Bussar och lokaltrafikkaos

Beror ju mycket på hur snöröjningen funkar. I Uppsala verkar allt funka skitdåligt. Här kommer bussarna i betydligt värre väder än vad som ställde till problem i Uppsala.
Nah, skulle säga att Solna är sämre än Uppsala. Folk undrar om de ens har snöröjning som målbild eller bara struntar i det.

I allmänhet brukar det vara snöröjt där jag bor ungefär, men i vinter har det varit lite sämre än tidigare.

Det är väl Carolinabacken som är så himla brant att det blir problem där, de försöker ha värmeslingor i den.
 
Senast ändrad:
Jag bor i Alperna, just hos oss kommer det inte sa ofta snö men när det gör det kommer det MKT pa en gang. Faktiskt aldrig varit med om ngr problem med bussarna, dom lägger pa snökedjor och kör.
Däremot brukar det bli kaos pa motorvägen när lastbilar fastnar pga daliga däck. Eller vid första snön när turister fortfarande kör med sommardäck.
 
Till den som undrade över varför snöröjningen pågick vid tretiden: det är för att det är minst annan trafik ute då så röjningen är enklast att genomföra. Sen ska självklart röjningen ske närhelst det behövs oavsett ändå (inom röjningsanbudet då) så klart.
 
Jag förstår inte riktigt vad förvåning och sånt skulle ha med det hela att göra?

Men efter att nu gå igenom min 18:e vinter som bussförare så ser jag flera orsaker. Utan värdering i ordningen:

1. Halkbekämpningen är inte tillräckligt.
2. Dagens bussar är sämre i halka, dom har inte tyngd på rätt ställe, mycket pga att det ska vara låggolv/lågentre. Titta allra högsta upp i norr, där går det inga låggolvare.
3. Med upphandlingar pressas priserna så pass mycket att bra däck prioriteras ner. Man kör på året-runt-däck för att det blir billigare.
4. Bussförare utbildas inte på samma sätt längre. Även där prioriteras pris. Man väljer också att utbilda folk som i många fall inte har en aning om hur svenskt vinterväglag funkar och eftersom priserna ska hållas nere så anställer företagen hellre dessa än folk som har erfarenhet.
5. Det är mer trafik idag än tidigare, oftast blir det problem när vi måste stanna i uppförsbacke och ju fler bilar, desto större risk. Vilket var ett av de stora grejerna i Stockholm i november förra året och även gör att storstäder drabbas hårdare än Norrland.
 
Till den som undrade över varför snöröjningen pågick vid tretiden: det är för att det är minst annan trafik ute då så röjningen är enklast att genomföra. Sen ska självklart röjningen ske närhelst det behövs oavsett ändå (inom röjningsanbudet då) så klart.

Folk blir irriterade av att snöröjningen sminkar trafiken på dagen och väcker dom på natten. Inte lätt att vara snöröjare idag!
 
Folk blir irriterade av att snöröjningen sminkar trafiken på dagen och väcker dom på natten. Inte lätt att vara snöröjare idag!
Nä precis! Jag har stått och hört på folk som gnällt över att TVÅ parkeringsrutor användes som snöupplag på den lokala icaparkeringen en vinter när det kom nästan en meter snö på en natt. Bortforsling av snön var inplanerad men snöröjningen var prioriterad att klara av innan bortforsling. Och handlaren var inte oroad över de två förlorade parkeringsplatserna.
 
Oftast till huvudmannen. I Uppsala torde det vara UL? I Stockholm är det i alla fall SL.

Ja okej, det kanske funkar så. Jag som är naiv tror jag. :) Tänkte också på en väderhändelse här kring nyår när det blev blixthalka och trafiken ställdes in en-två timmar tills det var sandat, mina medpassagerare funderade på taxi men jag tror inte att de hade en tanke på att bli ersatta för det. Men det är nog annorlunda när det bestäms att inte köra av väder-/säkerhetsskäl, kanske också olika på lokal- och länstrafik *spekulera utan koll*
 
Ja okej, det kanske funkar så. Jag som är naiv tror jag. :) Tänkte också på en väderhändelse här kring nyår när det blev blixthalka och trafiken ställdes in en-två timmar tills det var sandat, mina medpassagerare funderade på taxi men jag tror inte att de hade en tanke på att bli ersatta för det. Men det är nog annorlunda när det bestäms att inte köra av väder-/säkerhetsskäl, kanske också olika på lokal- och länstrafik *spekulera utan koll*

Det enda som är, är ju att man får ligga ute med pengarna. Alltså betala och begära tillbaka. Men när bussarna står pga väglaget så har jag svårt att tro att man inte skulle få tillbaka.
 
Det lilla jag sett av snöröjning i Uppsalaområdet är att det inte finns en tillräcklig maskinpark som är utrustad för snöröjning och att plogning görs på efektiva sätt. Det var ju för något år sedan personal och maskiner härifrån (Umeå) fick åka ned till den delen av landet för att bistå, och reaktionerna var att det dels inte fanns bra maskiner, dels att när det plogades så flyttades snön basically fram och tillbaka, väldigt ineffektivt.

I Umeå där det också snöade igår stannade inte trafiken. :D

Östersund stannade inte heller ;) :D
 
Finns det någon här som kan hjälpa mig att reda ut en grej gällande busstrafiken?

Som många av er nog märkte så vaknade vi upp till MASSOR med snö. Iallafall här i Uppsala. När jag skulle ta bussen ner på stan kring lunchtid så blev jag dels förvånad att det stor så extremt mycket folk vid hållplaten. Jag fick efter ca 15 min veta att bussarna inte kom upp i en backe pga snön. Alltså kunde ingen buss komma och plocka upp oss. Några tog taxi för att sen skicka in kvitton och få ersättning för det. För mig var det inget alternativ.

Jag stod kvar ca 30 min och väntade tillsammans med många andra men fick nog och traskade iväg till en hållplats där det går fler bussar och där det inte finns några backar. Klockan var alltså kring lunchtid och det var fortfarande oplogat på vissa ställen.

Men det jag alltid undrar över när det kommer ny snö är, varför slutar kollektivtrafiken att fungera? Det är för mig jättemärkligt att alla blir så förvånade och handikappade när det kommer snö. Vi bor ju ändå i sverige där vädret liksom är så här. Det borde ju alla känna till. Har man inte som busschaufför koll på vad det förväntas bli för väder? Hur gör dom som bor norr ut, ställs lokaltrafiken in helt och hållet?

Om jag jämför snöröjningen i Göteborg med den lilla landsort jag kommer ifrån så är det betydligt sämre här, och det är helt förståeligt.
I den ort jag kommer ifrån så fanns såvitt jag vet inga plogbilar alls, all snöröjning sköttes av bönder med plog på traktorn. De fick betalt per timme de plogade, så de var snabba på att ge sig ut och eftersom de hade god lokalkännedom så prioriterade de att ploga de viktigaste vägarna för att folk skulle ta sig till jobbet. Det fanns dessutom gott om bönder, så det gick hyfsat fort att få undan snön. Jag kan inte minnas att jag någonsin blev försenad på grund av snö.
I Göteborg är det ju företag som sköter plogandet, så där ska ju de anställda hinna ta sig till jobbet innan de kan ge sig ut. Dessutom finns det väl säkert ett begränsat antal plogbilar och personal för att det inte ska bli för dyrt, de kan ju inte använda plogbilarna och personalen till jordbruk resten av året som bönderna. Sen såklart, Göteborg är ju betydligt större än en liten landsort.
 
Hur gör dom som bor norr ut, ställs lokaltrafiken in helt och hållet?

Norröver, åtminstone där jag kommer från, så är snöiga vintrar en självklarhet och det lönar sig att ha många snöröjare även om de tidvis får stå standby. Dessutom finns det i regel fler och bättre ställen att dumpa snön på. I större städer längre ut landet är det inte ekonomiskt försvarbart att ha den beredskap som skulle krävas för optimal snöröjning och halkbekämpning, samt att det i tätorterna inte sällan är svårt att överhuvudtaget hitta någonstans att göra av snön.

Vad gäller fordonen i sig så är de förstås lite, förhoppningsvis, lite bättre anpassade och chaufförer som kör på vinterväglag fem månader per år blir förstås både bättre och tryggare i det än chaufförer som får några veckor på vinterväglag.

Men visst lämnar snöröjning och halkbekämpning - och en del framförare av diverse fordon - en del att önska även på en del orter norröver och visst står trafiken still, eller slirar sidledes ibland.

Kort sagt är det enormt svårt att jämföra snöröjning och halkbekämpning i en stor tätort i eller söder om Sthlm med en ort i säg Norrbotten.
 
Som jag har förstått det av min syster som jobbar på Trafikverket är det precis som @MissFideli säger att pressade priser och upphandlingar ger sämre kvalitet. Sedan måste man också beakta hur många som är beroende av lokaltrafiken. Tittar man på mindre orter norrut så är vintervädret sådant att befolkningen är mindre, är mer beredda på kraftigt snöfall och vägarna är lättare att plöja.

I Stockholm är det flera hundra tusen som är beroende av att lokaltrafiken, spår och bussar ska fungera. Man försöker prioritera de som inte har något annat sätt än bussar att ta sig fram - ett exempel är Tyresö och att många gator är smala och svåra att ploga. Kollar jag på Bollnäs tex så är det fantastiskt bra plogat här i centrum, men tja det är kanske sju eller åtta gator som ska plogas och inte så många bilar som står i vägen.

Jämför det med Stockholms innerstad och närförorterna. Ont om plats, oerfarna busschaufförer, pressade priser. Plus att det är ganska hopplöst att förutse snöröjningsbudgeten för året. Man höftar lite, tar till men kan inte budgetera för en riktigt snöig vinter, det är inte ekonomiskt försvarsbart. När man begär offerter är det inget företag som kommer att acceptera skillnaden i pris på att jobba dygnet runt i flera veckor med tre gånger så stor personalstyrka och kanske en vecka på hela vintern. Någon vinter när det inte var någon snö alls så var de ändå ute och röjde vid två på natten när det var kanske en eller två cm. :D Ibland går snöröjningsbudgeten med ett antal miljoner i underskott ibland blir det ett rejält överskott. Även för stora kommuner är det en osäker post.

Visst storstadskommunerna (och jag räknar in Uppsala) skulle kunna göra ett mycket bättre jobb med högre kvalitet. Men smakar det så kostar det. Större snöröjningsbudget, bättre utbildning av busschaufförerna, bättre bussar osv, kommer att kräva en mycket större del av intäkterna. Som därför måste antingen tas någon annanstans ifrån alt höja kommunalskatten.

Många pratar om 'feministisk' snöröjning men sanningen är att det går lättare och snabbare att ploga cykelbanorna än vägarna och att allmänheten, inte bara kvinnor och feminister, tar sig lättare fram med cykel när snön vräker ner.
 
Många pratar om 'feministisk' snöröjning men sanningen är att det går lättare och snabbare att ploga cykelbanorna än vägarna och att allmänheten, inte bara kvinnor och feminister, tar sig lättare fram med cykel när snön vräker ner.

Som en som bott de senaste tio åren i studentstäder har jag alltid tänkt att det är en självklarhet att prioritera cykelbanor eftersom det är så enormt många studenter som cyklar.
 
Finns det någon här som kan hjälpa mig att reda ut en grej gällande busstrafiken?

Som många av er nog märkte så vaknade vi upp till MASSOR med snö. Iallafall här i Uppsala. När jag skulle ta bussen ner på stan kring lunchtid så blev jag dels förvånad att det stor så extremt mycket folk vid hållplaten. Jag fick efter ca 15 min veta att bussarna inte kom upp i en backe pga snön. Alltså kunde ingen buss komma och plocka upp oss. Några tog taxi för att sen skicka in kvitton och få ersättning för det. För mig var det inget alternativ.

Jag stod kvar ca 30 min och väntade tillsammans med många andra men fick nog och traskade iväg till en hållplats där det går fler bussar och där det inte finns några backar. Klockan var alltså kring lunchtid och det var fortfarande oplogat på vissa ställen.

Men det jag alltid undrar över när det kommer ny snö är, varför slutar kollektivtrafiken att fungera? Det är för mig jättemärkligt att alla blir så förvånade och handikappade när det kommer snö. Vi bor ju ändå i sverige där vädret liksom är så här. Det borde ju alla känna till. Har man inte som busschaufför koll på vad det förväntas bli för väder? Hur gör dom som bor norr ut, ställs lokaltrafiken in helt och hållet?

Nej, märkte inte det. 22 grader, sol och linne samt shorts väntade i morse. Strax söder om Uppsala, på Playa de Fanabe...

Men suck, i sinom tid får jag ta itu med snön om den inte hinner försvinna på nån dag...
 
2. Dagens bussar är sämre i halka, dom har inte tyngd på rätt ställe, mycket pga att det ska vara låggolv/lågentre. Titta allra högsta upp i norr, där går det inga låggolvare.
När jag bodde nästan längst upp i norr fanns det låggolvsbussar inom tätorten. (Gällivare). Linjerna ute i glesbygden hade inte såna bussar däremot. Jag åkte en gång mellan Sunderbyn och Luleå tätort och det var lågt golv i den bussen.
Klart de har lågt golv och låg entré där uppe också, är många äldre/rörelsehindrade som har svårt att åka annars. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla.
 
När jag bodde nästan längst upp i norr fanns det låggolvsbussar inom tätorten. (Gällivare). Linjerna ute i glesbygden hade inte såna bussar däremot. Jag åkte en gång mellan Sunderbyn och Luleå tätort och det var lågt golv i den bussen.
Klart de har lågt golv och låg entré där uppe också, är många äldre/rörelsehindrade som har svårt att åka annars. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla.

När jag bodde i Umeå kunde stadsbussarna sänka sig så att insteget blev lågt, men de hade högre frigång när de körde. Här i Örebro är stadsbussarna konstant så där låga. Kan tänka mig att det är det Fideli syftade på.
 
När jag bodde nästan längst upp i norr fanns det låggolvsbussar inom tätorten. (Gällivare). Linjerna ute i glesbygden hade inte såna bussar däremot. Jag åkte en gång mellan Sunderbyn och Luleå tätort och det var lågt golv i den bussen.
Klart de har lågt golv och låg entré där uppe också, är många äldre/rörelsehindrade som har svårt att åka annars. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla.

På regiontrafiken antar jag att låggolv inte är lika vanligt? Tittar man på godsbussarna t.ex, så är dom inte låga. Busstrafiken ska vara tillgänglig för alla, ja. Men då ingår att dom har sämre komfort och sämre väghållning. Och ledbussar, har ni många sådana också? Det är ju annars de värsta i vinterväglag.
 

Liknande trådar

Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Senast: sthu
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 885
Senast: Lena_B
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp