12345

Trådstartare
Vad är det som gör att folk vill korsa sitt travarsto (varmblod) med tex en PRE-hingst? Vad vill man få fram med en sådan korsning, mer än kanske en snäll häst? Är det för att få fram en ridhäst med taskig galopp? Tvärtom händer ju aldrig, att någon med ett PRE/KWPN/SWB-sto skulle betäcka med en travarhingst? Eller har jag missat något?

Många korsningar kan ju bli bra, men vissa är ju verkligen totalt ogenomtänkta.

Brukar hingstägarna någon gång säga nej till något sto, eller säljer de till vem som helst?

Sv: Buskavel

Vet att folk i stallet har fått nej från hingstägare när de velat betäcka sina gamla travarston med SWB iaf...

Jag har tom tackat nej till ston av samma ras som hingsten.

Har inget emot korsningar specifikt men har ett stort problem med oplanerad avel och avel utan en vettig tanke bakom. Förstår inte varför många har så svårt att se ett och fem steg längre när det gäller att betäcka ston eller använda sin hingst i avel.

Däremot älskar jag avel och uppfödning, det är min passion :love:

Senast ändrad:

Tycker det är klokt att neka, även om jag förstår folks känslor när vill betäcka sina travarston med ridhästar, för att de "vill ha kvar en bit av stoet", oftast med motiveringen att de ändå ska behålla avkomman själv och att det räcker för dem, men som du säger man måste se steget längre.

Sen å andra sidan, utan experiment inom aveln hade vi inte haft det hästutbudet vi har idag. Selle Francais är ju ett exempel på hur travar-blodet gjort succé. Och ingen glömmer väl Jappeloup.

Jag tycker dock man måste rannsaka sig själv som sto-ägare, oavsett vad för häst man har, och oavsett om man satsar på korsningsavel eller renrasig. Är mitt sto verkligen bra nog? Helt ärligt? Om jag bortser från att jag älskar henne mest i världen och skulle vilja ha tusen likadana, finns det en marknad för sådana hästar? Vill andra ha sådana hästar?

Senast ändrad:

[QUOTESen å andra sidan, utan experiment inom aveln hade vi inte haft det hästutbudet vi har idag. Selle Francais är ju ett exempel på hur travar-blodet gjort succé. Och ingen glömmer väl Jappeloup.][/QUOTE]
Fast där handlade inte om experiment utan om kunnigt folk med stenhård koll på stammar på både sto och hingst och med ett enda mål att få fram en viss typ av avkomma. Vilket ligger mil från att jag vill betäcka mitt eget travsto. Det ju just det som är skillnaden mellan korsningsavel och buskavel, kunskapen om avel och målet med den.
Vill man för bättra något så behöver man ett antal individer med samma egenskaper för att man ska kunna säkerställa att egenskapen finns i avkomman. Stora stuterier som Selle har ju både kunskap och många individer. Dessutom har dom inte en romantisk syn på avkomman utan om den inte håller måttet tas den bort. Vilket inte den lilla buskavlare gör.
Tror inte det finns någon utanför Sele som vet hur många misslyckade avkommor det fanns innan Jappeloup kom heller.

Men vad andra vill ha är betydelselöst om man avlar till sig själv. Om man sen i alla fall behöver sälja lär ju inte det drabba någon annan än en själv i form av ekonomisk förlust.

Sen å andra sidan, utan experiment inom aveln hade vi inte haft det hästutbudet vi har idag. Selle Francais är ju ett exempel på hur travar-blodet gjort succé. Och ingen glömmer väl Jappeloup.

Jag säger inte att det ALLTID är fel att korsa ut och in, men i 99,9% av fallen. Det är stor skillnad för mig om tex en kunnig uppfödare gör en kalkylerad chansning med en välformulerad tanke bakom som denne kan redogöra för, eller om det är ett större projekt i syfte att utveckla eller rädda en ras osv. Till och med om det är en enstaka uppfödare som är ute efter en viss typ av häst som den sedan tar fram i något sammanhang (tex vissa korsningar inom distansen jag har sett, eller många ridponnys osv) Och inte allt handlar om att ta fram tävlingshästar, det finns andra "meriter" och egenskaper som kan vara lika viktiga.

Men det kallar jag inte buskavel. Dessutom finns det en hel del renrasig buskavel också och den är inte heller bra.

Men vad andra vill ha är betydelselöst om man avlar till sig själv. Om man sen i alla fall behöver sälja lär ju inte det drabba någon annan än en själv i form av ekonomisk förlust.

JO! Tyvärr drabbar det en hel del hästar som blir vandringspokaler, hamnar i fel händer, blir svartslaktade, sätts på slakttransport utomlands eller används i fortsatt buskavel där det produceras ännu fler hästar som ingen vill ha!

Så fort man börjar reproducera ett djur har man ett visst ansvar!

Vad är det som gör att folk vill korsa sitt travarsto (varmblod) med tex en PRE-hingst? Vad vill man få fram med en sådan korsning, mer än kanske en snäll häst? Är det för att få fram en ridhäst med taskig galopp? Tvärtom händer ju aldrig, att någon med ett PRE/KWPN/SWB-sto skulle betäcka med en travarhingst? Eller har jag missat något?

Många korsningar kan ju bli bra, men vissa är ju verkligen totalt ogenomtänkta.

Brukar hingstägarna någon gång säga nej till något sto, eller säljer de till vem som helst?

Here we go again!
Hur många trådar har det inte funnits under årens lopp om alla dessa oseriösa ägare av travarston som har mage att betäcka med en halvblods eller pre eller annan hingst. Och som ett svar på posten kommer alla dessa upprörda kommentarer från alla buke-experter.
pust pust

Ja och det där var ju verkligen ett vettig inlägg i diskussionen då.
Får man bara ha en åsikt om man tillhör en viss grupp här eller?

Som du själv sa, here we go again, pust pust :grin:

*KL*
Ska man börja hetsa upp sig är det bättre att läsa annonser på hästnet.
Dom där stoägare söker hingst: ful, dum, elak eller sjuk inget hinder, bara den är billig, och gärna rätt färg.

*KL*
Ska man börja hetsa upp sig är det bättre att läsa annonser på hästnet.
Dom där stoägare söker hingst: ful, dum, elak eller sjuk inget hinder, bara den är billig, och gärna rätt färg.
...eller hingst annonserna där det står "inte godkänd och utan stam, men söt och snäll" ;)

Det håller jag absolut med om, att man ska ta ansvar. Men jag kan inte se att just korsningsaveln skulle vara ett så stort problem. Det är väl snarare det enorma antal förbrukade travhästar som säljs för ett par tusen gång på gång. Det är kanske travfabrikerna som skulle sansa sig lite i sin avel istället om man nu vill undvika vandringspokaler.

Men man är ju i allra högsta grad medverkande i travfabriken/fabriken-av-oönskade-hästar-som-säljs-billigt-för-att-de-inte-står-upp-till-de-orealistiska-krav-som-sätts-på-dem om man buskavlar på sitt travarsto.

*kl*

Blev själv väldigt besviken när jag red förbi hagen med den snygga spanska hingsten och fick se märren som jag visste skulle komma i sommar för betäckning. Har alltid respekterat tjejen som äger hingsten och tog för givet att det handlade om genomtänkt avel med ett välstammat schysst sto. I hagen gick det en tjock, exteriört dålig kallblodstravarmärr... Förstår verkligen inte grejen med att låta hingsten betäcka ett sånt sto, vad får man som hingstägare ut av det?

Förstår verkligen inte grejen med att låta hingsten betäcka ett sånt sto, vad får man som hingstägare ut av det?

Nej men det är ju just det.

Trots att jag har en åsikt så dömer jag inte någon för vad dom gör. Gudars ska veta att jag själv har gjort mina misstag vad gäller avel. Om någon kan presentera en väl underbyggd avelsplan för mig -även om jag inte håller med om den -så fine. Jag skulle aldrig utnämna mig själv till den som har mest koll.

Men, dom flesta som "buskavlar" -för att nu använda det namnet -kan inte presentera någon väl underbyggd plan eller ordentlig tanke bakom det hela. Många som halvhjärtat försöker med att "mitt sto/hingst har bra exteriör" eller "är super i psyket" osv - har ingen koll. Och visst kan man bortse från blodslinjer om det finns annat som starkt överväger! Men hur ofta har "buskavlarna" något sådant att visa upp?

Jag känner en stolthet i att försöka "kvalitetssäkra" mina avkommor. Det innebär bland annat att betäcka ston som passar min hingst och att inte översvämma marknaden med hans avkommor. Jag har en hingst som passar alla mina (få) ston synnerligen bra på pappret och vad jag kan utläsa av hans och stonas (ev) tidigare avkommor. Nästa år blir första året med denna kombination så tiden får utvisa om jag har rätt.

Jag skulle hellre betäcka ett riktigt bra sto av annan ras än ett dåligt eller dåligt passande sto av samma ras. Men eftersom jag inte betäcker andra raser så går det ju bort ändå och det är ju bara ett beslut jag har tagit eftersom jag inte ser någon marknad för korsningshästar av den typen och att jag inte tror att sådana avkommor skulle bli lika bra eller bättre än hingsten (= ingen bra reklam för hingsten och hans avkommor som jag vill hitta bra och rätt hem till). Och det är ett av mina mål med varje betäckning, att få en lika bra eller bättre häst. Oavsett vad den är tänkt till.

Självklart kan travfabrikena lugna sig lite, men det finns väldigt många travarkorsningar också som någon har avlat fram för att de tycker att de har så fint sto och självklart ska de ha kvar fölet själv... sedan händer något och dessa unghästar säljes sedan billigt eller skänkes bort.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att ha en plan för sin avel, VAD exakt vill man ha fram för häst när man betäcker (om vi nu ska diskutera travarkorsningar) sin travarmärr med tex PRE? Vad ska travarblodet tillföra PRE ridmässigt?

Planerad korsningsavel kan ju bli riktigt fina hästar, många korsningsponnyer är ju tex i topp inom många grenar.

Senast ändrad:

Men säg att man har ett sto som man tagit upp till svår dressyr eller svår hoppning med gott resultat, men som har okänd stam.

Man betäcker med godkänd hingst. Är detta också buskavel?

Nyfiken! :bump:

eller den senaste annonsen jag läste "Bra papper och stamtavla. Tanken nu är att jag ska kastrera honom till våren. För att han blir tokig när man tränar honom bland andra hästar, ston.,, Frågan är om någon är intresserad av honom för längre fram. För att han ska tappas för infrysning så finns det till er som vill ha det inseminerat"

Undrar jag också, jag som betäcker min bastard (;)) som gått Lag SM i dressyr, kvalad till SM, placerad
nationellt och som hoppar banor på 120, enstaka hinder kombinationer på 130, med 88788 på utställning.
Ponny då såklart utan härstamning.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat