Bur till kombi

hjarterdam

Trådstartare
Jag tänkte vända mig till er kloka bukare.
Har nu börjat kika på bil och det kommer bli en kombi för att få plats med bestarna ;) Tänkte höra med er vad ni har för burar i era kombibilar?
Jag tänkte skaffa en med flyttbar mellanvägg då den stora behöver mer plats än den lilla. Det är ju stor skillnad på priserna mellan burar, hur tänker ni?

Tacksam för tips :laugh:

Sv: Bur till kombi

Har en Mim variocage XXL i en Volvo V70. Köpte den för att den är krocktestad och godkänd samt att den går att flytta mellan den äldre och den nyare Volvon. Hundarna åker säkrast i en bur då jag flera gånger läst om hundar som flugit ur bilarna när rutorna har gått sönder på bilen vid krock.

Jag försökte få in en Mim (pga att den är krocktestad) men det saknades typ en halv centimeter för att den skulle få plats, mycket retligt!
Det blev en dubbelbur från Robust och jag är nöjd :) .
Mellanväggen skall egentligen skruvas fast vilket är lätt gjort men man kan även sätta fast den lite hur som helst med tex spänn- eller buntband.
När jag köpte buren hade jag en stor och en liten hund så jag hade mellanväggen på ungefär 2/3, dessutom lutade jag den lite eftersom den lilla hunden inte behövde ytan i övre delen av buren.
Att det blev just en Robust berodde mycket på att de hade till min bilmodell och att en kompis har därifrån och är nöjd.

Jag hade tidigare en från Primek, fördelen med den var att den var hopfällbar, den gick att skruva isär även om det var rätt meckigt. Den rostade dock ganska snabbt.

Jag har också en bur från Robust... hade gärna haft en MIM men de funkar inte alls till våra bilar. Robust kan man välja hur fördelningen av yta ska vara, inga problem. Jag är nöjd med buren, den är gedigen och det är inga vassa kanter någonstans, skramlar gör den inte heller.

Jag har en MIM-bur i min bil. Supernöjd är jag, efter att den stackars butiken som sålde den fått göra vissa justeringar ;) Jag är extremt ljudkänslig, så de fick täta buren lite för att få bort skramlet som uppkommer när man kör på skogsvägar..

Jag gillar inte att dom är helt "instängda" eller vad man ska säga. Borde ju bli kolsvart för dom på kvällen/vintern. Vill ha ljus genomsläpp :) Har inte råd med MIM buren som det är nu..

FÅÅR man fråga lite fort? Jag har en Volvo v40 av äldre modell-vill ha galler- hjälp hur bör jag mäta för att få tag i rätt grindmått??? Förlåt för att jag stal tråden! :O

Jag har ett mim lastgaller och jeppegrindar. I och med att jag har liten bil så passade det bäst (Mitsubishi asx, liten suv)
Har 2 labbar. Men eftersom den gamle är lite "Sture stelben" så har vi ingen mellanvägg. Den lilla kurar ihop i ett av hörnen och han fläker ut sej:D

Det skramlar inte och hundarna kan utnyttja hela ytan. Egentligen gillar jag bur bäst. Hade måttbeställd dubbelbur till förra bilen men den fick inte plats:mad: så då fick det bli denna lösningen!

Anledningen till att jag vill ha mellanvägg är ifall man krockar eller panikbromas.. Vill inte att min lilla kille ska krossas under vikten av den stora. :crazy: Ska kika!

Jag vill egentligen ha mellanvägg också, men den gamle mannen blir så stel när han får ligga för trångt. Mellanvägg ska sättas i när han inte finns längre.

Ni som har MIMburar. Vad har ni för storlekar på era burar och vad har ni för hundar i dom?
Funderar ev. på att köpa med ev. men vet inte om jag ska ta XL eller XXL? (Dubbelbur)
Har en corgi och en LAbbe/rottis/bc blandras.

Jag har mina schäferkillar i en mim dubbelbur XXL i en xc70. Jag har haft två mim burar innan den vi har nu och har alltid varit nöjd med dom. Just nu kör jag utan mellanväggen så att hundarna kan ligga på bredden i buren istället och således får mest plats.

Det finns folk som specialbygger hundburar också, man får göra upp med sig själv först vad man prioriterar i sitt burköp och sen bestämma sig vad man vill ha.

Bild på hur det såg ut med den förra bilen (mellanväggen i):

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/?action=view&current=DSC_2164.jpg

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/?action=view&current=DSC_2163.jpg

Jag har en MIM variocage men tror dock inte att den mellanväggen går att ställa i sidled..

Vi har dubbelbur XL eller XXL (jag minns inte riktigt..) i en V70. Vi har en Rhodesian Ridgeback och en Australian Shepherd.

Senast ändrad:

Jag gillar alu-flex burar. Lätta (aluminium) och smidiga och så har den höga kanter så smutsen stannar kvar i buren.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 370
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka