Sv: Bygga muskler och öka konditionen
Långa skritturer i friskt tempo gör underverk! Skritta någon mil och sitt av och gå nedför och uppför backarna om det finns naturligt i början för annars kan det bli för tufft för hästen om den har dålig kondition. Tänk på att variera underlaget om du har möjlighet till det. Det är inte farligt att skritta en bit på asfalt men gör det bara mycket korta stunder i början. När hästen är van är det helt okej att skritta någon km på asfalt om du behöver det för att komma till bra ridvägar men i början kan det bli lite väl tufft eftersom asfalt är ett ganska stumt underlag. Du kommer märka på din häst hur hen reagerar på att skritta på asfalt. Min häst gillar det inte alls utan får ett stumt kort steg så därför undviker jag att rida för mycket på asfalt för då ger det ju ändå inget. Det bästa är fina grus och jordvägar. Där kan man rida i alla gångarter så länge inte grusvägarna blivit stenhårda av torka på sommaren. Då får man hålla sig till skritt och lite trav.
När din häst klarar någon timmes frisk skritt så lägg in några minuters trav och öka på sakta så att du känner att hästen fortfarande orkar. Skritta alltid nedför backar.
När jag fick hem min häst så hade hon fruktansvärt dålig kondition. Då tog vi turer som tog ca två timmar och då red jag i ca 20 minuter, satt av och gick ca 20 minuter, red 20 minuter, satt av igen osv. Jag red alltså ca en timme och promenerade med henne ca en timme. Eftersom hon inte behövde bära mig hela tiden så orkade hon gå längre och fick då upp flåset fortare än om jag bara hade ridit en timme sammanlagt. Det gav resultat jättesnabbt. I alla backar satt jag av och gick uppför eller nedför.
Har du möjlighet att klättra så är det också väldigt bra. I början kanske du behöver gå bredvid uppför och nedför backarna beroende på hur mycket din häst orkar men efter ett tag kan du sitta på en bit för att sedan sitta av igen. Tänk på att hästen verkligen ska sätta under sig i bak nedför så att det inte blir att det går fortare och fortare nedför. I början kan man behöva göra en halvhalt i vartannat steg för att hästen inte ska börja springa på för det är jobbigt att gå sakta nedför. När du kan skritta uppför och nedför uppsuttet utan problem så prova att galoppera uppsuttet några steg uppför (om det är på ett lämpligt ställe rent trafikmässigt och underlagsmässigt förstås) och öka efterhand. Skritta alltid sakta nedför.
Något annat som är bra är att rida på sådana ställen där hästen får lyfta ordentligt på benen. Låt hästen gå på lång tygel och söka sin egen väg men låt den inte gå så sakta att det inte blir någon träning alls om din häst har en förmåga att slöa till. Ute i terrängen så gör man det ju självklart enbart i skritt. Det går också bra att använda bommar på ridbanan för att få hästen att lyfta ordentligt på benen. När hästen är van vid bommarna kan man höja upp dem med kavalettistöd så att hästen får lyfta ännu mer. Även denna övning utför man enbart i skritt för man vill ju att hästen ska lyfta på benen, inte börja hoppa.
Lycka till med din nya ponny