Busig ponny attackerar hunden!!!

Sv: Busig ponny attackerar hunden!!!

Kan inte nån annan "ickegravid" person lära ponnyn att hunden är ok och inte får jagas!? Du har kanske en hästvan kompis eller släkting som du litar på.
Det känns ju lite taskigt att binda hunden för att ponnyn är lite knasig.
Skötte en fin hingst ett tag, han jagade kaniner... med ryttare på ryggen. :D

På vilket sätt tycker du jag ska lära ponnyn att inte jaga hunden då?

Kaniner från hästryggen lät ju inte så praktiskt :D

Fjordingen som vi har är också oplitlig med hundar-han kan sparka dem, om hunden står inom "räckhåll",vänder hästen,sig eller huvudet lite, just så pass att han ser vart hunden är och så mottar han.
Springer hunden i hagen, springer hästen direkt mot med öronen bakåt.

Min hund lärde sig att hålla sig undan. :D Hästar verkar tycka att det är otroligt skojj med hundjakt. Hos oss var det unghästarna som var på mest så till slut satte jag hunden på plats och lät dem komma och hälsa.

Hunden var inte förtjust kan jag säga. :D Han skakade och krälade iväg

Det visade sig att de var hemskt nyfikna. De puffade, luktade läääääänge (länge!) och smakade lite. De verkade inte kunna få nog av honom. Jag vet inte varför faktiskt.

Efter det lugnade de sig lite. Sen kallade jag också in hunden när de ville sätta igång och jaga honom varpå de kom i riktning mot mig efter hunden så att jag kunde markera att detta inte var ok.

Ja jag får nog köra på den modellen, att ha hunden fot eller åtminstone så pass nära att hon kan komma till mej om ponnyn blir sugen. Oftast sticker hon ut ur hagen, men hon blir sketarädd var gång. Och jag också, såklart.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 853
Senast: mackan
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama