Byta efternamn

Nillizan

Trådstartare
Ja, jag har gift mig och nu har jag tagit makens efternamn. Har skickat in alla papper, men vad händer sen. Kom ju på att jag köpt en del saker på tradera och det skickas i mitt gamla namn och iofs har jag ju inte mitt nya namn på körkortet ännu, de papperna har inte kommit. Vad tror ni? Vad bör jag tänka på?

Använd ditt gamla körkort till du har fått ett nytt. Det är ju omöjligt att inte få det glappet eftersom man inte kan ansöka om nytt körkort innan man har bytt namn.

Ja, jag har gift mig och nu har jag tagit makens efternamn. Har skickat in alla papper, men vad händer sen. Kom ju på att jag köpt en del saker på tradera och det skickas i mitt gamla namn och iofs har jag ju inte mitt nya namn på körkortet ännu, de papperna har inte kommit. Vad tror ni? Vad bör jag tänka på?

Det tar ett tag för att det ska registreras.
Du kommer att få byta körkort, kontokort och pass.

Du använder de gamla tills nya namnet är registrerat.

"Hur gör jag om jag har bytt namn och vill förnya körkortet?Svar: Vid namnbyte skickar Transportstyrelsen automatiskt en grundhandling till den adress där du är folkbokförd. Har du inte fått blanketten tar du kontakt med Transportstyrelsens kundtjänst.
Tänk på att du behöver kunna legitimera dig med ditt nya namn när du hämtar ditt körkort hos postens ombud. Det kan du göra genom att ha med dig Skatteverkets personbevis för namnbyte tillsammans med giltig legitimation."

Ett tips är att vänta ett par månader med att ta bort ditt gamla namn från brevinkast/brevlåda tills du hunnit göra alla nödvändiga namnändringar. På vissa håll sker din namnändring automatiskt, bl.a. hos vissa kundklubbar, medan på andra håll måste man själv anmäla namnbyte (t.ex. för att få nya bankkort).

Grattis till giftermålet! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: MML
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 950
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka