Bygelnosgrimman!!!vart tar alla vägen?

Gullan86

Trådstartare
har ni tänkte på det. den helt plötsligt poppulära "bygelnosgrimman" finns att köpa överallt men den är oxå SLUT överallt. vart man än tittar står det att den är slut. okej hur många har igentligen en på sin häst? är den verkligen så poppulär? vad tycker ni om den? :bump:

Sv: Bygelnosgrimman!!!vart tar alla vägen?

Det är en korrigeringsnosgrimma, behöver hästen en sådan så får man köpa den annars är det ju onödigt med tanke på att den ändå är rätt skarp.

Att den blir populär beror ju på försäljarens argument samt dess utseende, men som ryttare /ägare får man ta ansvar över och ta reda på VAD man monterar på hästen. Felanapssad utrustning kan skapa problem i ridningen, detta gäller även utrustning som hästen inte har behova av.

Senast ändrad:

lös problemet istället för att köpa en korrigeringsnosgrimma!

öhh okej nu var det ju inte så att jag har eller tänker köpa en till min häst eftersom jag VET att det skulle bli total katastrof med den på min redan känsliga häst. men det jag var intresserad av var utformningen. att den inte stör bettet och att den spänns på 2punkter och blir därför inte lika hårt på bara en punkt. plus att min häst har gäddhuvud och kan därför inte ha remont för den täpper till andningen. tyckte då denna verkade bra men enligt er så är den tydligen en korrigerings nosgrimma. det får ni förklara ytterligare....

men då kommer den frågan tillbaka, varför har den då blivit så poppulär? nån modegrej verkar det ju som. eftersom den sålt slut överallt.

Den finns på Hööks, jag har testat den men det var ju ingen skillnad. Det går ju mode i allt, den var ju populär för något år sen.

men snälla rara jag har ju svarat på precis samma fråga ställd av dej i den andra tråden som jag länkade till. Kopierar svaret från den tråden:

Det är en korrigeringsnosgrimma för att hindra hästen att skeva med käkarna. Den bör endast annvändas en kort korrigeringsperiord och jag tyckte hästen blev väldigt "stum" i munnen av den - så jag bytte (hade den i två veckor).
Jag tycker det är fel att det inte står i Hööks katalog och på deras hemsida att det är en korrigeringsnosgrimma.
Den har blivit väldigt popuöär på senaste åren. Riktig modepryl. Tyvärr används den av många som inte vet varför de använder den.
För många år sedan hade min kompis en som hon hittat i en "snoffsigare" hästbutik och den var i storhäststorlek så hon hade med hjälp av en kille som kunde sy läder fått den anpassad för isis. Så den har i alla fall funnits för stor häst med...

och ja det har blivit en modepryl.

/Malin

Vad händer om man fortsätter rida med bygelnosgrimman då?

Hej!
Jag har ridit min islandshäst på vanlig remontgrimma innan men tyckte inte det fungerade så bra. Jag köpte då en bygelnosgrimma och det fungerar utmärkt, jag har inte kännt att han blivit stum i munnen utan tvärt om. Men nu när jag läst här att det är en korrigeringsgrimma blir jag osäker på om det är så bra. Jag har ridit med den i över en månad nu. Vad händer om jag fortsätter?

Man hindrar ev naturliga rörelser från käken, sånt får förekomma då munnen måste vara levandes i ryttarens hand. Nosgrimman är avsedda för att korrigera onaturliga rörelser såsom tex ett skevande av käkarna, men ändå skall man inna kolla att orsaken inte är ett tandproblem och därför skevar hästen med käken. Då hjälper inga korrigeriingsvertyg i världen, eftersom grundproblemet finns kvar.

Boj skrev:
Man hindrar ev naturliga rörelser från käken, sånt får förekomma då munnen måste vara levandes i ryttarens hand. Nosgrimman är avsedda för att korrigera onaturliga rörelser såsom tex ett skevande av käkarna, men ändå skall man inna kolla att orsaken inte är ett tandproblem och därför skevar hästen med käken. Då hjälper inga korrigeriingsvertyg i världen, eftersom grundproblemet finns kvar.

Låter det inte hemskt att nosgrimman korrigerar t.ex. skevande av käkarna. Har man inte missat en poäng då? Även om hästen nu inte skulle ha tandproblem så är det väl någonting i ridningen som inte stämmer om hästen skevar med käkarna och man sätter på något för att örhindra det. Jag tror inte på att åtgärda symptom med sådana verktyg. Då är det en större bit i helheten som fattas...

Var försiktiga med vad ni sätter på hästarna. Modeprylar och ridning passar inte ihop på så vis...

//Poseidon

På tal om det, lovar att inte sno tråden.Anser du då att en sådan nosgrimma inte ska vara tillåten vid tävling?För egentligen så ska ju hästen vara så pass välriden att den klarar tävling utan en massa hjälpmedel.Jag tycker väldigt många, å oxå erfarna ryttare tävlar med denna nosgrimma, är det ngn slags genväg när man inte vill lösa det egentliga problemet? :smirk:

Jag har i alla fall en åsikt när jag ser en meriterad avelshingst tävlas med en korrigeringsnosgrimma. Då undrar jag ju.....

Jag menar det ja :smirk:
Antingen vet inte ryttaren om att det är en korrigeringsnosgrimma, eller så används den av ryttaren för att den ser ut på ett speciellt sätt å inte pga dess användningsområde eller så har hästen helt enkelt problem å det är ju inte så bra på avelshingstar nej...Inte bra på några hästar heller men speciellt inte när hästen kommit upp i en viss nivå.

Jag tycker den är onödig. Det är en ren korrektionsgrimma och men det förstår tyvärr inte alla... :( Ridsportburikerna informerar ju inte om att det är det heller, så alla tror att den är jättebra eftersom den inte ligger i närheten av bettet och att den är snygg. Den är till för att stoppa hästen att snedda och skeva i käkarna ...så jag tycker den är onödig. Om man inte har problem med sin häst förstås!

Gör den någon skada om man använder den även om hästen inte är sned i käkarna. (Då menar jag förstås så länge som den inte är för hårt spänd.)

Men det kan ju tyckas onödigt.Man rider ju inte en häst på graman om den inte behöver tex.(jaja kanske dåligt exempel men du fattar :smirk: )

Jag fattar, dock finns det ju en del som tycker den är snygg och den har ju en funktion som ingen annan nosgrimma än den engelska har, dvs rätt spänd så ligger den inte mot bettet. Det är svårt att få någon annan typ av nosgrimma att inte ligga emot bettet. Där ser jag en fördel för bygelnosgrimma. Vet en del hästar som går absolut bäst på en sådan, inte för att de är sneda i käken utan för att den inte trycker på bettet och en engelsk inte fungerar på dem.

Men då kan du ju lika gärna rida utan nosgrimma. Det är inget tvång att ha nosgrimma.

Boj skrev:
Det är en korrigeringsnosgrimma, behöver hästen en sådan så får man köpa den annars är det ju onödigt med tanke på att den ändå är rätt skarp.

Att den blir populär beror ju på försäljarens argument samt dess utseende, men som ryttare /ägare får man ta ansvar över och ta reda på VAD man monterar på hästen. Felanapssad utrustning kan skapa problem i ridningen, detta gäller även utrustning som hästen inte har behova av.

Det roliga är att just denna nosgrimma används flitigt i just hoppning och fälttävlan :crazy: Och jag har även en sådan både i hoppning och terrängen eftersom min häst är väldigt stark och inte fungerar på typ pelham el dyligt.

Jag hade inte den blekaste aning om att denna användes på isisar eller att den användes där som korrigering. :o

Vi använder den på hästar som pullar mkt.

Nosgrimma som vi har

Du menar då att det blivit en modepryl innom isisarna? För i hoppningen och ft har den varit flitigt använd i många år.

Kan den ha kommit därifrån då?

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025