Busan har ställt till det...igen

Sv: Busan har ställt till det...igen

Jo nog var det likhet alltid. Sedan skall man inte tala om galopp arbetet. Kort och hög, med andra ord JÄTTE jobbigt, då blir hon en studsboll. Försök att sitta där och jobba. Inte alls lätt. Sedan när det blir alltför jobbigt kommer det en super bock så man sitter i trädtopparna.

Nu är allt packat, transporten kopplad, bara hästen som skall på. Sedan bär det iväg till Skara. 07.00 i morgon åker lilla skruttan för sin utbildning.

Mathias red lektion på henne i Fredags, och det gick jätte bra. Idag skulle han inte rida innan vi åkte till stallet, men när han väl kom dit ångrade han sig. Helt klart hade han inte ridkläder på sig utan fick låna av stallägaren.

Han red och allt gick perfekt. Konstigt när hon skall åka så funkar allt. Hoppas bara resan går bra nu och att vädret blir bra.

Kul för Mathias att det gick bra innan hon åker.

Hoppas vi får små rapporter hur det går för henne. :)

Ska hålla tummarna för att resan går bra. Hoppas inte Mathias blir för ledsen nu när Busan åker. Kul att ridningen gick bra! Då har ni ju fina minnen att tänka på tills ni får hem henne igen.

Erbjudandet var att vi blev erbjudna GRATIS (om än att pengarna inte är några problem) utbildning upp till LA/LA av henne.

Konstigt..här var det en som ringde på Huttan som skulle gå samma skola som skulle köpa häst,men som behövde en häst som redan var utbildad LA/LA för sin utbildning....hm hur går det ihop?

Är det olika utbildningsnivå på hästarna beroende på vilken utbildning det gäller i Skara?

Men annars låter det ju toppen-precis vad du behöver. :D ;)

När det gäller Shady går min första tanke till...tänk om hon blir halt igen vid kontinuerlig ridning och du blir ståendes med henne en hel vinter utan att hon är dräktig?Kan du inte betäcka henne och ändå ha henne igång och varva med ridskolans hästar? ;)

Jo han var så nöjd med ridningen både på lektionen och igår.

Är nu hemkommen. Phhu vilken resa. Ta aldrig med er barn som kartläsrae. Det funkar inte. Körde fel 3 ggr. Första gången var vi på väg till Halmstad, sedan var vi på väg till Göteborg och sista gången Lidköping.

Tur att Busan var lugn och snäll i transporten. Men, men, vi kom fram till slut. Står i ett travstall med jätte gulliga ägare som blev stört kära i henne. Tyckte att det var en rejäl och mkt välväxt häst för att bara vara 3.5 år.

Eva (tjejen som skall ha henne) var överlycklig, hon såg henne senast som 1.5 åring. Tyckte det hade hänt väldigt mkt under denna tid. Mkt muskler och en otrolig nacke sa hon. Jätte kul att höra.

Nu har hon en hag kompis (valck) efter Robin Z. Dom är jätte buss redan, äter hö ur samma hög och tom ur munnen på varandra. Ihopsläppningen gick kanon. Dom nosade på varandra, Busan gick iväg och han efter. Försökte nosa henne i rumpan, men se det fick han inte en lättare studs med rumpan satte honom på plats. Sedan har det varit lungt hela dagen.

Mathias var ganska ledsen precis när vi släppt ihop dom, stod och kelade och pussade på henne, men det gick över sedan. Han var ju självklart jätte nyfiken nu när jag ringde Eva för att tala om att vi kommit hem. Men en lugnande rapoort från Eva om ovanstående lugnade honom, så nu är han på väg i säng. Mkt trötta barn har jag ikväll. Körde upp dom redan 05.30 i morse. Inte heller har dom sovit något i bilen.

Nu kommer hon bara att få gå i hagen några dagar och vila, sedan kommer Eva att börja med henne. Känns så himla bra detta.

Mathias fotade en del där idag, skall försöka lägga upp några bilder i morgon, nu orkar jag inte.

crazy skrev:
Konstigt..här var det en som ringde på Huttan som skulle gå samma skola som skulle köpa häst,men som behövde en häst som redan var utbildad LA/LA för sin utbildning....hm hur går det ihop? Inte en aning faktiskt, kan ju vara olika utbildningar.

Är det olika utbildningsnivå på hästarna beroende på vilken utbildning det gäller i Skara? Kan vara så.

Men annars låter det ju toppen-precis vad du behöver. :D ;) Ja, någon gång skall väl oturen vända till tur.

När det gäller Shady går min första tanke till...tänk om hon blir halt igen vid kontinuerlig ridning och du blir ståendes med henne en hel vinter utan att hon är dräktig?Kan du inte betäcka henne och ändå ha henne igång och varva med ridskolans hästar? ;)
Nej, det blir ingen betäckning, har ju henne ändå tom denna vinter. Benet håller om man inte jobbar henne för hårt och trycker ihop henne för mkt. Inget Mathias kan med henne ännu så länge. Angående betäckningen, så kanske vi tar oss en funderare nästa år. Eller så blir det Maggie. Inget bestämt ännu.

Ni får ursäkta alla stavfel, är så himla trött. Borde gå och lägga mig istället för att sitta här. Men jag bara måste få berätta för er. Är så skönt med all stöttning man får av er.

Klart du får stöttning! Kul med en rapport och skönt att allt gick så bra, trots felkörningar. Å inte ska du bestämma om betäckningar redan nu, du har ju god tid på dig över vintern att fundera.

Nej, det blir ingen betäckning, har ju henne ändå tom denna vinter. Benet håller om man inte jobbar henne för hårt och trycker ihop henne för mkt. Inget Mathias kan med henne ännu så länge. Angående betäckningen, så kanske vi tar oss en funderare nästa år. Eller så blir det Maggie. Inget bestämt ännu.

Nu hängde jag inte med riktigt?

Att hon är tom i år vet jag ju och att det är för sent på säsongen nu också.Naturligtvis menade jag till våren/sommaren. :)

Så visst kan han rida i vinter...det var mer nästa säsong jag funderade på.Dels även med tanke på att Shady börjar bli till åren och att du ännu inte fått den önskade "Shady-kopian" ännu.Fast å andra sidan kanske Maggie kunde ge den där avkomman du alltid önskat dej.... ;)

Håller hon så är det ju inga problem med ridningen... ;)

Jag tycker det blev en toppenlösning för alla parter! Lite mera rutin för Busan, samtidigt som Mathias hinner utvecklas ännu mer på sitt håll också. :) ;)

Visst är det som du säger. Men det återstår att se nu över vintern hur det går med benen på henne. Märker jag minsta lilla hälta m.m. så lägger vi ner projektet direkt.

Annars har jag ju faktiskt Busan som kan ta över rollen efter Shady sedan. Efter det som hon visat prov på mer och mer nu den senaste tiden, så har jag mina aningar om att jag troligen inte valde fel häst att behålla.

Annars har jag ju faktiskt Busan som kan ta över rollen efter Shady sedan

Ja det förstås ;) ...jag bara tänkte mer på Mathias intresse för att tävla...

Jo men det skall han göra också. Tävlar ju ridskolans hästar samt om det funkar så skall han lulla runt några blåbärsklasser och kanske en och annan klubb klass med Shady.

shady skrev:
Jo men det skall han göra också. Tävlar ju ridskolans hästar samt om det funkar så skall han lulla runt några blåbärsklasser och kanske en och annan klubb klass med Shady.

Men hur är det egentligen, får man över huvud taget tävla T-märkt häst? Har nämligen hört att man inte får det längre.

Francess skrev:
Men hur är det egentligen, får man över huvud taget tävla T-märkt häst? Har nämligen hört att man inte får det längre.

Vågar inte lova till 100% men jag är rätt säker på att du får tävla t-märkta hästar på klubbnivå, förr fick de ju även vara med på lokal nivå men det tog de bort för ett gäng år sen

Helt riktigt, på klubbnivå får man men inte högre. Fast den klubben man tävlar för måste ge sitt godkännande först.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka