bygga om gammalt stall

bella99

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips och råd om vad tänka på gällande att byggaom gammal lada/stall till ett godkänt stall. har köpt en gård med gammal byggnad där det är för lågt i tak och behövs göras en del. detär hyfsat tak, eternit som annars kan vara svårt att riva vad jag förstår. Har en tanke om att golvet behövs bilas upp för att det är ojämt och sen behövs ju en hel del göras för att få till boxar, öppna upp för fönster och en ny dörr osv. Är ca 55kvm så jag tänker nog tre boxar. Någon med bra erfarenhet om hur gå till väga? Vet inte om man kan göra det själv eller om man måste anlita någon, känns som ett rätt stort projekt. kanke billigare och bättre att riva och bygga helt nytt?

Tacksam för alla tips och idéer

Sv: bygga om gammalt stall

Mitt tipps är att anlita en byggfirma för att gå igenom byggnaden och ge er råd om vad skall kan göras och vad det kan kosta. I en del fall så är det helst klart både bättre och billigare att sätta upp en helt ny byggnad än att hålla på med att rota runt i en gammal.

Definitivt behåll den gamla byggnaden men ha inte bråttom.
Det mesta gör man själv (om man har en händig man. Jag är inte stark nog men jag är bra på att planera)
Takhöjden är det svåraste, kolla Jordbruksverkets regler för just din storlek av häst (och ta till lite extra för ev försäljning eller inackordering).
Men det går att höja takstolar. Det behöver inte vara full takhöjd i precis hela stallet, bara i de områden där hästarna vistas.

Gammalt betonggolv bilar man upp med en kobra. Gjuta är roligt om det inte är för varmt ute så det stelnar för fort.
Jag hade ritat boxarna efter vattenledningarna så att jag minimerat risken för frysskador och bärande.

Om du inte har bråttom finns det bidrag att söka hos Länsstyrelsen för "jordbrukets överloppsbyggnader".

Det är vackert med välrestaurerade och välskötta gamla byggnader!

Tack för tipset, smart med vattenledningarna. Jag ska kolla upp lite på jordbuksverkat och Länsstyrelsen, låterbra om man kan söka bidrag för det.

Definitivt behåll den gamla byggnaden men ha inte bråttom.
Det mesta gör man själv (om man har en händig man. Jag är inte stark nog men jag är bra på att planera)
Takhöjden är det svåraste, kolla Jordbruksverkets regler för just din storlek av häst (och ta till lite extra för ev försäljning eller inackordering).
Men det går att höja takstolar. Det behöver inte vara full takhöjd i precis hela stallet, bara i de områden där hästarna vistas.

Gammalt betonggolv bilar man upp med en kobra. Gjuta är roligt om det inte är för varmt ute så det stelnar för fort.
Jag hade ritat boxarna efter vattenledningarna så att jag minimerat risken för frysskador och bärande.

Om du inte har bråttom finns det bidrag att söka hos Länsstyrelsen för "jordbrukets överloppsbyggnader".

Det är vackert med välrestaurerade och välskötta gamla byggnader!

Vi är också på g att bygga om en gammal ladugård till stall o det där med bidrag lät ju väldigt intressant. Ska genast kollas upp. Vi har ju inte jättebråttom då vi redan har ett mindre stall men behöver fler boxplatser.

Vi kommer att höja hela innertaket så vi får ca 3m i takhöjd. Våran puts är i förfärligt skick så vi måste putsa om hela utsidan o insidan o laga själva murningen på vissa ställen. Sen har vi full koinredning kvar med foderbord o skitränna. Mycket jobb o mycket pengar....

Vi är i full gång!

Vi hade ett gammalt kostall som inte var använt på 30-40 år. Innertaket var ruttet och för lågt, väggarna lagom skrangliga, och så en massa foderbord mm gjutna i ett väldigt ojämnt golv.

Så det var bara att hiva ut innertak och höja takstolarna. Bila bort hela golvet, och knacka ner gammal puts.

Så långt gjorde vi allt själv. Sen har min kära make Mr Handyman höjt taket själv och stabiliserat upp det. Vi har tagit hjälp med putsning av väggarna och gjutning av golvet och nu väntar vi på inredningen :laugh:.

Det har tagit lång tid och vi har mycket kvar men det känns som de jobbigaste bitarna är över.

Det är otroligt roligt men också jobbigt och man ska veta vad man ger sig in på och tänka till innan - då blir resultatet också bra.

Längtar efter att stalla in hästarna till hösten i ett nytt fint stall!

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar