Bygelnosgrimman!!!vart tar alla vägen?

Sv: Bygelnosgrimman!!!vart tar alla vägen?

Från början är det en portugisisk nosgrimma, nmnaet på den där minns jag inte nu. Sedemera tog tyskarna emot den med öppna armar, där kallas den bygelanhalter (tyskt u som jag inte kan skriva).

Just denna nosgrimma har funnits i Svergie ca 10 år bland islandshästar, från början var man tvungen att specialbeställa den då den inte serietillverkades utan endast på beställning. Nosgrimman användes som sagt till just korrigering, därför kanske den inte var så märkbar tidigare. Tex unga hästar kan skeva med käken under arbete, detta behöver inte vara varken ryttarfel eller några fysiska problem det kan helt enkelt vara en koncentrationsfråga. (Janne Schaffer ni vet). Men långvarig användning bidrar bla till att hästen kan bli smått okänslig i sin mun, orsaken är just att man hindrar hästen till att få göra de små sugande rörelserna och då blir den mindre mottaglig för en förhållning i handen.

Så har man en het häst, kan det bli riktigt otrevligt med tiden. Nu är det fråga om en modepryl, den ser häftig ut i folks ögon men de tänker inte på det här med orsak och verkan. :crazy:

Fast jag tycker iof att den har annan inverkan på min häst. Hon blir väldigt mjuk och fin på den och tar förhållningar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har ridit på den i ett år och det blir bara bättre.

I hopp/ft så har den nog används de senaste 20 åren och den fungerar bra på lite hetare hästar som inte klarar av skarpare bett. Dvs de blir hetare på skarpare betsling.

Min häst lägger inga käkar åt sidan.

Jag tycker att hon blir mer "rörlig" i munnen med denna nosgrimma. Fast nu spänner jag den inte speciellt hårt så jag "låser" inte hennes käkar.

Jag letade i många år efter en sådan nosgrimma innan jag hittade denna. Min var hiskeligt dyr :crazy: Och jag vet inte om jag tycker den är speciellt snygg heller för den delen utan jag använder den endast just pga att hon blir betydligt lättare i hoppningen/terrängen eftersom hon är rätt så tuff just där.

Nu rider jag iof inte på denna nosgrimma speciellt ofta, kanske 2ggr/veckan.

Jag tycker att hon blir mer "rörlig" i munnen med denna nosgrimma. Fast nu spänner jag den inte speciellt hårt så jag "låser" inte hennes käkar.

Nu behöver man inte spänna den särskilt hårt för att låsa käken, det ser den halvmåneformade skenan till att göra. Att du inte fått den effekt jag angav kan förmodligen bero på att du inte rider med den varje dag, nosgrimman är ett skarpt verktyg så varför skulle det behövas ett skarpt bett också.

De behöver en nosgrimma som inte ligger mot bettet. Den engelska fungerar inte eftersom den i princip inte är någon skillnad mot att rida utan. Därför används bygelnosgrimman som har alla de egenskaper som krävs för att hästarna ska trivas. Dessa hästar är lugnare med bygelnosgrimman än med någon annan nosgrimma. Tuggar bra osv.

Nä alltså jag skulle eller har inte provat att rida på skarpt bett med denna nosgrimma utan endast det bettet jag visade på bilden, dvs ett helt vanligt parerstängerbett.

Min nosgrimma har dessutom en hårdare del över nosen som är formbar efter hästens nosrygg. Den är ställbar och jag fattar det som att den då inte bara "låser" käkarna i sidled utan trycker på nosryggen om hästen inte tar en förhållning.

Hur låser den käkarna åt sidan föresten?? Min kan tugga helt utan problem med denna nosgrimma.

*lånar kanpp*

Ok en dum fråga. Hur korrigerar denna nosgrimman annorlunda gämfört med aachengrimman och pullargrimman?

Alla 3 nosgrimmorna har ju samma fästen i princip.

För den där bågen kan väll inget göra eftersom den ligger på den övre käkdelen som inte är rörlig?

Känner mig jätte kokko nu men jag fattar inte skilnaden...

Ja du, en bra fråga. Men jag har stoppat in handen i nosgrimman och när hästen gapar så trycker den på plattan på nosen. Dvs gapar för att komma undan inte för att gapa normalt.

Det trycker först över nosen eftersom hästen är större högre upp på huvudet, dvs den behöver inte gapa så mkt för att effekten på nosgrimman skall verka. (detta är lite klurigt att förklara)

Min är dessutom reglerbar på alla ställen.

Pullargrimman är det närmaste du kan komma i effekt men att denna är ett steg eller flera steg skarpare.

Min häst fungerar väldigt bra på den och är betydligt lugnare och mer stilla med huvudet (tar inte upp det så högt dvs innan hindrena vilket är problemet med henne) Det gör att jag kan rida med mkt mindre hjälper vilket gynnar både henne och mig.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025