Om det ens behövs bygglov. Alltså smartare att ringa bygglovskontoret.
Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...

I vanliga fall lägger jag mig verkligen inte i vad folk gör på sin tomt, men när man börjar blockera en bit mark (en liten vägstump som folk på byn har använt i många år för promenader), samt även bygga ut en bit på den, då tycker till och med jag att det gått lite för långt!

Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...
Det är stor skillnad på utbyggnader och avlopp.
Ett avlopp måste godkännas i förväg.
Vi bor på en jordbruksfastighet med extremt hårda regler för avlopp, men kan bygga ganska så mycket hejsan svejsan ändå.
T.o.m . sommarstugorna vid stranden får bygga gäststuga på 40 kvm utan bygglov.
Men ve dem om inte avloppet är godkänt.
Det är olika lagar för det där.

Gällande glasveranda och altan brukar det inte hojtas så mycket om men när det kommer till garaget kan det vara en annan femma.

Bygglov och ändring av enskilt avlopp är två helt olika saker.

Ring till bygglovskontoret och fråga.

I vanliga fall lägger jag mig verkligen inte i vad folk gör på sin tomt, men när man börjar blockera en bit mark (en liten vägstump som folk på byn har använt i många år för promenader), samt även bygga ut en bit på den, då tycker till och med jag att det gått lite för långt!
Bygglovsreglerna är de samma i alla kommuner. Men kan man inte dessa så är det ju bara att prata med en bygglovshandläggare på kommunen. Där kan man begära ut handlingar och information.

Angående avlopp så måste man alltid ansöka, oavsett vilket kommun det är eller om det ställts krav innan. Det är för att kommunen måste godkänna att det valts en korrekt lösning utifrån belastning och placering. Varken du eller kommunen skulle bli speciellt glada om de kom ut 5 år senare för att inse att det inte alls funkade med en infiltration på den platsen. ;)

Jag har precis kollat lite på det där eftersom jag funderar på en ny carport. Man får göra vissa byggnader tex altan utan bygglov om de är i direkt anslutning till huset (med några undantag vad gäller storlek etc).

Andra saker kräver bygglovsanmälan. Även de kan kräva bygglov beroende på avståndet till tomtgränsen.

I mitt fall krävs bygglov eftersom den inte är i anslutning till huset, större än 15 kvm och rätt nära tomtgränsen (vilket inte kommer att vara ett problem). Sedan är det en begränsning på hur mycket av tomtarean man får bygga på också så snubben började räkna på det men jag sa att det nog inte är något problem, tomten är på en hektar :p

Jag fick fram det på hitta.se i alla fall nyare bygglov
Tror jag sökte på person, klickade på kartan och sen valde tomter
Det kostar pengar att se själva bygglovet

Är väl sist på bollen nu, men avlopp och utbyggnad är som sagt helt skilda saker. Att "kommunen" ålagt dem om avloppet är att miljökontoret gjort ett föreläggande om det och sedan även kommer godkänna lösningen ur miljöperspektiv. Miljökontor och stadsbyggnadskontor är två helt skilda myndigheter som prövar/tillsynar olika frågor även om de båda hör till samma kommun.

Du kan ringa till stadsbyggnadskontoret anonymt och be att få handlingarna skickade till en e-post. Utlämnande av allmänna handlingar diarieförs aldrig så ingen vet vem som begär ut saker.

Edit: vissa kommuner har även ärendesök på sina hemsidor, då söker du oftast på fastighetsbeteckningen på den aktuella fastigheten och får upp alla ärenden som rör denna.

Går det att söka bygglov i efterhand och få det beviljat?
Är det böter om har byggt utan bygglov om en bli påkommen?

(OBS gäller inte mig)

Olika kommuner kan ha litet olika regler.
Det är t.ex. olika hur stora komplementbyggnader till bostaden som vi får bygga i de olika kommunerna där vi har jordbruksfastigheter.
I båda fallen så står det dock på kommunens hemsida vad som är bygglovsbefriat.
Aha, det hade jag inte koll på. Då tar jag tillbaka den delen :angel:;)

Går det att söka bygglov i efterhand och få det beviljat?
Ja det händer ibland.
Men ibland så får man riva ner och återställa i stället.
Är det böter om har byggt utan bygglov om en bli påkommen?
Ja om det upptäcks inom 5 år från bygget.
Och det oavsett om bygglovet beviljas i efterhand eller inte.
Efter 10 år så är bygget preskriberat.
Då så händer ingenting alls.

Kanske ska du allra först se om marken och vägstumpen tillhör personen som bygger ut.
Den personen har ingen plikt att upplåta mark och vägstumpar åt bygden.

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
607
Senast: Catsu
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Sar
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 513
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar