busig? bångstyrig? Dominant? Vad har hänt!?

Z

zillax89

Jag vet inte vad som har hänt men sen jag började tömköra min lilla två åriga welsh mountain har hon blivit betydligt jobbigare att handskas med. Hon nafsar, studsar runt, allmänt grinig. Känns som om hon försöker ta över men vad skall jag göra? När jag säger ifrån så verkar hon bli jätterädd och håller sig på avstånd men så gör ju de ranghöga hästarna i hagen också, varför ska jag göra annorlunda? Men hon skyggar inte eller så, utan sen när jag sagt ifrån får jag ju komma fram och jag använde aldrig fysiskt våld, räcker med att jag tjoar till och visar tänderna, stampar med foten eller vad som helst. Men känns som om jag skrämmer henne? kanske bara jag som inbillar mej, hon verkar ju inte rädd för mej för fem öre efter att jag sagt ifrån, hon vet ju att jag inte slår henne.
Fast idag skyggade hon för tömkörningsgjorden, så då lekte vi lite med den och gjorde lite "friendly game" Men sen när den låg på så hade hon öronen spetsade framåt och ville iväg (hon har älskat att bli tömkörd ända sen hon kom på hur man gjorde) och hon var jättelyhörd (tömkör i grimma) bara att hon drog ner huvudet ett antal ggr för att äta gräs och då bad jag henne backa men jag känner mej så taskig och det känns som om jag gör fel. Så när jag tyckte att det gick som bäst avslutade jag och tog en tur i skogen men det slutade med att jag fick hålla ett fast tag i hennes grimma och brottas med henne på vägen hem.
Några tips? jag vill ju att hon och jag skall vara kompisar och vissa stunder känns det som det, som i början när vi tömkörde, kändes som om vi var bästa polare och hon visste vad jag bad om och gjorde det också men sen när hon börjar bråka vet jag inte vad jag skall göra. Måste ju finnas någon anledning till att hon gör det.
Hon kanske bara har kommit in i en busperiod? Hon är ju trots allt bara 2 och ett halvt år gammal och har aldrig betett sig såhär så hon kanske tar igen allt nu. Sen det där med nafsandet kanske beror på att det kliar i tänderna eller vad som helst, idag snodde hon mina nycklar och tyckte att hon var duktigast i världen. Hon är ju väldigt intelligent - det har vi fattat - kanske jag inte stimulerar henne tillräckligt? Eller så ogillar hon att jag börjat ställa lite krav på henne?
Här om dagen bråkade hon till och med me hovslagaren !?`Har hon aldrig gjort tidigare ! Dom brukar ju vara bästisar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: busig? bångstyrig? Dominant? Vad har hänt!?

Det jag tror är det viktiga är att du håller på dina regler, fast kanske försöka att dämpa dig lite. Din häst verkar väldigt känslig, vilket kan vara otroligt positivt, men ibland gör det de lite svårt åxå.

Vissa hästar reagerar inte när man står och studsar framför dem, medan endel reagerar bara man tittar på dem. Det där är otroligt indiviudellt, och kan ändra sig med tiden åxå.

Fortsätt lek med din häst, och gör träningen till lek. När hon gör rätt, mycket beröm och tankepaus, när hon gör fel; rätta till lugnt och gå vidare.

Lycka till!
 
Sv: busig? bångstyrig? Dominant? Vad har hänt!?

Okey, jo hon har alltid varit extremt känslig men jag har gillat det då hon alltid varit så himla lyhörd och lätt att handskas med (om man inte rört sig en sekund för fort) Okey, så jag skall bara fortsätta rätta till lugnt och stilla? Igår lekte jag och geten med henne och det tyckte hon var jättekul och hon kommer ju alltid fram när man skall hämta henne i hagen osv så jag hoppas att hon inte tycker illa om mej bara för att jag är knäpp och int vet hur jag skall göra ibland.
Hon skall få stå några dar nu över nyårs dagarna så kör jag igång nästa vecka, berättar hu rdet går då, kanske till och med får med de på film, då kan ni ju kommentera
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 594
Senast: tott
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp