakare kan man säga :)

men jag vet ärligt inte vad jag gjorde :crazy:

Det där tycker jag är lite kul!

Finns det någon som kan en kom-i-håg-ramsa så man kommer ihåg! När man t ex börjar rida igen efter en längre tids uppehåll o inte kommer ihåg varför? man gjorde så? Fick väl aldrig en klok förklaring!

Ramsa typ Hästen Höjer huvudet på Halta benet? (Avlastar halta benet)

eller

Styrbord = hö, babord = vä (finns visst ingen ramsa enl den gamla " historien" om sjökaptenen som hade en lapp med sådan information i en låda vid styrhytten)

Finns det någon som kan en kom-i-håg-ramsa så man kommer ihåg! När man t ex börjar rida igen efter en längre tids uppehåll o inte kommer ihåg varför? man gjorde så? Fick väl aldrig en klok förklaring!

Ramsa typ Hästen Höjer huvudet på Halta benet? (Avlastar halta benet)

eller

Styrbord = hö, babord = vä (finns visst ingen ramsa enl den gamla " historien" om sjökaptenen som hade en lapp med sådan information i en låda vid styrhytten)

:) Det låter som en bra idé!
Fram för käcka kom-håg-ramsor! :banana:

någon ramsa har jag inte, men jag lärde mig som barn (och eg. inte nu heller :o ) att hinna med att känna när hästen satte upp och ner det eller det benet, det var bara en stor himla förvirring :eek:

ridläraren förklarade inte bra, så tillslut satte jag själv i samband att jag skulle resa mig upp när ytterbogen rörde sig framåt, och sitta ner när den gick bakåt.
så har jag själv alltid förklarat för mina nybörjarbarn på ridskolan - de har inget problem med att fatta.

när man blir äldre och får mer kläm på det där med lättridning, koordination, form etc, tycker jag man kan införa VARFÖR man rider lätt somo man gör, och hur det hänger ihop med ben i marken etc.

jag red i 8-9 år innan jag fick veta varför, och då var det min ridlärare som förklarade att man gör det för att avlasta innerbak när det ska föras in under hästen.

det finns fler skäl, men det är vad jag fick lära mig.

någon ramsa har jag inte, men jag lärde mig som barn (och eg. inte nu heller :o ) att hinna med att känna när hästen satte upp och ner det eller det benet, det var bara en stor himla förvirring :eek:

ridläraren förklarade inte bra, så tillslut satte jag själv i samband att jag skulle resa mig upp när ytterbogen rörde sig framåt, och sitta ner när den gick bakåt.
så har jag själv alltid förklarat för mina nybörjarbarn på ridskolan - de har inget problem med att fatta.

när man blir äldre och får mer kläm på det där med lättridning, koordination, form etc, tycker jag man kan införa VARFÖR man rider lätt somo man gör, och hur det hänger ihop med ben i marken etc.

jag red i 8-9 år innan jag fick veta varför, och då var det min ridlärare som förklarade att man gör det för att avlasta innerbak när det ska föras in under hästen.

det finns fler skäl, men det är vad jag fick lära mig.

U(y)tterbogen Upp (blir det ju när hästen lyfter benet) = ryttaren Upp?

ja, om man vill säga utterbogen så är det väl en bra ramsa :D

men för mig är det så naturligt att ytterbog rör sig fram, och det blir mer en "upprörelse" än "nerrörelse", och då ska jag ju upp.

alternativt att när ytter bog rör sig framåt så ska mina höfter framåt.

Vad tror du om:

Vikten mot Väggen!

inte riktigt men när vi skulle lära oss bokstäverna på ridhusväggen i rätt årdning så fick vi lära oss denhär ramsan Cisila Magnusson Bjuder Fredrick Att komma Efter Helgen :D

jag har oxå en ramsa för ridbanans bokstäver, fast jag börjar med bokstaven A :

Alla Kungens Elva Hästar, Citrongula Med Blommiga Föl
eller en engelsk variant
All King Edwards Horses Carried Many Brave F nånting :P

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar