Bygga nytt hus

Nästa fråga: hur har ni hittat era tomter? :p jag kollar annonser och skickat ut ett par krokar men det känns som att vi borde söka på fler ställen? :o
 
Nästa fråga: hur har ni hittat era tomter? :p jag kollar annonser och skickat ut ett par krokar men det känns som att vi borde söka på fler ställen? :o
Kolla vilka områden ni skulle kunna tänka er att bo i, ta sedan kontakt med markägare och fråga om de kan tänka sig att sälja mark till er. Ibland är det enklare att gå den vägen än att vänta på att den perfekta tomten ska komma ut på annons.
 
Vi överväger göra det. Offerten vi fått inklusive allt blir 6.2 miljoner. Räknar dock med 7 eftersom allt alltid blir dyrare + att vi isåfall ska anlägga en rätt stor ordentlig pool också. Mäklaren värderar det dock till 8-8.2 så det är ju alltid en fördel. Vore inte kul bygga och sen värderas huset till mindre än byggkostnaden.
Är det inkl eller exkl tomt? Vad tittar ni på för husleverantör?

Vi har mängder av kataloger hemma men hittar inte riktigt rätt till rätt pris 😅. Vi har redan tomt.

Mvh Miks
 
Är det inkl eller exkl tomt? Vad tittar ni på för husleverantör?

Vi har mängder av kataloger hemma men hittar inte riktigt rätt till rätt pris 😅. Vi har redan tomt.

Mvh Miks
Inkl tomt tackolov, herregud hade ju blivit typ 9.5-10 mille annars 🙈🙈

Jag tycker för övrigt att 6-7 miljoner är alldeles för mycket också men vad ska man göra, de enda färdiga husen som känns okej kostar mycket mer och de billiga måste renoveras och ingen av oss kan eller vill. Eller jag gillar renovering i teorin haha 😁 önskar ofta att vi kunde bo i en billigare stad :(

Myresjöhus, glömde det.
 
Tänk på att tomtens placering avgör om du behöver borra/gräva en vattenbrunn eller anlägga eget avlopp (enligt gällande krav). På många lantliga platser finns ju inte möjlighet att ansluta till kommunalt vatten och avlopp.
 


Det började med att vi fick en bit mark av svärmor i gåva. Marken ligger ute i ingenstans, precis som vi ville eftersom att jag planerade för stall redan då.

Kostnader? Bra fråga, mycket mer än jag kan komma ihåg 😂 men ska försöka staka upp vad som kostade och ca-priset. Huset är 164 kvm, 2-våningar, klassisk stil. Bra kvalitet men inga goldflakes som de dyra husleverantörerna har som utgångsläge, Myresjöhus, Eksjöhus t ex).

Avstyckning: 27.000kr

Lagfart: endast 825kr x 2 (eftersom tomten var en gåva)

Förhandsbesked för bygglov: 11.000kr

Bygglov: 30.000kr

Nybyggnadskarta: ~5000kr

geoteknisk undersökning: 8000kr

Kontrollansvarig: 21.000kr

Avlopp: 40.000kr (trekammarbrunn, infiltrationsbädd och fosforfälla, billigt eftersom vi anlade den själva)

Uppfart/vändplan/anslutning till allmän väg: 30.000 (billigt eftersom släktingar gjorde med egna maskiner)

El till tomtgräns: 159.000kr

Borrning för eget vatten samt bergvärme (de fixade på samma gång): 198.000kr

Markarbete: 50.000kr (billigt eftersom släktingar gjorde med egna maskiner)

Huset med totalentreprenad som utgångsläge men vi valde att sätta in eget kök samt valde oinredd men förberedd och isolerad övervåning: 2 166 000.
Är det någon här som byggt nytt hus från grunden på obebygd tomt? Tanken har börjat gnaga lite i bakhuvudet men jag har svårt att greppa vad det egentligen kostar. Att köpa tomten och sen köpa det fysiska huset är ju långt ifrån de enda kostnaderna när man ska bygga nytt.

Kan inte ni som gjort det berätta lite hur ni gick till väga, vad det kostade utöver själva tomten och huset, om ni tyckte det var värt det eller om det bara var en stressig och jobbig mardröm?
Vi har gjort det!

Det började med att vi fick en bit mark av svärmor i gåva. Marken ligger ute i ingenstans, precis som vi ville eftersom att jag planerade för stall redan då.

Kostnader? Bra fråga, mycket mer än jag kan komma ihåg 😂 men ska försöka staka upp vad som kostade och ca-priset. Huset är 164 kvm, 2-våningar, klassisk stil. Bra kvalitet men inga goldflakes som de dyra husleverantörerna har som utgångsläge, Myresjöhus, Eksjöhus t ex).

Avstyckning: 27.000kr

Lagfart: endast 825kr x 2 (eftersom tomten var en gåva)

Förhandsbesked för bygglov: 11.000kr

Bygglov: 30.000kr

Nybyggnadskarta: ~5000kr

geoteknisk undersökning: 8000kr

Kontrollansvarig: 21.000kr

Avlopp: 40.000kr (trekammarbrunn, infiltrationsbädd och fosforfälla, billigt eftersom vi anlade den själva)

Uppfart/vändplan/anslutning till allmän väg: 30.000 (billigt eftersom släktingar gjorde med egna maskiner)

El till tomtgräns: 159.000kr

Borrning för eget vatten samt bergvärme (de fixade på samma gång): 198.000kr

Markarbete: 50.000kr (billigt eftersom släktingar gjorde med egna maskiner)

Huset med totalentreprenad som utgångsläge men vi valde att sätta in eget kök samt valde oinredd men förberedd och isolerad övervåning: 2 166 000kr. Jättefint hus och vi är supernöjda. Golvvärme i hela huset, inga element, FTX-ventilation, helkaklat badrum med kompletterande el-golvvärme. Klinker i hall, tarkettgolv, platsmålade lister för att slippa spikskallar Och så vidare.

Vi har fixat iordning övervåningen för 150.000-200.000kr. Tre sovrum, allrum, vi har infällda högtalare och downlights i taken, tak-tv i vårt sovrum som fälls ned med fjärrkontroll. Vi har stora badrummet kvar att göra, sen är huset 100%.

Ikea-köket kostade 108.000kr inkl vitvaror, lådbelysning, kakel.

Vi köpte nog matjord för ca 25.000kr och gräsfrö för någon tusenlapp för att anlägga gräsmatta.

Bygger just nu isolerat stall och garage kombinerat, 230 kvm. Det kalaset slutar runt 1.7 mkr.

fråga gärna om du funderar på något. Vi har lärt oss massor på den här resan. Idén började 2015, huset stod klart 2017, och stallet/garaget blir klart nu 2021. Vi har jobbat bägge två och haft småbarn under tiden. Galet, men det har gått!
 
Inkl tomt tackolov, herregud hade ju blivit typ 9.5-10 mille annars 🙈🙈

Jag tycker för övrigt att 6-7 miljoner är alldeles för mycket också men vad ska man göra, de enda färdiga husen som känns okej kostar mycket mer och de billiga måste renoveras och ingen av oss kan eller vill. Eller jag gillar renovering i teorin haha 😁 önskar ofta att vi kunde bo i en billigare stad :(

Myresjöhus, glömde det.
Myresjöhus är fina! Tyvärr har de inte någon modell som passar vår tomt ☹️

Jag tyckte priset lät mycket bra med tanke på att tomten ingick 😊 Eller ja, det är ju väldigt mycket pengar men värderingen lät ju toppen.

Vi har en offert på 4,5 på bara huset. Landar nog på 5 och lite till. Tomten har vi som sagt redan. Värdet beräknas till 13-15 milj. Kan bli en bra affär med andra ord.

Mvh Miks
 
Mitt inlägg blev ju skitkonstigt men hoppas det går att förstå ändå!
 
Är det inkl eller exkl tomt? Vad tittar ni på för husleverantör?

Vi har mängder av kataloger hemma men hittar inte riktigt rätt till rätt pris 😅. Vi har redan tomt.

Mvh Miks
Kolla Skidstahus :) vi är fyra hus i närliggande byar som byggt med dom och alla är jättenöjda. Lite snällare prislapp men absolut inte sämre hus.
 
Kolla Skidstahus :) vi är fyra hus i närliggande byar som byggt med dom och alla är jättenöjda. Lite snällare prislapp men absolut inte sämre hus.
Tack! Vad kul att höra! Det är faktiskt de vi kommit längst med. De har en väldigt pragmatisk arkitekt som hjälpt oss anpassa ett av deras hus.

Hur tycker ni att material och finish är i era hus? Och höll de budgeten?

Mvh Miks
 
Tack! Vad kul att höra! Det är faktiskt de vi kommit längst med. De har en väldigt pragmatisk arkitekt som hjälpt oss anpassa ett av deras hus.

Hur tycker ni att material och finish är i era hus? Och höll de budgeten?

Mvh Miks

Vi är jättenöjda med precis allt, upplever att allt håller hög kvalitet.
En av byagrannarna som också byggde med Skidstahus fick strul med sin frånluftsvärmepump, och det tog inte ens ett dygn innan de såg till att få det fixat.

Det vi gillade mest med Skidstahus är att de var så flexibla. Vi kunde ändra oss massor av gånger, respekterade vår budget och säljaren var helt fantastisk. Han fanns för oss jämt alltså, minsta lilla grej och genom hela resan.

De höll budget till 100%. Vi avtalade ett pris och det blev det.
 
84FB56E6-369A-43F9-ADE0-2A93E7549F77.webp


Modellen hette Krusbär men den finns kanske inte längre.
 
Vi är jättenöjda med precis allt, upplever att allt håller hög kvalitet.
En av byagrannarna som också byggde med Skidstahus fick strul med sin frånluftsvärmepump, och det tog inte ens ett dygn innan de såg till att få det fixat.

Det vi gillade mest med Skidstahus är att de var så flexibla. Vi kunde ändra oss massor av gånger, respekterade vår budget och säljaren var helt fantastisk. Han fanns för oss jämt alltså, minsta lilla grej och genom hela resan.

De höll budget till 100%. Vi avtalade ett pris och det blev det.
Tack så jättemycket! Det låter ju faktiskt mer än bra! Ert hus är fantastiskt fint 🤩👌🏻

Vår tomt kräver ett sluttningshus med entré på bottenplan, kök och vardagsrum på övre plan. Vi har därför ritat om Villa Svartvik ganska mycket för att passa oss.

Hade ni med matkostnader i er offert/avtal? Hur dyr blev elen? Den vill vår säljare nämligen inte lägga med i offerten.

Mvh Miks
 
Tack så jättemycket! Det låter ju faktiskt mer än bra! Ert hus är fantastiskt fint 🤩👌🏻

Vår tomt kräver ett sluttningshus med entré på bottenplan, kök och vardagsrum på övre plan. Vi har därför ritat om Villa Svartvik ganska mycket för att passa oss.

Hade ni med matkostnader i er offert/avtal? Hur dyr blev elen? Den vill vår säljare nämligen inte lägga med i offerten.

Mvh Miks

Matkostnader? Vad är det? 😂

Elen blev inte så fasligt dyr eftersom vi installerade elskåpet direkt (riggade upp det på en ställning tills huset var klart).

bygg-el tillkom utöver offerten och avtalet från Skidstahus.
 

Bifogade filer

  • 45B95B98-B70B-4D77-B6E0-FAA01C1E68E2.webp
    45B95B98-B70B-4D77-B6E0-FAA01C1E68E2.webp
    78,3 KB · Visningar: 10
Tack så jättemycket! Det låter ju faktiskt mer än bra! Ert hus är fantastiskt fint 🤩👌🏻

Vår tomt kräver ett sluttningshus med entré på bottenplan, kök och vardagsrum på övre plan. Vi har därför ritat om Villa Svartvik ganska mycket för att passa oss.

Hade ni med matkostnader i er offert/avtal? Hur dyr blev elen? Den vill vår säljare nämligen inte lägga med i offerten.

Mvh Miks

(Har för mig att elpriset var normalt el-pris alltså). Tusenlappar, inga fantasisummor.
 
Matkostnader? Vad är det? 😂

Elen blev inte så fasligt dyr eftersom vi installerade elskåpet direkt (riggade upp det på en ställning tills huset var klart).

bygg-el tillkom utöver offerten och avtalet från Skidstahus.
Ha ha! Markkostnader ska det stå 😂

Ah! Jag tänkte mer på elinstallationerna inne i huset. Elprojekteringen vill vår säljare inte prissätta utan den kommer i en separat kalkyl när huset står på plats. Vi har försökt förstå hur mycket det kommer kosta och hans svar blir då typ ”Det beror på hur många spottar och eluttag ni väljer”. Jo, det förstår vi också men är det liksom 20’ eller 120’ eller 420’ 😅

Mvh Miks
 
Ha ha! Markkostnader ska det stå 😂

Ah! Jag tänkte mer på elinstallationerna inne i huset. Elprojekteringen vill vår säljare inte prissätta utan den kommer i en separat kalkyl när huset står på plats. Vi har försökt förstå hur mycket det kommer kosta och hans svar blir då typ ”Det beror på hur många spottar och eluttag ni väljer”. Jo, det förstår vi också men är det liksom 20’ eller 120’ eller 420’ 😅

Mvh Miks

Jaha!

Markkostnaderna skrevs inte med i avtalet. Det är standard, husleverantören kan ju omöjligt stå för allt som kan dyka upp när grävningen påbörjas- kanske behöver man spränga eller påla och då blir det dyyyyrt.

Vi gjorde markarbetet själva med hjälp från släktingar, en viss mängd fyllnad ingick (minns ej exakt men kanske 20-30 cm) i avtalet med skidstahus.

Eldragningen ingick dock i priset! Om vi sedan valde extra installationer eller något material som var dyrare än ”grundpaketet” så tillkom den kostnaden senare. Den räkningen fick vi direkt från elektrikern dock.

Det bästa är väl att rita upp allt som ni vill ha i förväg, fråga vad det kommer kosta, och sedan banta ner tills ni når rätt nivå. Våran säljare räknade om priset mååååånga gånger innan vi var nöjda!
 
Jaha!

Markkostnaderna skrevs inte med i avtalet. Det är standard, husleverantören kan ju omöjligt stå för allt som kan dyka upp när grävningen påbörjas- kanske behöver man spränga eller påla och då blir det dyyyyrt.

Vi gjorde markarbetet själva med hjälp från släktingar, en viss mängd fyllnad ingick (minns ej exakt men kanske 20-30 cm) i avtalet med skidstahus.

Eldragningen ingick dock i priset! Om vi sedan valde extra installationer eller något material som var dyrare än ”grundpaketet” så tillkom den kostnaden senare. Den räkningen fick vi direkt från elektrikern dock.

Det bästa är väl att rita upp allt som ni vill ha i förväg, fråga vad det kommer kosta, och sedan banta ner tills ni når rätt nivå. Våran säljare räknade om priset mååååånga gånger innan vi var nöjda!
Och vad valde ni extra? Och vad blev fakturan för elektrikern på?

Vi har fått in delar av markkostnaden i offerten. Baseras såklart på att inget behöver sprängas. Men det är vi ganska säkra på att vi slipper eftersom huset ska stå där det nuvarande huset står. Det huset har stått stilla i 30 år och står på morän. Det värsta som kan dyka upp är en stor sten som kan kilas.

För vårt hus är grunden det absolut dyraste. Sluttningshus är svindyra. Och motfyllnaden. Och superkrångligt att räkna bygghöjd 😅

Mvh Miks
 
Och vad valde ni extra? Och vad blev fakturan för elektrikern på?

Vi har fått in delar av markkostnaden i offerten. Baseras såklart på att inget behöver sprängas. Men det är vi ganska säkra på att vi slipper eftersom huset ska stå där det nuvarande huset står. Det huset har stått stilla i 30 år och står på morän. Det värsta som kan dyka upp är en stor sten som kan kilas.

För vårt hus är grunden det absolut dyraste. Sluttningshus är svindyra. Och motfyllnaden. Och superkrångligt att räkna bygghöjd 😅

Mvh Miks

Våran extra-el gick på 19 565kr!

5 st dimmers
Golvvärme i badrum (har både el och vattenburen golvvärme där)
All el i köket (vi valde ju att sätta in IKEA-kök)
Matning varmvattenberedare (vi valde bort skidstahus frånluftsvärmepump och satte in egen bergvärme)
Några extra vägguttag

:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 908
Senast: nyttnick
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp