Vi byggde ett Eksjöhus 2009 och är nöjda med det. Vi valde en modell som inte gick att modifiera så mycket, det sparaar pengar och vi var nöjda med hur det såg ut.
De huvdsakliga tillval som vi gjorde var att utöka antalet el- och datauttag rejält, samt att ändra om i köket och välja bort de fula garderoberna. Och vår älskade kamin som klarar av att värma hela huset även vintertid om vi är hemma och eldar. Säljaren var lite ful och gav oss inte nedskrivet (eller muntligt) vad var och en av ändringarna kostade utan jag fick be om det ganska barskt. Det var nästan som om han inte förstod att man väljer utifrån pris också, inte bara vad man helst vill ha. Detta verkar vara gemensamt för alla säljare som vi var i kontakt med.
Tänk på att alla husfirmor kan bygga alla hus (som är förvillande lika hus från andra leverantörer). Det kan vara väldigt svårt att jämföra priser på hus, det är så olika vad som ingår, det är små detaljer som skiljer som gör att alla jämförelser blir hopplösa, jag tror att man i mycket får vad man betalar för.
Ett tips är att få referenser på alla hantverkare. vi fick förslag på hantverkare att använda från husfirman och kunde på så sätt få referens på allt (husleverantör och alla hantverkare).
Jag ser att någon här skrivit om FTX, mina vänner har byggt med det (Ekefors), och den dånar så mycket att de ångrar sig. Man hör den tydligt både inne i huset och utanför.
Kostnaden var en bit under 3 milljoner, utan tomt. Hur mycket det kostar att göra iordning tomten kan skilja rejält, beroende på hur det ser ut i marken och hur avancerat man vill göra sin trädgård.