Bullterrier

gulkiwi

Trådstartare
Är det någon här som har eller har haft någon bullterrier?

Jag är väldigt nyfiken på rasen, har totalt fastnat för utseendet sedan några år tillbaka men har tyvärr inte stött på någon sådan hund mer än på håll. :)

Hur är rasen? Några sjukdomar som är vanliga? Vanlig storlek eller miniatyr?

Sv: Bullterrier

jag och min kille var helt inställda på att vi skulle ha en bullterrier, tills vi träffade en och min kille blev knall-allergisk så fort han kom i närheten...
min erfarenhet är två rätt ytliga möten, men jag upplever de två hundarna som rikiga pajasar, konstant något hyss på gång, och något av pansarvagnar, som när de bestämt sig för någonting inte går att rubba. efter att ha landat med en helt annan ras, både till storlek, utseende och sätt, har jag insett att vi absolut inte hade varit lämpliga ägare till en bullterrier, men man kan ju alltid drömma :)

Jag älskar bullarna:love:
Häftigare hund får man leta efter! Dock har jag insett att det definitivt inte är en ras för mig som vill ha en följsam lättlärd hund;)
Som föregående sa är det en clown med pansarutrustning!
Envis som synden men ger i motgäld en massa skratt till dess ägare.

Var och såg en hel kull med bullar göra MH för några år sedan. Har aldrig haft så ROLIGT på ett MH tidigare eller senare:D
De hade absolut inga som helst rädslor och skulle bara leka leka leka! Sedan drog man några extra glädjefnatt varv i skogen "bara för att":D

Dock dras de med en del hälsoproblem. Jag är inte så insatt i exakt vad för problem de har mer än att hudsjukdomar och dövhet är relativt vanligt på framförallt de vita. Jag vet att det är mera men då rasen aldrig varit aktuell för mig så har jag inte kollat upp det mer noggrant men skulle definitivt råda dig som är intresserad att göra det.
Besök rasklubbens hemsida är ett tips.

Åh! Just det. En uppfödare sa en gång till mig att om man ska skaffa en bulle bör man ej ha dåliga knän... De har en förmåga att springa rakt in i folk och fä;):D

Den enda erfarenheten jag har är en annan matte som hade sin bulle på samma hunddagis som jag. När den hunden skulle hämtas så var enda sättet att få den att röra sig ut från dagiset att hålla en köttbulle 20 cm framför nosen på den.
"Så här är livet med en bullterrier!" sa matten när jag stirrade (oartigt).

:D

Vill den inte så vill den inte, och då är den tung att flytta på.

Jag har varit extramatte åt en bulle, så jag har en del erfarenhet av rasen. Om man söker charm så är de ganska oöverträffade. Väldigt roliga hundar är de, men envisa till förbannelse. Tänk dig typ en katt i pansarvagnsformat :p Om du inte har ett enormt mått tålamod och humor ska du inte ens tänka tanken att skaffa en bullterrier. Vovvan som jag brukade passa hatade t.ex. att gå på promenad i stan. Tänk dig själv att släpa en 40 kg hund runt kvarteret flera gånger om dagen. Och då menar jag släpa. Hittade hon en matbit på marken var det lögn att rubba henne. Hon åt över huvud taget allt som hon kom åt. Att minst en gång i livet behöva operera buken för att få ut ett främmande objekt är mer eller mindre standard procedure för en bulle. Allergier och hudproblem är, vad jag förstår, mycket vanligt. Min extravovva hade problem med eksem och dålig mage i hela sitt liv trots att matte gjorde allt för att få bukt med dem. De är dessutom ofta ganska skarpa i förhållande till andra hundar. Extravovvan, som älskade människor, var direkt fientlig mot andra hundar, särskilt tikar.

Trots att jag älskade Alice, och hon mig, så skulle jag aldrig skaffa en bullterrier själv. Hennes matte har sagt till mig att om hon hade anat hur jobbigt det skulle bli, så skulle hon inte heller ha gjort det. Det är absolut inte en hund för var och en. Om jag vore du skulle jag besöka en uppfödare och umgås med vuxna bullterriers innan jag öht övervägde en valp.

Bullterriern är den mest charmiga hundrasen av alla tycker jag. Inte nog med att de ser ut som små clowner, de tycker allting är jätteroligt hela tiden. Att leka med bollar är skitroligt, men se för guds skull till att du inte har omtåliga möbler eller buskar i trädgården. De plöjer ner allt. :rofl:

När du börjar sätta lite krav på hunden får du räkna med att den försöker leka bort det, eller att den helt enkelt låtsas att den inte hör dig ett par gånger. Om du inte är typen med tålamod, så kommer Bullterriern dessutom finna nöje i att reta dig till vansinne. :angel:

Tyvärr är det inte världens friskaste ras, men mer om sjukdomarna kan du läsa på rasklubbens hemsida. Eftersom rasen bland annat har ganska mycket problem med t ex demodex och allergi, så bör du köpa Bullterrier av en seriös uppfödare som har koll på sina linjer.

Ingen av er har lyckats skrämma mig än, förutom pratet om hudproblem osv.

Det låter verkligen som en hund i min smak, en riktigt utmaning men ändå en väldigt rolig hund!
Däremot kan jag vara lite allergisk mot hundar, så det gäller ju att försöka kolla upp ordentligt om en bulle passar på så vis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 077
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 531
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 270
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 130
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut