Byta lägenhet - hur?

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och pojkvännen planerar att flytta ihop inom en snar framtid, här i Göteborg. Vi söker massor av lägenheter på boplats men får inget napp över huvud taget. Jag har en studentlägenhet som jag måste lämna i juni och han har en liten 1:a handsetta i Johanneberg. Vi funderar på att försöka byta hans etta mot en tvåa eller trea i något av de områden som vi är intresserade av, men hur gör man rent praktiskt?

Det finns ju massor av sajter på nätet men de flesta jag har kikat på verkar ha rätt så låg besöksfrekvens och många tar betalt för tjänsten. Är det enkelt att hitta lämpliga lägenheter via en annonssajt? Någon som testat? Ett annat alternativ är väl att sätta upp lappar i de områden vi är intresserade av, kan det funka? Vi får väl även höra med pojkvännens nuvarande värd om de kan erbjuda en större lägenhet i något av sina andra hus, men då minskar ju chansen att vi får bo precis där vi vill. Allra helst skulle vi vilja bo i östra centrum; lunden, kålltorp, bagargården, härlanda etc. men det är vi ju tyvärr inte ensamma om har jag insett:grin:

Ni som har försökt/lyckats byta lägenhet med andra, hur har det gått? Hur har ni gjort och vad ska man tänka på?

Tack på förhand!

/S.

Sv: Byta lägenhet - hur?

Om han har en lägenhet i allmännyttan (Bostadsbolaget, Poseidon, Familjebostäder) så går det efter att man bott ett år hos dom byta inom bolaget. Det är det smidigaste! Alla bolag (tror jag) har en sida på sin hemsida där man loggar in och söker lediga lägenheter.

För Bostadsbolaget och Familjebostäder så kommer alla nya lediga lägenheter ut intern först innan de går till boplats. Sen när man byter slipper man allt krångel med uppsägningstid och dubbelhyra. Hur smidigt som helst :)
Kriteriet de går på när man byter är ens boendetid!

Det är nog enklast med blocket, men det finns ju några bytessajter man kan annonsera på också.

Men det beror ju på hur "attraktiv" hans lägenhet är. Område, hyra och standard spelar en stor roll.

Tack för era svar!

Nu har jag hittat sajten lägenhetsbyte som verkar vara vältrafikerad och har många bra funktioner. Har redan hittat ett helt gäng lägenheter som vi skulle vilja ha:love:

För allmännyttan är internkön gemensamt, dvs du måste ha bott där i nära nog evigheter för att ha en chans till ett vettigt byte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Äldre Jag kommer börja på nytt jobb i Göteborg vilket innebär att jag måste flytta och med det så följer en rad olika beslut som måste tas...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag är ny här men har läst länge och sett vad mycket kloka människor det finns här! Och nu behöver jag själv lite hjälp med...
2
Svar
24
· Visningar
6 380
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar