Bygga stall?

H

Hoppryttarinnan

Vi har börjat bli intresserade av ett stallbygge av 8 boxar, hagar, skrittmaskin och en stor paddok.

Först ock främst, hur mycket kostar det att bygga enbart ett stall med 8 boxar, spolspilta och sadelkammare?

Att bygga staketen är ju inte så dyrt, och som ridbana behöver vi bara ha gräs tills vidare.

Sv: Bygga stall?

Vet en som byggde för runt 600 000. Stallet har högt i tak, sadelkammare med toalett, spolspilta, 6 boxar (Ville ha sju men över fem så var man tvungen enligt reglerna att ha en fölbox). Stallet i sig själv kostade typ 400 000 men sen tillkommer ju kostnader för att gjuta platta och mera saker. Paddock är nog billigt om du inte ska grusa, sanda eller gräva nått. Skrittmaskiner är nog dyra rackare men behövs det verkligen? Jag menar, du motionerar väl hästarna på annat vis?;)

Du ska nog räkna med 500 000 o uppåt beroende på vilken stallinredning du vill ha o hur mycket jobb ni kan göra själva.

Vi håller på att avsluta vårt stallbygge nu.
9x22 m med 7 boxar (2 rader med mittgång mellan, ingång mitt på gaveln) efter att boxarna slutar (4 boxar på ena sidan och 3+spolspilta på andra) smalnar gången av till 180 cm och då är det tvättstuga/torkrum på ena sidan och sadelkammare på andra sidan.

Sista 3 m och hela bredden, 9m, är foder/ströförråd med ingång genom 2 stora portar på gavlen.
Boxarna har varsitt fönster och i 4 av boxarna (de stora på 15 m2) så är det egen utgång ut genom dörr där även det bara går att öppna överdelen om man önskar.

Stallet är isolerat med 95mm och vi kostade även på 6 ljusgenomsläpp i taket :love: som är guld värda (i övrigt isolerat plåttak).
Boxfronter o mellenväggar Myrby begagnade från en bekant.
Fick betonen till skapligt pris.

Vi är uppe på 250 000 kr och har nog 50 000 kvar i kostnader för avfuktare/ventilation i tvätt+sadelk, regnvattenavledning, dränering, grusning runt stallet och lantbruksboard som jag ska klä ytterväggarna i boxarna med.

Vi har gjort i princip allt själva, har egna maskiner för markjobb, el och H2O kompetens finns i familjen. Förhandlat fram avtal om virke hos en bygghandlare 2 km bort och fick riktigt bra priser (billigare än byggmax men här har de rakt virke ;)) betalar på faktura så vi har eget kundnummer - strålande ide och bra koll på kostnaderna. 24000 skruv och spik har vi förbrukat tex...

Det har tagit MYCKET längre tid än vad vi trodde men vi har å andra sidan varsitt jobb och en kille på 2½. Sen ska ju hästarna skötas också. Min ridning har blivit lidande för det är ju lättast att stryka vid tidsbrist för allt annat måste ju skötas som vanligt (hästar, hus, hem, barn, jobb mm).
Det är fint, fräsch och funktionellt och är byggt efter våran storbalshantering. De ska gå att köra in både halm och silage och pall med tex foder så allt finns för att minimera tiden till sådant.

faktum e att hagar kostar MYCKET mer än vad man tror. Jag har hägnat in 8-10 hektar men enbart band, alla sommarhagar med ekonomiband o sen försökt o ha bättre band i de andra hagarna. Jag har ett av de starkaste aggregaten på marknaden och jag har nästan uteslutande 3 band i varje hage. Nånstans 30-40 000 har detta kostat. Bara stolpen är väl uppe i 12-15 000 o ändå har jag mååånga meter mellan mina stolpar på vissa ställen som inte är utsatta för rymningsförsök och vägar. Mitt stall totalt är nog uppe i runt 200 000 kr inkl stängsel. Jag rev ut en gammal lada och byggde om allt. Jag har köpt 2 uteboxar från uteboxen, de kostade runt 55 000. Sen har alla galler till fönster o mellan boxar, specialtillverkats, kostnaden för detta vet jag inte då min kära svärfar har bekostat i stort sett allting. Allt trä är från gården, vi har eget sågverk, så på det har vi sparat mängder med pengar såklart. Jag har totalt 9 boxar, stor sadelkammare, foderkammare, vattenrum och ett strörum samt uppbindningsplats. Gödselplattan fanns redan. Paddocken har natursand bara än så länge. Även det från gården. För att bygga ett modernt stall idag så får man nog räkna med minst 500 000 för själva stallet, vill man ha lite lyx så blir det såklart väldigt mkt dyrare direkt!. Att anlägga en paddock i mina mått skulle kosta runt 200 000 kr sist jag frågade. O den är 47*25 meter, då räknade jag med markduk, 8 cm 0.8 stenmjöl, natursand med fiber på toppen 1 dm samt arbetet. Alltså ingen dränering då jag har sandbotten.

Så när ditt stall är klart så skulle jag tro att de hamnade på runt 1.5 miljoner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 431
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 096
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 607
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka