Ursäkta bollande med fler frågor och olika lagar. Liknande frågor kan ofta bero på missförstånd som klargörs när man förstår de olika delarna av reglerna och myndigheternas arbetssätt. Vet ju inte din kunskapsnivå. Och det lät så skumt med bygglov, så jag trodde det var något som blivit ihopblandat.Det jag inte riktigt köper är varför jag ska drabbas av den här kostnaden när jag varken har gjort om anläggningen eller fuskbyggt utan bygglov
För att du äger fastigheten. Och du ansvarar för att din fastighet och det sätt som du brukar den lever upp till de krav som myndigheterna ställer.
Du får inte ha bygglovpliktiga byggen där om du inte har lov för dem. Då måste du antingen skaffa lov eller ta bort dem.
Kostnaden för bygglovet är ett pris man betalar för att få bygga. Utan kostnaden för att kommunen handlägger ditt ärende, dvs i princip arbetstiden de lägger ner. Och handlägger ärendet gör de nu, åt dig, om det är du som lämnar in en bygglovansökan.
Hänger du med i den tanken?
Det är inte "låtit bli att söka lov" som är felet lagens mening.
Det är att ha en olovlig byggnad (eller anläggning...) på sin fastighet som är fel.
Därför bryr sig bygglovkontoret bara om dig och nu - inte förre ägaren.