Bygga nytt hus!!

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Någon här som byggt nytt hus??
Har ni själva byggt eller köpt "färdigt" från husleverantör??

Vi går i byggtankar, men funderar på att bygga själv för att ev spara pengar?
Hur mycket är det troligt att man sparar genom att göra allt själv??
Man blir ju lite lurad när man läser på husleverantörernas hemsidor då priset inte inkluderar ex plattan och i vissa fall inte badrumsinreding eller köksinredning... :confused:

Sv: Bygga nytt hus!!

du får väl begära offert?

plattan är inte det dyra i sammanhanget..

huruvida det lönar sig att bygga själv eller inte beror ju på flera saker.. framförallt vad du vill ha för hus, hur din livssituation ser ut och arbete etc..

jag menar.. ska du bygga ett stenhus, hantverkare, har inga barn, har en sambo som ställer upp och servar med mat och sköter hushållet och jobbar och du tar tjänsteledigt ett år.. ja då kan det löna sig att göra det själv..

däremot är du direktör, tummen mitt i handen och en månadslön på 100 000, då kostar det dig mer att bygga själv än att anlita andra..

att lägga parkettgolv och tepetsera och sätta upp tak är inte det som tar tid...

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket "kan" ni göra själv? Vi byggde för sju år sen, kataloghus med vissa ändringar. Sen valde vi bort resning, rörläggeri, målning, och det mesta inuti, eftersom maken är rörläggare, brorsan målare, svågern murare, m fl. Dessutom har ju då maken goda kontakter i byggbranschen för att få bra priser. OBS att man självklart ska ha allt vitt, gällande garantier, försäkringar mm.
Att dessutom samordna alla hantverkare är en djungel!

Så är nån av er i byggbranschen, go for it, annars - ta hjälp!

Bygg gärna själv OM ni har kunskapen.

Har ni inte kunskapen så köp kunskap alternativt köp allt som är viktigt ur säkerhets och/eller hållbarhetsaspekter.

Mina föräldrar bygger en sommarstuga (modell liten villa 60 m2), platta och markarbeten är köpt, huset (kom på kranbil i 8 bitar) med tillfällig vädertätning på taket uppsatt av fackfolk. När hantverkarna gjort sitt hade vi ett skal som skulle läggas tegel på, målas och inredas invändigt. Nu köper vi hjälp varefter vi behöver, isolera klarade vi själv, gipsa väggar köpte vi, och nästa vecka kommer snickaren och reglar upp för innerväggar, det är alltför viktigt för att göra själv när man är amatörer som inte byggt hus tidigare.

Jag kan säga att jag har lärt mig oerhört mycket, hanterar sågar, spikpistol och skruvdragare mångdubbelt bättre än innan.

/AA - sätter panel i taket och det blir riktigt snyggt (Design med Simon och Thomas skulle antagligen bryta ihop på en gång:eek:).

Ta in offerter. Det är ju jätte svårt att säga vad det kan kosta, det beror ju på vad som måste göras åt tomten, hur stort huset är, vart du bor, leverantör osv osv.

Min pappa är snickare, nu går det inte att jämföra hans priser direkt då han är en av de dyraste entreprenörerna i stockholm som bygger villor. Men i snitt kostar han och hans gubbar lika mycket som huset. Men då har du ju huset uppe på några veckor oxå.

Gör du allt själv får du ju räkna med inkomstbortfallet och hur lång tid det tar. Sen allt kanske man inte ska göra själv (t.ex. el)

Köp inte från vem som helst och anlita inte vad som helst. För några månader sen fick pappa frågan om de kunde ta över ett bygge, bara skelettet var uppe, de åkte och kollade och såg att huset lutar 7 cm!
Han har även sparkat ner ett hus, eller de var bara grunden. De hade gjort det själva och han var där för att hjälpa dem med att bygga huset. Såg direkt att de var fel och gav grunden en regäl spark ca 75 cm upp och allt rasade, och där tänkte dom bygga ett hus!

Vi köpte nyckelfärdigt hus med fast pris. Då ingick allt, även tomt, lite gräsmatta, grusad uppfart, lagfart och pantbrev upp till 90%. Standardutrustningen i huset gick så klart att byta ut mot egna val och vi hade hela tiden en uppdaterad excelfil från leverantören där de extra kostnaderna stod. Vi visste således precis hela tiden vad huset skulle kosta och det blev inte en spänn dyrare än så. Väldigt praktiskt och smidigt om man inte orkar/vill/kan lägga ner hur mycket tid som helst på att samordna entreprenörer själv.

Huset, en enplansvilla på 144 m2, kostade 2 645 000 kr i grundutförande och efter alla tillval slutade det på starx över 3 milj. Vi har bott i huset i två år nu och är väldigt nöjda med allt.

Jag och min pojkvän fick hem en offert för ett par veckor sedan, ett hus på 121 kvadrat och med allt som hade med huset att göra skulle det gå på 1,4-1,5 miljoner. Och då var inte marken medräknad, inte heller en väg till huset.
Sen tillkommer färg för att färdigmåla huset bl.a

Dock vill vi itne bygga med detta bolaget.

Ska vi bygga ska vi ta ett annat där man kan ta åtagande 1, 2 ,3 , 4 och 5.
Åtagande 1 innebär att det endast finns ett skal och ingenting innuti.
Eftersom min pv är snickare och jobbar med just husbyggning ska det väll gå vägen. Det är bara tiden som fattas.

Många säger att det kostar kring 1.5 milj för att få ett nytt hus. Sen uppåt beroende på storlek osv. Sen tillkommer tomt och allt sånt.

*delvis kl*

Ja 1,5 mille är dyrt och mycket tillkommer ju då till om ex Fiskarheden lägger ut ett pris på "färdigt" hus för 750000!!?? Då måste ju hantverkarna ta lika mycket som själva huset kostar...? :eek:

Sambon är duktig snickare och elektriker så den saken är löst, sen känner vi rörmokare och grävmaskinist som kan hjälpa till för en billigare penning.
Marken äger vi redan samt skog som man ev kan göra virke av om det klassas som bra.

För oss behöver inte huset vara färdigt så snabbt heller då vi ju bor bra i egen villa (dock liten för en växande familj). Vi tänker ta det i etapper med platta, väggar och tak först. Sedan kan resten få ta sin tid om det så drar ut länge på tiden...

Frågan är ju om det är värt det, beror ju på hur mycket pengar man sparar i slutändan...??

det beror ju på vad man har för arbete också.. som sagt.. är du välavlönad kan du spara pengar på att anlita någon annan att göra det och sedan göra ditt ordinarie arbete.. är du vanlig dräng lönar det sig med största sannorlikhet att göra saker o ting själv.

det är ju bara att räkna på vad din lön är kontra kostnaden för en hantverkare..

Någon här som byggt nytt hus??
Har ni själva byggt eller köpt "färdigt" från husleverantör??

Jag och min sambo går i husbyggarplaner. Vi vill rita själv (svärfar) för att få ett hus som liknar det befintliga på gården, allt för att det ska passa in i stilen, men med våra lösningar och önskemål.
Som det ser ut nu, så kommer vårt hus konstrueras så att det till stora delar går att bygga på fabrik, och monteras på plats. Därefter sätter vi själva ytskikt in- och utvändigt. Detta för att få ner det lite i pris, men även för att vi vill ha en viss särprägel med bla olika bredd på ytterpanelen, allt för att likna det gamla huset.
Anledningen till att vi vill bygga på fabrik är att det går snabbt, huset är torrt och svårigheten att samordna allt i kombination med hyfsat väder. Bygga från grunden själv är inte att tänka på då det kommer att ta för lång tid, samt troligen kommer att bli dyrare.

Vi håller på och funderar över om vi ska riva existerande hus och bygga nytt eller renovera det, beroende på vad som blir billigast. Vi räknar kring 19-22.000:-/kvm för en nybyggnation. De kommer ut från byggnadsfirman imorgon och ska kika på eländet. Vi kommer att rita huset själva, med hjälp av sambons bror som är konstruktör, så det blir lite dyrare eftersom det är lösvirkeshus och inte något färdigritat.

Vi kommer inte att göra någonting själva, utom vvs då sambon har en egen firma.

Vi byggde nytt -97 och byggde en bra bit under kalkylen trots att det var ett färdigt hus, där det mesta ingick.

Det vi kunde dra in på dvs göra själv eller anlita på egen hand gjorde vi det. Byggföretaget hade fastpris och då ingick grävning för grund till att huset var tapetserat och inflyttningsklart. Vi fixade tomt, väg, vatten och avlopp (eget) samt murade upp en kakelugn, det var inga problem att få placeringen inritad av byggföretaget eller hjälp med pappersarbetet rörande den.

Vi började gräva grunden den 16 april och flyttade in den 17 maj. Vägen och geoteknisk undersökning och förståss bygglovet var det enda vi påbörjat innan.

Vi hamnade på en byggkostnad på 7137 :- per kvm. Skitbilligt och då hade vi ändå en del tillval som kostade..

Nu har familjen blivit för stor för huset och vi har bestämt att bygga till. Vi kommer göra allt arbete själva med hjälp av släkten (ja de som nu är byggkunniga då... ) och räknar med att hamna runt 10. 000:- per kvm. Då ska vi inte dra vatten o avlopp i denna del.

Men fyra barn på 117 kvm som idag, är lite trångt.

Gira :banana:

Bygga själv bör man bara göra om man har kunskapen.

Mina föräldrar bygger stuga nu (70kvm). De har gjort det de kan själva och köpt hjälpt där det behövts. Det de gjort själva är största delen av markarbetet, målning, läggning av tak. Regling av innerväggar och isolering fixade brorsan och hans polare som är snickare. Sedan har de själva gjort ytskikten; golv, tapetsering etc. Samt byggt altan. Resten är köpt. Mycket är ju fixat av hantverkare men de har själva ändå lagt ner hutlöst många timmar. Det tar tid och det kostar pengar.. Vad det kostat exakt vet jag dock inte...

Sedan ska man inte lita helt på hantverkare. När brorsan och hans polare skulle isolera upptäckte de bland annat att en takbalk satt 1 dm fel.... Har även varit mer fel/slarv som upptäckts i och med att de inte lejt bort allt till hantverkare.

Senast ändrad:

Vi bygger hus precis nu. Det är ett "färdighus" men arkitektritat efter våra önskemål.

Vad som ingår eller inte ingår står i offerten (och senare i kontraktet). Vi fick t ex organisera markarbetet själva, dock med hjälp av vår byggledare som gav exakta instruktioner om vad som krävdes och delvis även hade kontakt med vår grävare.

Vi har valt att göra den mesta inredningen själva (innerdörrar, golv, tapeter, kök och badrum). Självklart hade vår husfirma kunnat leverera detta också, men på de sakerna sparar man mycket pengar eftersom det är mer arbets- än materialkostnader.

Priser är svåra att jämföra tycker jag, då det kan skilja så mycket i standard. Vi har t ex ett energisnålt hus med helt isolerad källare, schysst teknik, trä-alu-fönster osv - det är klart att det blir dyrare än ett hus på platta, med billigt värmesystem, plastfönster och halvtaskig isolering...

Vi har byggt i Tyskland med en firma som dock inte bygger i Sverige! :D

*kl*
Vad kan man räkna med att själva materialkostnadern kan bli per kvm ifall man bygger till eller renoverar inne?

KL

Har byggt två hus. Det första isolerade/inredde vi övervåningen på själva, det andra var helt nyckelfärdigt. Kan säga att efter nästa 10 år i det första huset var övervåningen fortfarande inte helt färdig... Det tar mer tid och ork än man har. Man vill ju bara bo - egentligen.

Att köpa byggsats och anlita egna entreprenörer skulle jag aldrig våga. Det är ett heltidsarbete att se till att rätt gubbe kommer och gör rätt sak på rätt dag, annars kan inte nästa gubbe komma och göra sitt osv osv.

Det spar mycket nerver att "bara" jaga på totalentreprenören.

Vad gäller bottenplatta så får man ju en offert på det och allt annat.

Tomten bör man ju helst ha tittat ut först. Man kan inte bygga alla typer av hos på alla tomter. Man vet helt enkelt inte vilket hus man kan begära offert på innan man vet vart det ska stå.

Det är ju helt en fråga om vilken standard man vill ha och hur det befintliga huset/tomten ser ut. Vilken typ av grund krävs, vad har ni för fasad, går det att bygga till utan att spränga/påla...

Be om en offert av någon som kan titta på förutsättningarna.

Grundläggning: Grundsula
Grundmur: Betongsten
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas

Alltså försöka fixa det mesta själv därför är jag mest intresserad av vad själva materialkostnaden kan bli.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
39 014
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur