Byta hovslagare p.g.a tappskor

karolinakempe

Trådstartare
hej!
jag undrar hur ni skulle göra om eran häst hela tiden fick tappskor, nu pratar vi om 2 till 3 gånger varje skoning.
dessutom blev han halt nu sista gången han tappa.
Innan så har han inte tappat lika ofta med dock någon då och då.
hur skulle ni göra prova en ny eller se om det blir bättre..
Hovis är jätte duktig annars och håller på att få till hovarna, men just tappskor hela tiden...:(

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

vad är anledningen till tappskorna då?

Diskutera med din utbildade hovslagare.

Först skulle jag ta mig en funderare på om det finns någon annan anledning till att hästen plötsligt börjat tappa skor, bytt hage, nya kompisar, annan ridning?

Sedan skulle jag ta en diskussion med hovslagaren, så han verkligen får det klart för sig att det inte är ok och att han får lösa det.

Fungerar inte ovanstående skulle jag byta utan att blinka. Vi bytte för ca 2 år sedan efter ett antal tappskor med trasiga hovar som följd. Sedan dess har vi inte haft något problem med tappskor över huvudtaget.

kanske en annan sko är en lösning ? resonera med din hovis. vi har 2 här som periodvis kan ha en del tappskor, då har vi valt att sko med lätta skor och dom små sömmen för att inte hoven ska gå sönder om dom trampar av sig, och det har hjälpt. den ena går även periodvis med flappskor fram av samma anledning.

jag vet att många hovisar trångskor/inte lägger ut skon tillräckligt just för att minimera risken för tappskor, kanske inte alltid det bästa för hästen.

Hade många tappskor på hästen, utbildad hovslagare. Bytte till annan utbildad hovslagare - tapp sko eländet kvar. Bytte till äldre oerhört erfaren hovslagare och kom äntligen ut ur tappskoträsket!

Hur är hästens hovkvalitet?

Min herre klev ur minst två framdojor per skoperiod första tiden här. Inte jättedålig hovkvalitet, men inte jättebra heller. Trångskodd innan, vi la ut. Resultatet blev tappsko efter tappsko.

Hela sulor båda fram hela tiden, vilket ju inte hjälper mot tappsko direkt.

Fick hovtillskott och efter knappa halvåret hade det blivit bättre kvalitet, och hovarna hade iom den ändrade skoningen blivit betydligt bättre över lag och fått en mer naturlig form.

Nu törs jag knappt skriva det för då far det väl en sko, men förra skoperioden så inte en tappsko, trots lera. Nu är det två veckor kvar till skoning, och helvetesleran, bottendjup dy till/från hagen och vid grinden. Och iaf i morse satt alla skor där de skulle.

Lite OT: Om man lägger ut skon, kan man inte "spackla" nivåskillnaden med något då, så att risken för tappsko minskar? Eller tappar utläggningen hela sin funktion då?

mina kunskaper är bara att när jag fick den häst jag har nu sa de att han hade en dålig vana att tappa skor hela tiden.

Skit samma tänkte jag och har nu samma hovslagare som de hade. jag frågade vad anledningen var och hovslagaren sa att det berodde mycket på att förra ägaren "flå-red" mycket, och red hårt och intensivt på hårt underlag m.m.
Han såg det på skorna eller något.

har haft han i ett år nu, och inte tappat en sko en enda gång! :)

men det kan bero på så mkt annat, som ni tidigare skrivit.
en anledning kan också vara hovens tillstånd, vissa hovar är dåliga.

Jag hade bytt hovslagare. Jag hade en hovis och fick tappsko efter 4-5 veckor. Bytte då hovis och hade fortfarande tappsko. Den hovisen hävda att det var min hästs fel för att han hade dåliga hovar.

Av en händelse fick jag inte tag i denna hovis vid ett tillfälle och fick byta. Han kom ut smällde på skorna och de satt som berget. Behöll denna hovis och har haft honom i 2 år nu. Jag har aldrig haft tappskor sedan dess.

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Det nitas ju, så det tror jag inte på. Sen är en tappsko i princip alltid en förlustaffär för en hovslagare, de har knappt kostnadstäckning för att slå på. De flesta hästägare är liksom INTE villiga att betala vad det kostar hovis att åka ut enkom för en tappsko.

TYvärr förekommer motsatsen dock hos mindre serisa hovslagare, trångsko för att minska risken för tappsko.

det var det värsta och mest otroliga jag någonsin hört.
Om du visste hur oerhört mycket back en hovslagare går på att åka ut till kunder enbart för att slå på en tappsko, vilket brukar kosta en hundralapp ungefär jmf med bensin, mil, tid osv, så skulle du aldrig fälla en sån kommentar! det finns INGEN vinst för en hovslagare på enbart tappskor.

sömmar NITAS.

Min erfarenhet är att om man fått tappsko (hästen helt enkelt trampar av sig skon) är det lätt att hamna i träsket för det blir svårare för hovis slå på skon för varje gång den åker av + att hästen kanske hinner nöta mer på skon varje gång. Skulle inte skylla på hovslagaren, men däremot ta upp det med denne. när jag hamnat i detta träsk kan det ibland ta mig upp till en tre skoningar innan skorna sitter bra igen...Och då har jag haft iallafall två olika hovslagare.

*kl*
Att en hovis skulle snålsko för att få nöjet åka runt slå på tappskor har jag väldigt svårt tänka mig, faktist...

Jag skulle bli orolig om jag inte fick några tappskor.;)antingen har hovis tagit mindre skor eller så är den som en pensionär i hagen- sjuk:eek:.

nu när det är lerigt hinner de inte lyfta framhoven innan bak kommer.

Om skorna släpper- har man väntat för länge:crazy:
på unga hästar får man definitivt räkna med tappskor.

KL och lite off topic

Kan man inte förhindra tappskor på något sätt? Även om man vill släppa ut dem på den stora hagen som är lite lerigare på vissa ställen än att tvinga dem stå i en liten men säkrare hage..
(eek..min häst ska skos för första gången i mon ägo idag)

Man kan till viss del förebygga tappskor genom att ha boots på hästen.

Be hovis fila av kanterna med vinkelslipen så halkar bakhoven av lättare.

HeJ!

Just detta problem hade jag på min häst. Superduktig hovslagare, som verkligen gick in för att få ordning på hovarna- som från tidigare hovis blivit lite sneda och vinda.. Men så kom tappsko, på tappsko, på tappsko och pållan tappar nästan aldrig skorna annars.

Jag pratade med några andra som hade samma hovis och vi hade alla samma problem- hovis själv ansåg att det berodde på leran i hagen och snösulorna, men vi hade värre lera året innan och då satt skorna som berg.

Vi bytte iaf hovis och har nu haft 1 tappsko på... 3 skoperioder och 4 hästar.

/ Lavinia, vars häst ändå får fina fötter, bara med skorna på.

(även till Älgen)
Men det gäller bara framskor va? :3 Min är skodd bak, enbart. Tack för tipsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka