Byta Ras ?!?!

KING88

Trådstartare
Har haft Leonberger innan vi fick barn och när vi fick första barnet,(har varit utan hund i 4år) och jag är så kär i rasen:love:
Men nu har vi två barn 6 och 3 år, bor i hus men det känns som om en Leonberger inte längre skulle få plats + att vi har skaffat golvvärme i störe delen av huset!

Vad skulle man välja för ras om det inte är en Leonberger??
Det ska vara en stor(mindre än en Leon) ras med måttlig pälsvård, motioneras ca 2tim/dag, barnvänlig såklart, mest som familjehund, men även någon lydnadskurs och utställning!

Ge mig förslag med bra motivering av rasen!

Sv: Byta Ras ?!?!

spontant tycker jag det låter som en mastiff av något slag. har tyvärr ingen egen erfarenhet av mastiffer, så jag kan inte säga mer :D

Staffordshire Bullterrier!
Knappt ingen pälsvård, barnvänlig, stor hund i mindre förpackning och skulle antagligen älska golvvärmen ;)

Om det inte hade varit för storleken då så skulle jag ha sagt tibetansk spaniel, de är som en leonberger i miniatyr (har själv haft LB under flera år). De båda har liknande temperament och egenskaper så det är i princip bara storleken och till viss del utseendet då som skiljer dom åt :)

Tack för era svar! Det är väldigt svårt att byta bort något man håller kärt:confused:

Själv har jag tittat lite på Rhodesian Ridgeback, har bara träffar ett par stycken har ingen riktig uppfattning om rasen förutom att den tilltalar mig utseendemässigt!
Någon som skulle kunna tala om hur den är om den ev skulle passa en liten barnfamilj på liten ort i hus med stor inhängnad tomt??!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
529
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 145
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 624
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 710
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023