Bygga nytt hus!!

Sv: Bygga nytt hus!!

Jag är inte byggare. De byggare jag pratat med säger att det inte går att säga något generellt pris utan att se objektet. (Tro mig, jag har försökt).

Det är en avsevärd skillnad kostnadsmässigt om man planerar våtutrymmen i den nya delen eller inte.

Har du kollat med byggnadsnämnden om ni får bygga till? Det brukar vara reglerat i stads- (eller är det detalj-)planen.

Vi har byggt ett 1,5-planshus, nyckelfärdigt på nedervåningen men vi inreder övervåningen själva. Och så valde vi bort köket och satte in det själva. För oss med två barn, studier, jobb och häst är det fullt tillräckligt. Man vill ju fixa tomten också och det tar en hel del tid. Målning utvändigt är inte heller gjort i en handvändning. Eftersom man har annat att göra hela tiden blir det ju att man får pyssla med huset på lediga stunder och då går det inte så fort framåt.

Vi har byggt ett 1,5-planshus, nyckelfärdigt på nedervåningen men vi inreder övervåningen själva. Och så valde vi bort köket och satte in det själva. För oss med två barn, studier, jobb och häst är det fullt tillräckligt. Man vill ju fixa tomten också och det tar en hel del tid. Målning utvändigt är inte heller gjort i en handvändning. Eftersom man har annat att göra hela tiden blir det ju att man får pyssla med huset på lediga stunder och då går det inte så fort framåt.

Sparade ni mycket på att bara få nedervåningen inredd och att sätta in eget kök? Får jag fråga vad det kostade er att köpa huset?

Husleverantören hade som standard att leverera hus med nyckelfärdig nedervåning och oinredd övervåning. Man kunde välja till att inreda övervåningen, men precis som med alla tillval så var det väldigt dyrt (tror det låg strax över 450 000:-). Det gick på ett ut ungefär att välja bort deras kök och köpa ett eget och sätta in, fördelen var att vi kunde få precis som vi ville ha det för samma pengar (bättre vitvaror, snyggare luckor).
Vi har lån på 1,7 miljoner för vårt bygge men vi har inte använt upp allt än. Tanken är att det ska räcka till att göra färdigt övervåningen också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
39 014
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur