bettysmatte
Trådstartare
Finns det något anonymt sätt att ta reda på om en person har fått bygglov för ett tillbygge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det något anonymt sätt att ta reda på om en person har fått bygglov för ett tillbygge?
Du ringer till bygglovskontoret och frågar om bygglov har bevilhats, eller går dit och begär handlingarna.
Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...Om det ens behövs bygglov. Alltså smartare att ringa bygglovskontoret.
Det är stor skillnad på utbyggnader och avlopp.Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...
Bygglovsreglerna är de samma i alla kommuner. Men kan man inte dessa så är det ju bara att prata med en bygglovshandläggare på kommunen. Där kan man begära ut handlingar och information.Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...
I vanliga fall lägger jag mig verkligen inte i vad folk gör på sin tomt, men när man börjar blockera en bit mark (en liten vägstump som folk på byn har använt i många år för promenader), samt även bygga ut en bit på den, då tycker till och med jag att det gått lite för långt!
Olika kommuner kan ha litet olika regler.Bygglovsreglerna är de samma i alla kommuner.
Aha, det hade jag inte koll på. Då tar jag tillbaka den delenOlika kommuner kan ha litet olika regler.
Det är t.ex. olika hur stora komplementbyggnader till bostaden som vi får bygga i de olika kommunerna där vi har jordbruksfastigheter.
I båda fallen så står det dock på kommunens hemsida vad som är bygglovsbefriat.
Du kan få sanktionsavgift om du inte söker bygglov när det är bygglovspliktigt.Går det att söka bygglov i efterhand och få det beviljat?
Är det böter om har byggt utan bygglov om en bli påkommen?
(OBS gäller inte mig)
Kan bygglov beviljas efter att bygget är klart och en har blivit anmäld?Du kan få sanktionsavgift om du inte söker bygglov när det är bygglovspliktigt.
Ja, det kan det. Dock ska man egentligen få sanktionsavgift ändå. Sedan vet jag inte om vissa handläggare är "snälla" ibland och inte beslutar om detta.Kan bygglov beviljas efter att bygget är klart och en har blivit anmäld?
Kan bygglov beviljas efter att bygget är klart och en har blivit anmäld?
Ja det händer ibland.Går det att söka bygglov i efterhand och få det beviljat?
Ja om det upptäcks inom 5 år från bygget.Är det böter om har byggt utan bygglov om en bli påkommen?
Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle behövas när man först bygger ett stort inglasat uterum med tillhörande däck, och sedan börjar bygga ut garaget bakåt. Detta i en kommun där man tvingas söka bygglov för nytt avlopp även i de fall där kommunen ålägger fastighetsägaren att göra om avloppet...
I vanliga fall lägger jag mig verkligen inte i vad folk gör på sin tomt, men när man börjar blockera en bit mark (en liten vägstump som folk på byn har använt i många år för promenader), samt även bygga ut en bit på den, då tycker till och med jag att det gått lite för långt!