bygga upp överlinjen.

jassica

Trådstartare
Min nya häst har tappat sin överlinje, han var sådan när jag fick honom, enligt ägarna har han tappat den hos förgående fodervärd.

Så jag skulle vilja ha tips om hurj ag bygger upp den. Jag har inte tillgång till några jättebackar, annars är ju det ett bra sett.

Han kan både ridas och köras, så har ni tips med körning är ni jättevälkomna att slänga in dem med.

Sv: bygga upp överlinjen.

lång och låg tycker jag funkar bra iallfall.

Körning är superbra, man kan ha lite tyngre vagn och köra i skritt, gärna lite i uppförsbackar. Men ta det lugnt, det är jobbigare än det verkar. Ge efter lite i tömmen och se till att den sänker halsen lite och jobbar med ryggen höjd och välvd, det brukar de göra automatiskt med lite tyngre vagnar. Se till att ha en bra sele!

Travarbete över diverse cavalettiserier r också superbra. Även här ska du sitt i lite lätt sits, och ge eftergift och inte störa i munnen. Det kan hjälpa att driva lite försiktigt över bommarna. Hästen ska hitta sin rytm och balans över bommarna. Lyfta på benen och balansera med sänkt hals och välvd rygg.

Lång och låg syftar på formen hästen rids i. Om du rider den ordentligt på tygeln och sedan rider hästen framåt mot bettet, så att formen blir lite längre och halsföringen lite lägre än när du rider den i mer samlad, hög form. Förstår du? Ryggen ska fortsätta vara med, men energin riktas lite mer framåt samtidigt. Man koncentrerar sig mindre på att hästen ska sätta sig på bakdelen och lite mer på att den ska bära sig i ryggen kan man säga. Rund och lite längre ska den vara, inte tänka för mycket bakåt med nosen utan upp med överlinjen:).

Det är så unghästar oftast rids, till skillnad från tex dressyrhästarna på tv som trampar mkt mer samlat med vikten bå bakdelen och har en högre nacke.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, det var välutformat och bra tips.

Just nu har jag en qvick h sele, om det heter så och en vanlig sulky. Vi har även en tyngre vagn med bildäck, men till den krävs en loksele och den jag har är inte komplett, så jag använder mig av sulkyn just nu.

Jag tömkörde imorse, gick jättebra, så har tänkt att jag ska tömköra lite på morgonen, och rida/köra på kvällen, för att komma igång.

Kanske att det fungerar lika bra om du lägger ngt tungt i sulkyn?
Typ en krafft säck eller havre säck eller nåt?:angel:

Studs hoppning, upphöjda kavaletter/bommar, klättra, cantra (då i ganska lång låg form, men se till att ryggen jobbar) och växla tempot ganska ofta.
Skritt-halt-skritt-halt-trav, i form ska också stärka då främst ryggen och påskjutar musklerna.

Körning i form är ju jätte bra!

Senast ändrad:

Jo det är inte så bra att köra tungt med travsele. Om du fixar iordning lokselen vore det perfekt med den tunga vagnen. Man riktigt ser hur rumpmusklerna jobbar när man sitter i vagnen:d:laugh:

longera med inspänningstyglar om du har svårt att rida honom lång och låg. Sätt inspänningsyglarna långt ner på gjorden/sadeln och börja i skritt, sen trav osv.

Rid mycket tempoväxlingar, halvhalter o halter! Kan låta trist men gör underverk med både form o lydnad i längden.

tack, ja jag brukar göra lite halvhalet, främst i skritten än så länge, men det är ju bättre än inget, så ser jag till att han går ordentligt i form och inte bara haövdant och försöker smita undan.

Tack alla för era svar!

Och utöver arbetet krävs även bra foder i tillräcklig mängd för att bygga upp överlinjen. För lite protein och överlinjen kommer inte ordentligt än hur mycket hästen jobbas.

Nej det vet jag, maten är A och O, finns inte den rätta maten kommer inte den rätta hästen fram!

Har en fyraåring som jag har haft runt två månader nu. Han såg inte alltför rolig ut när jag fick hem honom, hade vilat hela vintern och var tunn, lite bukig och riktigt dålig överlinje.

Jag har longerat honom massor över cavalettiserier, fungerar såklart att rida också men jag har tyckt det varit bra att han får jobba lite utan min tyngd på ryggen. Jag försöker komma ut i skogen ca en dag i veckan och skritta i riktigt "jobbig" terräng, över stockar och stenar, diken osv. Också riktigt effektivt. Och när han jobbas uppsutten, så lång och låg som möjligt.

Min lilla kille har redan bättrat sin överlinje rejält med detta jobb, och mer ska det bli.

Lycka till!

kan visa en bild (Dock är det inte en ultimat bild efter som att hästen inte arbetar korekt men det är ett exempel..)
någon lägre och lägre om det går är ju önskat...
Detta arbetas på min nya (som kommer snart') och på henne har det börjats bygga överhalsmuskler så hon börjar få båge. UTAV just denna form av träning (blnadat med annat så klart :) )
Direktlänk:
http://Copycatbitch.bilddagboken.se/p/show.html?id=187352756&directlink=1

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 353
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama