Byta avmaskningsmedel..?

T

Thelmis

I vårt stall har vi nu kört Ivomec repektive Banminth ett tag när vi avmaskat och min fråga är nu om det kanske är läge att byta medel mot likvärdigt preparat?

Sv: Byta avmaskningsmedel..?

Varför inte börja nästa säsong med ett träckprov, så vet ni vilket medel ni behöver använda?!

Hur går det till om det är 11 hästar i stallet, ska det skickas på varje häst separat då?

Det är ju dessa grupper man använder sig av...Så det finns nog inget annat att byta till. Att byta inom samma grupp är förkastligt. Men en fråga: Använder ni Banmint OCH Ivomec flera ggr under samma år ??

Du kan göra både individprov och grupprov - men vad som bör göras beror ju på hur besättningen ser ut (samma hästar eller varierar det?) och inte minst hur hagarna ser ut eftersom det egentligen är för marken du avmaskar ...

Jag har använt www.vidilab.se de gånger vi träckprovat, och där finns prislista och mera info att läsa. De har dessutom rabatt för fler hästar. Den senaste gången vi provade slapp vi avmaska, och blir det så är kostnaden alls inte hög. Huvudsaken är dock att hästarna mår bra och marken inte är för smittad - det är det kvitto vi söker.

Vi använder B på våren och I på hösten. Och det sker 1 gång per år med respektive medel.
Helst hade jag velat mocka hagarna, men jag får ingen med mig på det och jag har ingen större lust att mocka allt själv.. ;)
Det har kommit och gått några nya individer. Men är ingen jätteruljans på hästarna.

Men menade du att det inte är nån idé att skicka in prov nu då, utan att jag/vi i så fall ska vänta tills våren med att skicka in ett prov?

Tack för era svar!

ang skrev:
Du kan göra både individprov och grupprov - men vad som bör göras beror ju på hur besättningen ser ut (samma hästar eller varierar det?) och inte minst hur hagarna ser ut eftersom det egentligen är för marken du avmaskar ...

Jag har använt www.vidilab.se de gånger vi träckprovat, och där finns prislista och mera info att läsa. De har dessutom rabatt för fler hästar. Den senaste gången vi provade slapp vi avmaska, och blir det så är kostnaden alls inte hög. Huvudsaken är dock att hästarna mår bra och marken inte är för smittad - det är det kvitto vi söker.

Ni borde ju vara färdiga med årets avmaskning nu, så jag skulle lugnt vänta till april nästa år och då börja med träckprov för att veta hur strategin för den säsongen bör se ut.

F ö rekommenderar man numer att köra ett medel en till ett par säsonger innan man byter för att minska risken för resistens. Och har ni inte styngflugan hos er behövs således inte ivermectin ens på hösten de åren ni använder banminth eller liknande. Dock bör ni följa intervallerna för det preparat ni använder (banminth var 4 vecka, ivomec var 8;e vecka).

Senast ändrad av en moderator:

Ledsen om jag verkar korkad nu, men jag vill förstå detta rätt...

Vi brukar avmaska med Ivomec nu på hösten, när det har varit frost nån dag, för styngflugan som vi har här.
Är det fel? Jag har fått lära mig att vänta tills frosten kommer för annars dör dom inte i alla fall.

Och dom i stallet har ju kört Ivomec nu i flera år (inte jag personligen, har inte stått där så länge) därav min fråga ang att byta kanske.

Varför Banminth på våren ?? Det är ingen nödvändighet. Utan använd ett preparat HELA året och sedan byter ni...då skiftar ni ju mellan 2 olika grupper. Pyrantel och Ivermectin grupperna. Det är ju mellan dessa 2 man skiftar. Styngflugan tas sep/okt, finns inget som säger när det blivit frost.

Som sagt det finns egentligen bara två grupper. Man bör skifta mellan grupperna men inte för snabbt, det bästa är om man kör ett eller ett par år med en grupp innan man skiftar. Om man bor i ett område där styngflugan finns men inte själv sett några ägg på hästarna behöver man inte avmaska mot den varje år, genom ivermectinanvändning har styngflugan minskat betydligt i landet.
PL

Är ni 11 stycken så kan ni få bra pris på individuella prover på Vidilab. Ring eller maila!

Samma grupp som ivermectin ur resistenssynpunkt. Men ganska olika ur en massa andra synpunkter.
PL

Cydectin tar exakt samma maskar som Ivomec (och övriga ivermectiner). Skillnaden är att C tar ytterligare ett stadie av larver. C och I tillhör samma grupp, så när det gäller "byta medel" så är det ju ingen mening att byta mellan dessa.

C tar två stadier av inkapslade små blodmaskar som I inte tar.
Några andra skillnader är att C är sämre mot styngfluga skec tidiga stadier, har längre verkningstid mot blodmaskar samt sämre säkerhetsmarginal.
PL

En fråga som ej hör hit..har sett på massa forum att en del användare fått spika fast en tråd pga av så många förfrågningar...typ: hur man sköter läder, FAQ på Barockforumet osv...kan inte du Magdalena höra om du inte får spika en masktråd här på hästvård ?? Ev en på foder om grundläggande kunskaper...du vet: analyser osv ?

Två stadier? Verkningstiden för C är 12v och för I 8v, alltså bara ett stadie extra för C vad jag kan utläsa av det. För det finns väl inga medel som tar L1 och L2 av blodmasken? Vad menar du med sämre säkerhetsmarginal?

Jag frågade om det när jag skrivit artikeln som ligger på en annan sida nu, den är ju som en FAQ nästan (går ju att komplettera), men då fick jag nej...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 837
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 045
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 874
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare