Busan har ställt till det...igen

shady

Trådstartare
Nu har Busan grusat våra planer ännu än gång, fast denna gång är det på frivillig basis från mig och Mathias.

Efter några små problem som Mathias inte lyckats lösa med henne fick vi ett erbjudande som vi absolut inte kunde tacka nej till.

I och med detta erbjudande så kommer inte Shady att betäckas nästa år. Troligen inte året efter heller.

Erbjudandet var att vi blev erbjudna GRATIS (om än att pengarna inte är några problem) utbildning upp till LA/LA av henne.

Har en kompis som jag litar på till 100% och vet verkligen vad hon går för och vad hon kan, går en Ridledar utbildning som sedan skall ta henne till Hippologen på Strömsholm, behövde en unghäst att utbilda under sina 2 år i Skara.

Där trillade Busan in på ett bananskal. Låter ju kanon och Mathias var jätte nöjd. Kanske var jag inte lika nöjd med att Shady då inte skall betäckas, utan gå som läromästare till Mathias under tiden.

Är det fler än jag nu då som fått sina betäckningsplaner grusade för nästa år av olika anledningar?

Sv: Busan har ställt till det...igen

Jag fattade inte riktigt vem som skulle åka till Strömsholm och/eller Skara....Busan eller Shady ?

Nåja, om det är Busan så kan väl Shady vara kvar hemma och betäckas OCH vara läromästare åt Mathias ? Fast det är klart då får han ingen att rida på den bästa tidn av året..... eftersom hon då går med föl.

Struliga jag när jag skall skriva :crazy: Busan skall till Skara till en tjej som går utbildning där, som senare tar henne till Hippologen på Strömsholm. Shady skulle betäckas nästa år, men blir inte så nu när Mathias skall ha henne som läromästare under tiden.

Kommer ju att ha med Shady på Mathias lektioner så det blir svårt med föl då.

Låter ju kanon! Grattis! Förstår att du kommer sakna fölen under ett par år, men det löser sig nog. Ni får väl komma hit och få ert lystmäte under tiden!

Tack det låter bra, men jag har ju betäcningsrätt på ett av Shadys föl, så det kanske blir hon som betäcks istället.

Mathias tycker också det är bra, men samtidigt inte. Blir ju så långt bort och så länge, men nu får han koncentrera sig på shady istället.

För Mathias del borde det ju vara en bättre lösning att få en äldre häst att lära sig rida på, istf en busig unghäst. Och samtidigt får Busan en rejäl grundutbildning. Kul om du kan betäcka ett av Shadys föl, är hon i lagom ålder nästa eller nästnästa år?

När Busan kommer tillbaka kanske hon och Mathias dessutom matchar varandra ännu bättre?

Jo tanken är ju att dom skall passa varandra bättre när hon kommer hem och Mathias fått mer kött på benen.

Ang betäckningen så är Maggie (Briar) 3 nästa år, så det skulle ju passa kanon efter 3 års testet.

Tja, mina planer börjar grusas...

Jag äger ju inte hästen som jag tänkte betäcka, jag avlastar ägarinnan genom att vara 1/2 fodervärd. Det var iofs hennes förslag att ta ett föl, men jag hade redan innan tänkt fråga :angel:

Nu äger hon 3 hästar och har inte råd och tid med alla, så funderingarna går att hon ev ska sälja min foderhäst. MEN om jag vill kan jag ta henne fullt ut, och det är inte ekonomiskt möjligt förrän till våren, då det är betäckningsdags. (är mammaledig) och måste då i samma veva flytta henne till ett annat stall. Dessutom planerar vi att flytta från vårt hus och bygga nytt, och hur billigt är det? Det enda som är bra i hästväg då är att då kan jag ha hästen i princip hemma då det finns många stall i närheten. (ev om ekonomin tillåter, bygga stall på tomten)

Så jag tror att jag åtminstone får flytta fram fölplanerna till nästa år, om jag har henne då, för det värsta scenariot är att hon är såld *buhuuuuu* :(

En annan fråga är hur katten man får ihop hästägeri och små barn? fler småbarnsföräldrar här? Hur gör ni för att få tiden att räcka till?? :confused:

Låter jobbigt, är ju svårt när man fäst sig vid hästen. Mina barn är ju direkt inte små, Mathias som är yngst och lycklig ägare till Busan är 12,5 år, sedan har jag en till grabb på 14,5.

Med förståelse från sin gubbe och släckt, så brukar det fungera alldeles utmärkt.

Vilken kanonchans för Busan!

Finns ingen möjlighet att låna en annan häst till Mattias under tiden så du kan betäcka Shady som du planerat?

Jo det skulle det kanske gå att göra, men då har vi problemet med att jag MÅSTE bli av med Lilleman, HOST, HOST KNYTTET. :angel:

Vist är det en kanon chans, både för Busan och Mathias. Lovar att hålla er uppdaterade med både foto och rapoorter hur det går.

:rofl:
Då får du allt ta min gula toka i inbyte...det vore väl kul för Mathias...! :D :angel:
Men jag är väldigt sugen! :love:

Gör det. Ska bli kul att följa henne. :)

Jag vet ju iofs inte hur Shady är men jag tänkte att om han verkligen vill satsa på ridningen så var det en idé. Det var det där med självskrivande datorer :angel:

Shady är jätte bra att rida, förutom att hon vill FÖR mkt ibland, blir då 1 meret kort och 2 meter hög, sedan studsar hon som en studdsboll. Det är såå jobbigt tycker hon fast att det är hon som trycker ihop sig så. Grand Prix dressyr skall det anser hon

Ikväll hade Mathias med sig Busan på sin ordinarie lektion. Gick så himla bra och folk tyckte hon var så fin. Fick jätte bra kritik på henne, bla, en häst i uppförsbacke, rör sig bra lätt och fin, men framförallt jätte fint skött häst i bra hull. Visst är det kul när man får höra sådant.

Pratade också med tjejen som skall ha henne ikväll och hon bara längtar så det kliar i fingrarna till hon kommer och att hon får börja jobba och rida henne. Kommer att bli kanon det här, det känns så.

Ok men han vill inte tävla eller? Jag har fått för mig att Shady är T-märkt men det kanske hon inte är?

Jag tror också det blir kanon - tänk om alla fick en sån chans med sina unghästar. Hon kan få låna min treåriga shettishingst om hon vill ha med sig honom på utbildningen, jättelovande häst dressyrhäst :D :rofl:

Jo hon är triangelmärkt, men om det funkar med ridningen så har dom lovat att han kan skutta runt någon 30 eller 50 cm bana med henne. Men det är endast om det funkar med hennes ben. Hon klarar ju ridning och hoppning till en viss del, men när hon börjar kämpa för mkt, det är ju då det onda kommer. Så det gäller att ta det riktigt lungt och få henne att tro att hon jobbar mer än hon gör.

Han kommer att tävla ridskole hästarna också.

shady skrev:
Shady är jätte bra att rida, förutom att hon vill FÖR mkt ibland, blir då 1 meret kort och 2 meter hög, sedan studsar hon som en studdsboll. Det är såå jobbigt tycker hon fast att det är hon som trycker ihop sig så. Grand Prix dressyr skall det anser hon

Haha låter precis som min Jilly det! :) Studsa fram a'la Grand Prix-häst i ökad trav eller stå still och trampa i närapå piaff det är vad hon sysslar med när hon blir överambitiös.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka