Bygga litet hus.

Lovisaleonora

Trådstartare
Om man vill bygga ett litet hus, men inte så litet som ett Atterfallshus, vad finns det för färdiga modeller att snegla på? Hittar inget trots idogt sökande, men säg 40-50 kvm, det har ju byggts en hel del sådana under åren.

Om man vill bygga ett litet hus, men inte så litet som ett Atterfallshus, vad finns det för färdiga modeller att snegla på? Hittar inget trots idogt sökande, men säg 40-50 kvm, det har ju byggts en hel del sådana under åren.
Tror Västkuststugan har en del att välja på i den storleken.

Finns ganska många fritidshustillverkare av olika standard.
Här kan du hitta exempel:
http://nybygget.se/
http://www.husmässan.se/

Det brukar också finnas de som endast säljer stommar, blir billigare om man kan göra slutarbetet själv. Tror att man kan hitta annonser i gratistidningar (typ Vi i villa) och Land. Lantbruksnet har också annonser om div. byggnader.

Skit också, jag tycker det är för mycket stuga över dem. Jag vill ha ett lite stramare hus. Det kan vara kedjehus också, men hittar absolut ingenting :(

Vad ska du ha huset till? Permanent boende?
Hur ska det byggas?
Ett så litet hus borde du kunna rita själv?

Jag vill ha en grupp hus, för permanentboende. Vill absolut undvika att rita själv då det är i kommersiellt syfte och jag vill ha allt mängdat och prissatt.

Jag vill ha en grupp hus, för permanentboende. Vill absolut undvika att rita själv då det är i kommersiellt syfte och jag vill ha allt mängdat och prissatt.
Oki, då förstår jag bättre. Det var lite oklart :)
(och du skrev faktiskt ett hus i trådstarten ;) )

Alternativt hör med t.ex. Götenehus. De skriver i sin katalog att det finns frihet att anpassa deras hus efter egna önskemål. Deras minsta - LINDÅS - är tyvärr 127 kvm men definitivt inte likt en stuga.
Antar att det finns fler ahustillverkare som jobbar på samma sätt.

ett annat alternativ är väl att skaffa s.k. moduler och göra bostäder av dem?
I vår kommun har vi för närvarande ett gång sådana under uppförande för att lösa en akut förskolekris. Det blir fina lokaler när de anpassas. Det är "fyrkantiga lådor" - för skulle man kallat dem baracker - men som sagt fina och moderna i utförande.
Vanligast är att man hyr dem men nog borde det väl finnas sådana som är till salu också?

Nej, vi vill bygga permanent på fastigheten. Det går inte att få bygglov för moduler som permanentboende i ett vanligt bostadsområde.

Tyvärr verkar det vara oerhört få som har smarta småhus i sina program, det är bara stugor eller fullstora villor.

Nej, vi vill bygga permanent på fastigheten. Det går inte att få bygglov för moduler som permanentboende i ett vanligt bostadsområde.

Tyvärr verkar det vara oerhört få som har smarta småhus i sina program, det är bara stugor eller fullstora villor.
Är 40-50 kvm det största eller hade det fungerat med tex 60 kvm?

Attefall har olika kombinationer helt färdiga småhus med betoning på små.Bara att sätta på plats och koppla in

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 453
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg