Bygglov från kommunen?

Sv: Bygglov från kommunen?

Här behövs inget bygglov på jordbruksfastigheter till sk ekonomibyggnader, dit räknas även stall.
Däremot måste man ha förprövning om man ska bygga till fler än 4 hästar, fast det är gratis från i år.

I min kommun krävdes bygglov från byggnadsnämnden. Jag har byggt för fyra hästar. Ingen förprövning hos länsstyrelsen pga max 4 hästar. Jag frågade flera ggr om ett bygglov var nödvändigt eftersom jag oxå hört att man inte behöver det till ekonomibyggnad på jordbruksfastighet. Men jag fick kalla handen där, för det var en gräns på storleken om man inte skulle behöva bygglov. Det bästa är nog att ringa till din kommun och fråga, och köra enligt deras spelregler. Det verkar vara olika i vilken kommun man bor.
//Jezz

I min kommun krävdes bygglov från byggnadsnämnden. Jag har byggt för fyra hästar. Ingen förprövning hos länsstyrelsen pga max 4 hästar. Jag frågade flera ggr om ett bygglov var nödvändigt eftersom jag oxå hört att man inte behöver det till ekonomibyggnad på jordbruksfastighet. Men jag fick kalla handen där, för det var en gräns på storleken om man inte skulle behöva bygglov. Det bästa är nog att ringa till din kommun och fråga, och köra enligt deras spelregler. Det verkar vara olika i vilken kommun man bor.
//Jezz

Kan det inte vara skillnad mellan en nybyggd Jordbruksfastighet och en gammal ?

Har själv byggt stall och hus och vi behövde bygglov för stallet men betalade inte för detta utan endast på huset ?!
Har faktiskt för mig att man var inte helt säker på hur det gällde med stallet på bygglov men tog med detta på ritningarna så att det inte skulle vara några problem ?

Mia

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 013
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 040
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 527
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar