Bygga eget hus? (Ej modulhus)

Niangi

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det?

Alltså ej att sätta upp ett Trivselhus, Myrsjöhus o.s.v. utan att i samråd med snickare designa och bygga ett eget hus.

Vill gärna höra lite erfarenheter! Och om det finns någon här som byggt har jag lite fler frågor! :)

Sv: Bygga eget hus? (Ej modulhus)

Och rent allmänt, det gäller även er som byggt modulhus:
Hur funkar det med banklån och nybygge?
Är det annorlunda än lån till befintligt hus?
Mindre eller mer fördelaktigt?

Byggmaterial, sten eller trähus? Är det stora prisskillnader där?
Givetvis är det stora prisskillnader på byggmaterial, ett hus i Italiensk marmor är ju väsentligt mkt dyrare än ett i Norrländsk furu, men på ett ungefär... ;)
Jag tänker snarare prisskillnad trähus, kontra tegel med putsad fasad.

Min pappa driver en firma och bygger hus i samråd med kund/ eller en arkitekt. Just nu så bygger han ett handikapps anpassat hus.

Hans kunder är mycket glada för att få något eget och till ett bra pris. Jag ska definitivt göra på detta sätt när jag bygger mitt hus.

Våga vägra kataloghus.

:laugh:

Min pappa driver en firma och bygger hus i samråd med kund/ eller en arkitekt. Just nu så bygger han ett handikapps anpassat hus.

Hans kunder är mycket glada för att få något eget och till ett bra pris. Jag ska definitivt göra på detta sätt när jag bygger mitt hus.

Våga vägra kataloghus.

Det låter ju super! :)
Ja, jag har rätt många egna idéer som jag aldrig skulle få utrymme för med ett kataloghus. ;)
Hur ligger hans priser rent genrellt mot ett nyckelfärdigt hus av samma storlek?

Det vet jag faktiskt inte riktigt. Det beror på vilket typ av hus det är.

Det hus han bygger nu det handikappsanpassade lyxhuset är mycket billigare på detta sätt. Pappa och en arkitekt har ritat det i samråd med ägaren. Pappa kan bygga och har bra kunskap om hur man bygger ett bra hus med bra material (utan en massa fusk).

Kataloghusen är ju inte tillverkade för den platsen den ska ligga. Köket kan vara felvänt ex. Det tycker jag är fördelen med att bygga hus i samråd med en som är kunnig och kan hus. Dock tar det ju lite längre tid. Pappa ritar upp huset i datorn och delar sedan upp alla väggar i delar. Han bygger delarna hemma och undertiden så juter de grunden. Sen blir det takstolar och sedan sätts väggarna dit.

Vi är precis i slutskedet av vårt hus, som jag designat och fått uppritat av arkitekt. Vi har själva varit byggherrar och hittills har allt gått som smort. Jag kanske inte kan svara på prisfrågor, och man kanske gör annorlunda här, men jag svarar gärna ändå om du vill veta.. (jag bor på Irland)

Du får gärna svara ändå, även om det är utrikres! :)
Kostnad, kvadratmeter, antal rum, specifikationer... och sånt ;)
Har du bilder ?

Här är första bilderna (säg till om länken inte funkar) http://www.putfile.com/album/145866 när vi grävde grunden. det var i september förra året.

Här är fler http://www.pixbox.se/alb_show_id725158_page0.html

och här är senaste http://www.pixbox.se/alb_show_id828495_page0.html

Kostnad hittills förutom tomten är ca 1.7 miljoner. Då ingår mer eller mindre allt, golv, kök, badrum och de flesta möblerna. På nedanvåningen har vi kök, matrum, ett sovrum, ett datarum och ett badrum med tvättstuga. På ovanvåningen har vi tre sovrum och vardagsrum samt badrum. Det är 204 kvm allt som allt.

Jag tycker det har varit både kul och lärorikt, och byggarna har alltid varit duktiga på att rekommendera människor. Sen är det rätt bra att få offerter från olika personer/företag för ibland skiljer det sej jättemycket. Som vår el t ex. Första killen sa 75000 kr, andra killen sa 135 000!!!!! och tredje sa 55000 . Snacka om skillnad och du kan ju gissa vem som fick jobbet ;)

Det ser jättefint ut! :)
När blir ni klara?
Ungefär det storleken jag tänker mig! Kanske lite mindre...
Kan tänka mig att motsvarande går på lite mer i Sverige? Allt är så dyrt här...

Våga vägra kataloghus.

Du vet att du får faktiskt ändra ett kataloghus efter hur du vill ha det, de har mina föräldrar gjort med sitt. De hade ett hus de gillade och gjorde sen om de så som de ville ha det.

Min pappa bygger hus utanför stockholm, och där kostar tomt + huset lika mkt som arbetskostnaden ungefär. men så bygger han inte heller "normala svensson villor" utan de jobbar i 5-15 miljonersprisklassen. Men vilka villor :love:

Det är nog väldigt mkt beroende på leverantör kan jag tänka mig.
Och som någon skrev tidigare, och som du skriver själv, främst med hus i övre prisklasserna.

Åh, vad fint.

/Jolanta som redan bokat ett rum. Sa jag att jag ville ha öppen spis i mitt?:D

Tack! Vi hoppas på att bli klara inom.... två månader? Eller typ med nedanvåningen i alla fall så att man kan flytta in om ett par veckor, och sedan måla och lägga golv där uppe när vi flyttat in. Min barnvakt börjar skolan igen om en vecka så då kommer jag inte kunna göra så mycket, men det blir lättare att t ex måla om kvällarna om vi sover i huset.

Jag hade tänkt lägga golv men inser att vi då kommer bli klara lagom till julen 2012, så nu har vi haft en hantverkare här idag och tittat på det. 150 kr/kvm ville han ha. 20 000 för hela nedanvåningen.... Suck.

Du skulle ju komma förra veckan och måla! ;)

Jolanta det är lugnt du får sova i vardagsrummet! Hoppas vi får bort fågeln som skiter ner i öppna spisen bara :D

Jag tror inte det dock. Mina föräldrar funderade lite på att bygga hus för många år sen (typ 12 tror jag) då pratades det om att göra om ett hus i 1-miljonsklassen. En vanlig enplansvilla utan extragrejer.
Huset dom istället köpte är också omgjort, dock inom ytterväggarna och det är inte heller nått speciellt med det huset. Att flytta om rummen utan att påverka bärande eller ytterväggar tror jag dom flesta tillverkarna går med på även på billigare hus.

kl

Min syster har mer eller mindre ritat sitt hus själv.
När de hade en färdig skiss gick de till en modultillverkare vars arkitekt ritade ett hus efter skissen. Sen beställde de huset där som leverades i moduler. Väldigt smidigt!

Deras hus var rätt dyrt men inte pga tillverkningen utan materialval osv. De valde att ha en byggherre för att slippa rodda med allt själv (vad händer med snickaren om elektrikern blir sjuk och försenad? tex).

För att hålla ned priset valde de att måla/lägga golv och dyl själva.

Vi håller precis på att rita en tillbyggnad till vårt hus. Nuvarande hus ca 70 kvm, tillbyggnad ca 100 kvm - så det blir ju nästan ett helt hus vi bygger till. Vi ritar själv med hjälp av en arkitekt, vi kommer att ha hjälp med att gräva, gjuta, bygga (väggar, tak) - invändigt kommer vi att göra själva. Vi kommer att bygga med iso-block (lecablock med isolering), dvs det blir ett stenhus. Just nu håller vi på med det sista på planlösningen samt försöker räkna ut hur stor balk vi behöver för att kunna göra en öppen planlösning (en öppen yta mitt i på 7,5x6 meter.

Sen hur mycket vi orkar själv i slutändan får vi se...

Liknande trådar

Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024