Eftersom detta är något jag också är intresserad av (tvingas vara intresserad av...) så googlade jag och hittade detta.
http://husagare.avloppsguiden.se/testa-ditt-avlopp-2.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Undrar om vi bor i samma kommun... Jag har med varmt hand lämpat över hela projektet på maken och våran entreprenör... Han fick häromdagen ta striden mot slamtömmaren... De hävdade bestämt att de hade varit där och tömt brunnen för en vecka sedan, han konstatera helt kallt att de hade de varit på fel ställe för våran brunn var inte tömd... Så de fick komma ut igen och göra jobbet under hans vakande öga...Har provat det också, men får hänvisning till sekretess (trots att det inte handlar om specifik anläggning).
Får bara svaret att det endast kan behandlas genom ansökan. Våra entreprenörer (samtliga av de som tittat) vet att kommunen ifråga har otroligt dåligt rykte och det kan handla om bra eller dålig dag vad som går igenom.
Vi har tämligen nyligen grävt ner 80 papp i trädgården... Mjölby kommun håller på med inventering av alla brunnar i kommunen och området vi bor i var tydligen först ut. Alla fick påpekande! Själva fick vi skaffa ny trekammarbrunn, gräva ny bädd och köpa in en så kallad fosforfälla. Vi var även tvungna att flytta trekammarbrunnen då den låg för nära vattenbrunnen, något den gjort sedan 1975...
Har en god vän i skåne.Den erfarenhet jag har av minireningsverk baserat på grannars och andra fastboendes svindyra "leksaker" är en dåligt fungerande lösning med mycket problem och höga servicekostnader. Närmsta grannens där blinkar larmlampan precis varje kväll när dom duschat trots att det enligt specen är överdimensionerat. Dessutom har dom bytt både pumpar, strumpor och annat som bara rasat gång på gång så nu kör dom bypass och då funkar det som en svindyr septitank.
Mitt avlopp får gå tills det rasar, det är en traditionell 3-kammarbrunn med (troligtvis) en infiltration från 60-talet (tror jag). I nybygget blir det med all säkerhet mulltoa, det är ju sinnessjukt att använda dricksvatten för att blanda ut skiten med.
Du har gott om vänner. Sådant är guld värt i många betydelser.Min trekammarbrunn är dimensionerad för 2 familjer och jag har dispens, sk. "budning" där jag själv ansvarar för att den töms när det behövs och då ringer jag kommunen. Nu är det ju så att jag känner han som kör bilen och jag vet inte vad han lyckats med men hittills har jag aldrig fått vare sig en påminnelse eller räkning. Jag är helt enkelt bortglömd. Sist dom skulle tvinga mig att tömma så sa jag bara "hoppas bilen har banddrift för enda vägen till brunnen är över grannens åker (den har tillhört det här stället förut) och det är nyplöjt".
Eftersom detta är något jag också är intresserad av (tvingas vara intresserad av...) så googlade jag och hittade detta.
I mitt nya hus ska det installeras A et i VA och det är inte lätt,man ska slåss med både kommun och grävarna.
Dyrt är skiten också
Ja jag tror inte att jag har en enda ovän live och har lätt för att samarbeta med folk, mina grannar och mig är ett eget kapitel, av nån underlig anledning så ingår jag numera i deras familj.Du har gott om vänner. Sådant är guld värt i många betydelser.
Exakt den uppfattningen jag har fått av minireningsverk också. Jag har inspekterat och/eller gett tillstånd till runt 300 enskilda avlopp och hade efter den erfarenheten aldrig skaffat mig ett minireningsverk...Den erfarenhet jag har av minireningsverk baserat på grannars och andra fastboendes svindyra "leksaker" är en dåligt fungerande lösning med mycket problem och höga servicekostnader. Närmsta grannens där blinkar larmlampan precis varje kväll när dom duschat trots att det enligt specen är överdimensionerat. Dessutom har dom bytt både pumpar, strumpor och annat som bara rasat gång på gång så nu kör dom bypass och då funkar det som en svindyr septitank.
Vi har tämligen nyligen grävt ner 80 papp i trädgården... Mjölby kommun håller på med inventering av alla brunnar i kommunen och området vi bor i var tydligen först ut. Alla fick påpekande! Själva fick vi skaffa ny trekammarbrunn, gräva ny bädd och köpa in en så kallad fosforfälla. Vi var även tvungna att flytta trekammarbrunnen då den låg för nära vattenbrunnen, något den gjort sedan 1975...