Miljöinspektören tittar in och reder ut lite. Du ska INTE ha bygglov för ditt avlopp, utan du ska ha ett TILLSTÅND från miljökontoret på din kommun. Innan man gör om något på sin avloppsanläggning är det bäst att kolla med miljökontoret. I stort sett alltid så är det anmälnings- eller tillståndspliktigt. Om man inte anmäler/ansöker och detta upptäcks inom 5 år så kan man få miljösanktionsavgift (typ böter).
Jag jobbar med enskilda avlopp och vi brukar ju kolla om anläggningarna har tillstånd. Vissa kommuner dömer ut avloppen direkt om de inte har tillstånd. I ditt fall har de ju varit snälla och inte gjort det. På andra ställen kan man söka tillstånd i efterhand men generellt sett kan man säga att det är svårt att ge ett tillstånd i efterhand. Det gäller att det finns väldigt bra dokumentation från anläggandet. Nu har ju ni ändå fått det erbjudandet och en avgift på ca 5000 kr är ju ändå billigt i förhållande till vad en ny anläggning kostar. Kostnaden går inte att förhandla bort. Den utgår ifrån kommunens taxa som är beslutad av politikerna. Miljöinspektörerna kan inte påverka detta.
Kommer jag ut till en anläggning som inte har tillstånd men som ändå är byggd som den bör och allt ser bra ut känner jag inte att jag har fog att döma ut den. Jag vill inte ge den tillstånd men den får inga krav på sig att göra om i dagsläget. Det vanligaste är dock att det rör sig om äldre anläggningar som ändå inte lever upp till dagens krav, så då kan jag döma ut anläggningen på andra grunder.
Kan tillägga att det är du som fastighetsägare som har fullt ansvar över avloppsanläggningen. Enskilda avlopp räknas som en miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken och ska därför följa de lagar som finns där. Bland annat säger miljöbalken att du som verksamhetsutövare ska ha tillräcklig kunskap för att driva verksamheten. Så därmed är det ditt ansvar att vara insatt så att de lagar och regler som finns följs.