Bygga nytt hus

iNHALE

Trådstartare
Är det någon här som byggt nytt hus från grunden på obebygd tomt? Tanken har börjat gnaga lite i bakhuvudet men jag har svårt att greppa vad det egentligen kostar. Att köpa tomten och sen köpa det fysiska huset är ju långt ifrån de enda kostnaderna när man ska bygga nytt.

Kan inte ni som gjort det berätta lite hur ni gick till väga, vad det kostade utöver själva tomten och huset, om ni tyckte det var värt det eller om det bara var en stressig och jobbig mardröm?
 
Anslutningsavgifter el och VA. bygglov, utsättning och inmätning. sen beror det ju inte om ni ska bygga själva så är det ju kostnad för arkitekt och konstruktör, tar ni inte en totalentreprenör så bör kostnaderna gå in där.
Och lite beroende på vad det är för typ av tomt, så de inte hittar några ovanliga grodor eller någon granne klagar på byggplanerna.
Och förmodligen mycket mer också. Jag har inte byggt själv, men en i min familj har.
 
Vi har byggt nytt hus.
Typhus av husleverantör på egen tomt.

Säljarna lovade en paketerad offert inkluderande grund, men det visade sig vara mindre enkelt med grunden än det verkade...

I vårt fall bestod mardrömmen av att tomten visade sig bestå av ett djupt lager lera, så kostnaden för grundläggning blev väldigt mycket högre än tänkt, eftersom pålning var av nöden.

Grundläggning, inkluderande eventuell sprängning eller, som i vårt fall pålning, kan vara en mycket dryg kostnad, och rätt komplicerat.
 
Är det någon här som byggt nytt hus från grunden på obebygd tomt? Tanken har börjat gnaga lite i bakhuvudet men jag har svårt att greppa vad det egentligen kostar. Att köpa tomten och sen köpa det fysiska huset är ju långt ifrån de enda kostnaderna när man ska bygga nytt.

Kan inte ni som gjort det berätta lite hur ni gick till väga, vad det kostade utöver själva tomten och huset, om ni tyckte det var värt det eller om det bara var en stressig och jobbig mardröm?

Vi har inte byggt men har researchat mycket eftersom vi vill göra det i framtiden. Vad vi märkt är att tomter som vi betraktat som "fynd" har varit svårbebyggda och skulle ha kostat enorma summor i gräv/sprängning, fundament/grund osv, att jämföra med en del dyrare tomter som varit betydligt mer lättbebyggda. Så vi försökte få uppskattningar av grundkostnaden och försöka baka in det i tomtpriset för att få mer justa jämförelser.

Annat att tänka på: Lätt att glömma att projekteta och budgeterat för trädgården sen, om man inte vill vara omgärdad av en grusgrop.
 
Jag har byggt ett nytt hus utanför detaljplanerat område på en plätt där det tidigare stod en granskog. Jag kan tipsa om att gå till den husleverantören du skulle vilja anlita och be om en kalkyl. Då fick jag varjefall allt uppspecat och kunde ändra och fylla i lite utifrån egna offerter på vissa saker.

Jag har byggt utan partner på friköpt mark. Jag har inte upplevt valen som svåra eftersom jag fick bestämma allt själv men vissa tekniska bitar har varit i stort sett omöjliga att förstå eftersom jag blev sjukskriven för utmattning i princip direkt när processen började så jag var nog extra dimmig, är man inte utbränd så är det rätt lätt tänker jag! Jag ska definitivt bygga fler hus i mitt liv!
 
Vi har byggt nytt hus.
Typhus av husleverantör på egen tomt.

Säljarna lovade en paketerad offert inkluderande grund, men det visade sig vara mindre enkelt med grunden än det verkade...

I vårt fall bestod mardrömmen av att tomten visade sig bestå av ett djupt lager lera, så kostnaden för grundläggning blev väldigt mycket högre än tänkt, eftersom pålning var av nöden.

Grundläggning, inkluderande eventuell sprängning eller, som i vårt fall pålning, kan vara en mycket dryg kostnad, och rätt komplicerat.
När fick ni veta det om marken på er tomt? Hade ni någon ute innan köp som gjorde en bedömning? Vad för någon isf?

Vi funderar över möjligheten att bygga nytt i stället för att köpa färdigt hus som av någon anledning alltid har underhållskostnader på g 🙄 men just det där med vad som finns under marken är skrämmande. Tittade idag på en tomt där det finns berg under men är uppfylld med grus och sten för att få jämn, plan yta. Dvs det är som en stor grusplan idag med det mesta förberett (fiber, el, första utlåtande ang husbygge, tillstånd för enskilt avlopp /.../). Det blir ju en viss rädsla för att man måste spränga för att få in avlopp och grund om man skulle köpa den 🙈 samtidigt som det lär vara en fast och smidig yta att köra in maskiner på. Om det är tillräckligt djupt grusat så man lätt kan gräva ur för grund och finns en yta där det inte är berg där man kan sätta t.ex trekammarbrunn kan det ju bli bra.
 
Vi har gjort det, byggde nyckelfärdigt hus med oinredd övervåning. Vår tomt var lättbebyggd och utan några egentliga överraskningar. Kommunen var också någorlunda smidig att ha att göra med gällande avloppstillstånd osv. Men vi blev ändå överrumplade över hur mycket jobb det var för oss och mycket att sätta sig in i. Det blev dock bra till slut och vi fick ett väldigt prisvärt boende. (Bor dock inte kvar där längre.)
 
Vi överväger göra det. Offerten vi fått inklusive allt blir 6.2 miljoner. Räknar dock med 7 eftersom allt alltid blir dyrare + att vi isåfall ska anlägga en rätt stor ordentlig pool också. Mäklaren värderar det dock till 8-8.2 så det är ju alltid en fördel. Vore inte kul bygga och sen värderas huset till mindre än byggkostnaden.
 
När fick ni veta det om marken på er tomt? Hade ni någon ute innan köp som gjorde en bedömning? Vad för någon isf?

Vi funderar över möjligheten att bygga nytt i stället för att köpa färdigt hus som av någon anledning alltid har underhållskostnader på g 🙄 men just det där med vad som finns under marken är skrämmande. Tittade idag på en tomt där det finns berg under men är uppfylld med grus och sten för att få jämn, plan yta. Dvs det är som en stor grusplan idag med det mesta förberett (fiber, el, första utlåtande ang husbygge, tillstånd för enskilt avlopp /.../). Det blir ju en viss rädsla för att man måste spränga för att få in avlopp och grund om man skulle köpa den 🙈 samtidigt som det lär vara en fast och smidig yta att köra in maskiner på. Om det är tillräckligt djupt grusat så man lätt kan gräva ur för grund och finns en yta där det inte är berg där man kan sätta t.ex trekammarbrunn kan det ju bli bra.
Oj, det är länge sedan husbygget, så jag har nog glömt bort en del av detaljerna. Det är mer än 30 år sedan!

Att det var djupare lerlager än man först antog, uppdagades när kommunen skulle godkänna byggnationens detaljer.

I samband med det så kom någon konsult och undersökte. Det var "någon" från ett företag som jobbade med markprojekteringar i samband med byggnation.

Det var också då som vi insåg att husfirman, som alltså sålde tomt och hus som ett paket (nyckelfärdigt), i det finstilta friskrev sig från alla kostnader, och allt besvär, som kunde uppstå om man inte kunde bygga med enklast möjliga grundläggning.

Pengarna är en sak, men besväret var egentligen värre. Vi blev tvungna att ordna en massa saker själva, förstå en massa tekniska frågor, och diskutera med kommunen, hitta konsulter och entreprenörer... Alltså sådant som vi hade hoppats slippa.
 
Vi bygger just nu, eller vårt hus kommer 21 april. Det går att kolla marken innan (geoteknisk undersökning), men bara för att de kollar på ett ställe betyder det ju inte att det inte kan vara berg på ett annat. Vi valde att inte göra det då vi redan köpt tomten och ska bygga oavsett och undersökningen hade inte ändrat något för oss. Vi vet inte hur det ser ut i marken förrän när de börjar gräva om nån vecka. Vi har en extra buffert för markkostnader på ett par hundra tusen.
 
Vi bygger just nu, eller vårt hus kommer 21 april. Det går att kolla marken innan (geoteknisk undersökning), men bara för att de kollar på ett ställe betyder det ju inte att det inte kan vara berg på ett annat. Vi valde att inte göra det då vi redan köpt tomten och ska bygga oavsett och undersökningen hade inte ändrat något för oss. Vi vet inte hur det ser ut i marken förrän när de börjar gräva om nån vecka. Vi har en extra buffert för markkostnader på ett par hundra tusen.
Det är lite så jag funderar på om man borde göra iom att vi letar nu så att säga.
 
Vi bygger just nu, eller vårt hus kommer 21 april. Det går att kolla marken innan (geoteknisk undersökning), men bara för att de kollar på ett ställe betyder det ju inte att det inte kan vara berg på ett annat. Vi valde att inte göra det då vi redan köpt tomten och ska bygga oavsett och undersökningen hade inte ändrat något för oss. Vi vet inte hur det ser ut i marken förrän när de börjar gräva om nån vecka. Vi har en extra buffert för markkostnader på ett par hundra tusen.
Ett par hundratusen extra för markkostnader är dock ingenting. När det drar iväg så går det fort.
 
Hur var det nu, om det drar iväg med kostnader för grunden (t.ex att man behöver spränga), kan det räknas in i byggnadskreditiv? Eller blir det en kostnad direkt kopplad till tomten? Någon som har koll?
 
Vi byggde 2016. Kataloghus på kommunal tomt så det var nog ett rätt enkelt bygge för oss.

Vi visste att vi skulle behöva spränga då det var berg i dagen på tomten. Hur stor kostnaden skulle blir kunde vi inte få veta exakt innan köp men vi fick en uppskattning som visade sig stämma bra. Den extrakostnaden räknades med i kalkylen från husleverantören. Vårt bygge slutade ganska exakt som kalkylerat. Vi gjorde inga tillval efter avropet mer än att markentreprenören förberedde för vår altan och garageuppfart samt jämnade till tomten

Det viktigaste valet är nog vem man anlitar att bygga huset. Det ska vara ett företag med stor erfarenhet och bra likviditet (betalningsförmåga). Går byggaren i konkurs kan det bli väldigt jobbigt eller om de gör allvarliga fel. En del tror att totalentreprenad (ett kontrakt) löser allt men så behöver det inte alls vara. Då har du själv inte heller någon påverkan på vem som anlitas för att bygga huset. Vi hade generalentreprenad (två kontrakt, ett med leverantör och ett med byggare) och la betydligt mindre jobb än flera av våra grannar som hade totalentreprenad.

Det var en spännande process och jag hoppas vi får möjlighet att bygga ytterligare ett hus i framtiden men just nu trivs vi bra där vi bor. Boendekostnaden är också löjligt låg nu med låga räntor (om man inte räknar amorteringen som kostnad) och husets värde har nog ökat cirka en miljon på fyra år!
 
Ett par hundratusen extra för markkostnader är dock ingenting. När det drar iväg så går det fort.
Absolut, visst kan det vara så men många räknar inget extra överhuvud taget och då är ju allt man räknar upp bra. För oss ingår det dock rätt mycket så är inget vi tror på men visst har vi mer marginaler om det skulle visa sig vara fel. Det finns dock inget som indikerar att det skulle bli mer än så hos oss då det är grävt runtomkring och det är jättefina massor, inga berg, lera osv.
 
Hur var det nu, om det drar iväg med kostnader för grunden (t.ex att man behöver spränga), kan det räknas in i byggnadskreditiv? Eller blir det en kostnad direkt kopplad till tomten? Någon som har koll?
För oss kan det räknas in upp till den summa vi har extra för detta i kalkylen som ligger till grund för vårt kreditiv. Har man inte räknat på något extra så finns ju ingen marginal för det.
 
Absolut, visst kan det vara så men många räknar inget extra överhuvud taget och då är ju allt man räknar upp bra. För oss ingår det dock rätt mycket så är inget vi tror på men visst har vi mer marginaler om det skulle visa sig vara fel. Det finns dock inget som indikerar att det skulle bli mer än så hos oss då det är grävt runtomkring och det är jättefina massor, inga berg, lera osv.
200k räcker dock bara till pyttelite fyllnadsmassa. Jag trodde innan vi fick offerter att 200 räckte till massor, för 200k är ju faktiskt mycket pengar. Vi har 500k i vår offert, var 200 från början så har lagt till 300. Då är det en plan gräsmatta som ska bebyggas. Förhoppningsvis behöver varken vi eller ni använda de extra pengarna 😁
 

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 908
Senast: nyttnick
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp