Som jag har förstått det av min syster som jobbar på Trafikverket är det precis som
@MissFideli säger att pressade priser och upphandlingar ger sämre kvalitet. Sedan måste man också beakta hur många som är beroende av lokaltrafiken. Tittar man på mindre orter norrut så är vintervädret sådant att befolkningen är mindre, är mer beredda på kraftigt snöfall och vägarna är lättare att plöja.
I Stockholm är det flera hundra tusen som är beroende av att lokaltrafiken, spår och bussar ska fungera. Man försöker prioritera de som inte har något annat sätt än bussar att ta sig fram - ett exempel är Tyresö och att många gator är smala och svåra att ploga. Kollar jag på Bollnäs tex så är det fantastiskt bra plogat här i centrum, men tja det är kanske sju eller åtta gator som ska plogas och inte så många bilar som står i vägen.
Jämför det med Stockholms innerstad och närförorterna. Ont om plats, oerfarna busschaufförer, pressade priser. Plus att det är ganska hopplöst att förutse snöröjningsbudgeten för året. Man höftar lite, tar till men kan inte budgetera för en riktigt snöig vinter, det är inte ekonomiskt försvarsbart. När man begär offerter är det inget företag som kommer att acceptera skillnaden i pris på att jobba dygnet runt i flera veckor med tre gånger så stor personalstyrka och kanske en vecka på hela vintern. Någon vinter när det inte var någon snö alls så var de ändå ute och röjde vid två på natten när det var kanske en eller två cm.
Ibland går snöröjningsbudgeten med ett antal miljoner i underskott ibland blir det ett rejält överskott. Även för stora kommuner är det en osäker post.
Visst storstadskommunerna (och jag räknar in Uppsala) skulle kunna göra ett mycket bättre jobb med högre kvalitet. Men smakar det så kostar det. Större snöröjningsbudget, bättre utbildning av busschaufförerna, bättre bussar osv, kommer att kräva en mycket större del av intäkterna. Som därför måste antingen tas någon annanstans ifrån alt höja kommunalskatten.
Många pratar om 'feministisk' snöröjning men sanningen är att det går lättare och snabbare att ploga cykelbanorna än vägarna och att allmänheten, inte bara kvinnor och feminister, tar sig lättare fram med cykel när snön vräker ner.